• Mmmmmmm

Familjelivs stora tråd om juristprogrammet

Hej alla studerande och intresserade!

Jag studerar till jurist vid Stockholms universitet. Jag tänkte att det skulle vara kul att starta en tråd här på FL för de som studerar på någon av landets utbildningar eller er som är intresserade av att göra det i framtiden! Jag svarar gärna på frågor.

Jag vill ha en trevlig och mysig tråd där vi utbyter tips, peppar varandra och spekulerar om framtiden. Glad Både personliga funderingar och allmänna sådana om programmet är välkomna. 

• Svar på tråden Familjelivs stora tråd om juristprogrammet
  • Mmmmmmm

Jäklar vad tuff Civilrätt A är. Obestämd Den innehåller skadeståndsrätt, avtalsrätt, försäkringsavtalsrätt, entreprenadrätt, kontraktsrätt, köprätt, sakrätt och en hel del annat. Jag blir bara så trött i huvudet. Samtidigt är det den längsta kursen på hela programmet för oss på SU (om man räknar bort examensarbetet). CA är 22,5 hp. Så betygsångesten hänger liksom över huvudet på en, eftersom det är en jäkla massa poäng det handlar om.

Efter första terminen ligger jag på 75 % AB och 25 % BA, och jag vill gärna hålla typ den siffran så att jag kan sitta ting i Stockholm. Att flytta är ingen alternativ då jag har lägenhet, vänner, familj och sambo här. Förvisso finns möjligheterna att pendla, men det skulle ju vara skönt att slippa det.

Jag behövde bara skriva av mig lite, ursäkta för det. Glad Hur går det med plugget för er andra i detta regniga och tråkiga väder? Något mer med lite betygsångest?

• Moderno
    Mmmmmmm skrev 2015-03-27 15:22:26 följande:

Jäklar vad tuff Civilrätt A är.  Den innehåller skadeståndsrätt, avtalsrätt, försäkringsavtalsrätt, entreprenadrätt, kontraktsrätt, köprätt, sakrätt och en hel del annat. Jag blir bara så trött i huvudet. Samtidigt är det den längsta kursen på hela programmet för oss på SU (om man räknar bort examensarbetet). CA är 22,5 hp. Så betygsångesten hänger liksom över huvudet på en, eftersom det är en jäkla massa poäng det handlar om.

Efter första terminen ligger jag på 75 % AB och 25 % BA, och jag vill gärna hålla typ den siffran så att jag kan sitta ting i Stockholm. Att flytta är ingen alternativ då jag har lägenhet, vänner, familj och sambo här. Förvisso finns möjligheterna att pendla, men det skulle ju vara skönt att slippa det.

Jag behövde bara skriva av mig lite, ursäkta för det.  Hur går det med plugget för er andra i detta regniga och tråkiga väder? Något mer med lite betygsångest?

Räcker det med 75% AB för ting i stockholm? Det finns ju också andra stora tingsrätter i stockholmsområdet, men gillar man stora (tviste)mål är det förstås sthlms tr som gäller. Funderar du på domarbanan?
  • Mmmmmmm
    Moderno skrev 2015-03-27 22:03:02 följande:
    Räcker det med 75% AB för ting i stockholm? Det finns ju också andra stora tingsrätter i stockholmsområdet, men gillar man stora (tviste)mål är det förstås sthlms tr som gäller. Funderar du på domarbanan?
    Räcker ska det nog göra, om jag maxar min merit vid sidan av. Vilket jag planerar att göra under programmets gång. En del av de sämsta betygen räknas ju också bort. Man kan räkna på den här sidan:

tingspoang.se/

Det viktiga för mig är att jag vill sitta på tingsrätt (inte förvaltningsrätt) och att den ska ligga i Stockholmsområdet. Helst vill jag nog sitta på Stockholm, Solna eller Attunda. Jag kan även tänka mig Uppsala. Men även Södertörn, Södertälje, Nacka och andra inom rimligt avstånd kommer att fungera i nödfall. Men det skulle bli en del pendling för min del då.

Jag vet inte riktigt vad jag vill arbeta med sedan, men tingstjänstgöring verkar både kul och en sådan merit att jag inte vill missa det. Jag skulle absolut kunna tänka mig domarbanan.
  • Mmmmmmm

Ingen här på forumet som funderar på att söka programmet till hösten och vill fråga något? Glad Det är jättekul att plugga juridik, tycker jag!

• sofia5

Hej,

Jag är antagen till juristprogrammet i höst. Jag velade mellan jurist eller sjukgymnast - vilket verkligen är två yrken som skiljer sig åt väldigt mycket. 
    Jag velar fortfarande:)

Hur är det att läsa på juristprogrammet, jag har två barn som jag vill hinna umgås med. Har hört så mycket skräckhistorier om att man inte får tid med något annat när man läser till jurist? 

Hur ser jobbmöjligheterna ut, det är viktigt för mig att även ha en fritid. Om man går ut juristprogrammet med bara godkänt - kan man fortfarande få jobb då?

tacksam för svar:)

• Fru Blacker

Hej
    Jag går termin 5 på Stockholms universitet.

Sitter just ny och nöter straffrätten eftersom jag var dunderförkyld vid ordinarie tillfälle. 

