sofia5 skrev 2015-08-21 11:45:39 följande:
Hej,
Jag är antagen till juristprogrammet i höst. Jag velade mellan jurist eller sjukgymnast - vilket verkligen är två yrken som skiljer sig åt väldigt mycket.
Jag velar fortfarande:)
Hur är det att läsa på juristprogrammet, jag har två barn som jag vill hinna umgås med. Har hört så mycket skräckhistorier om att man inte får tid med något annat när man läser till jurist?
Hur ser jobbmöjligheterna ut, det är viktigt för mig att även ha en fritid. Om man går ut juristprogrammet med bara godkänt - kan man fortfarande få jobb då?
tacksam för svar:)
Ryktena om studietempot är i min mening något överdrivna. Jag tror att det ryktet baseras på att många på programmet kommer direkt från gymnasiet, vars studieform är betydligt slappare än juristprogrammet. Jag som arbetade heltid utan en dags semester i ett år innan programmet har ett litet annan perspektiv. Det blir inga heltidsveckor med studier direkt, förutom precis innan en tenta. Då är det mer än heltid man får lägga på plugget, men under kurserna lägger jag kanske 25-35 timmar i veckan inklusive egna studier, föreläsningar, seminarier och så vidare. Under tentatider lägger jag nog 55-60 timmar i veckan. Dessutom kan man lägga planeringen själv, vilket gör att jag kan studera den tid på dygnet som är optimal för mig själv. Jag känner att jag har mycket fritid.
Fru Blacker skrev 2015-08-21 11:59:37 följande:
Hej
Jag går termin 5 på Stockholms universitet.
Sitter just ny och nöter straffrätten eftersom jag var dunderförkyld vid ordinarie tillfälle.
CA:n var riktigt tung men jag gillade den eftersom jag är väldigt förtjust i sakrätt. Nästa termin blir det att läsa processrätt och den har jag inte hört ett enda gott ord om 
Själv har jag bara hört gott om processrätten från de jag har arbetat med i sommar, som går termin 6-9 på SU.
Nu i höst börjar jag på termin tre! Civilrätt C, Civilrätt D och Associationsrätt. Till våren blir det kurserna Skatterätt och Straffrätt.