CA:n var riktigt tung men jag gillade den eftersom jag är väldigt förtjust i sakrätt. Nästa termin blir det att läsa processrätt och den har jag inte hört ett enda gott ord om Obestämd

frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
  • Moderno
    sofia5 skrev 2015-08-21 11:45:39 följande:

Hej,

Jag är antagen till juristprogrammet i höst. Jag velade mellan jurist eller sjukgymnast - vilket verkligen är två yrken som skiljer sig åt väldigt mycket. 

Hur är det att läsa på juristprogrammet, jag har två barn som jag vill hinna umgås med. Har hört så mycket skräckhistorier om att man inte får tid med något annat när man läser till jurist? 

Hur ser jobbmöjligheterna ut, det är viktigt för mig att även ha en fritid. Om man går ut juristprogrammet med bara godkänt - kan man fortfarande få jobb då?

Vilket universitet? Det är väldigt stora skillnader mellan olika lärosäten. Bl.a. skiljer sig Stockholm och Uppsala markant åt, där Uppsalapedagogiken nog kan upplevas som tyngre för många.
  • Moderno

Kan också lägga till att om man klarar att arbeta fastän man har barn, klarar man helt säkert att plugga också. Det handlar bara om att hitta rätt prioriteringar och att skaffa sig en förmåga att planera sin tid.

• Mmmmmmm

Hej,

Ryktena om studietempot är i min mening något överdrivna. Jag tror att det ryktet baseras på att många på programmet kommer direkt från gymnasiet, vars studieform är betydligt slappare än juristprogrammet. Jag som arbetade heltid utan en dags semester i ett år innan programmet har ett litet annan perspektiv. Det blir inga heltidsveckor med studier direkt, förutom precis innan en tenta. Då är det mer än heltid man får lägga på plugget, men under kurserna lägger jag kanske 25-35 timmar i veckan inklusive egna studier, föreläsningar, seminarier och så vidare. Under tentatider lägger jag nog 55-60 timmar i veckan. Dessutom kan man lägga planeringen själv, vilket gör att jag kan studera den tid på dygnet som är optimal för mig själv. Jag känner att jag har mycket fritid.
    Fru Blacker skrev 2015-08-21 11:59:37 följande:

Hej

Sitter just ny och nöter straffrätten eftersom jag var dunderförkyld vid ordinarie tillfälle. 

CA:n var riktigt tung men jag gillade den eftersom jag är väldigt förtjust i sakrätt. Nästa termin blir det att läsa processrätt och den har jag inte hört ett enda gott ord om Obestämd

Själv har jag bara hört gott om processrätten från de jag har arbetat med i sommar, som går termin 6-9 på SU. Glad

Nu i höst börjar jag på termin tre! Civilrätt C, Civilrätt D och Associationsrätt. Till våren blir det kurserna Skatterätt och Straffrätt.
  • Fru Blacker
    Mmmmmmm skrev 2015-08-21 12:14:36 följande:
    Ryktena om studietempot är i min mening något överdrivna. Jag tror att det ryktet baseras på att många på programmet kommer direkt från gymnasiet, vars studieform är betydligt slappare än juristprogrammet. Jag som arbetade heltid utan en dags semester i ett år innan programmet har ett litet annan perspektiv. Det blir inga heltidsveckor med studier direkt, förutom precis innan en tenta. Då är det mer än heltid man får lägga på plugget, men under kurserna lägger jag kanske 25-35 timmar i veckan inklusive egna studier, föreläsningar, seminarier och så vidare. Under tentatider lägger jag nog 55-60 timmar i veckan. Dessutom kan man lägga planeringen själv, vilket gör att jag kan studera den tid på dygnet som är optimal för mig själv. Jag känner att jag har mycket fritid.
    Fru Blacker skrev 2015-08-21 11:59:37 följande:

Hej

Själv har jag bara hört gott om processrätten från de jag har arbetat med i sommar, som går termin 6-9 på SU. Glad

Nu i höst börjar jag på termin tre! Civilrätt C, Civilrätt D och Associationsrätt. Till våren blir det kurserna Skatterätt och Straffrätt.
    Jag har visserligen hört allt om processrätten av folk so går det just då så det kan naturligtvis färga svaret :P

CC var riktigt hektisk vill jag minnas. Förstår fortfarande inte hur jag lyckades med allt. Uppsatsen var jätterolig, mitt tips är att bunkra dig på advokatsamfundets bibliotek snabbt som satan. Akta hunden bara.
    frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
  • Sisisisi

Hej,

Jag läser i Uppsala och vi har mycket obligatoriskt. Flera seminarier varje vecka som måste förberedas. Har läst sju terminer och har två barn. Det funkar bra så länge barnen är friska ;) Hinner med fritidsaktiviteter och att jobba lite extra oxå.

Jag lämnar barnen på skolan kl 8, pluggar hela dagen (med en del uppehåll för fika och långa luncher) och hämtar dem kl 16.

Det finns ju många jobb med normala arbetstider, men vill du jobba på affärsjuridisk byrå så får du nog räkna med mer jobb och mindre fritid :) Även om advokaterna där säger att det går såå bra att kombinera familjeliv med deras jobb så är det stor skillnad mot att kombinera familjelivet med ett jobb på Skatteverket :)
    Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Familjelivs stora tråd om juristprogrammet