• förfan

Trött på alla dessa överklassmänniskor

Jag är så trött på alla överklassmänniskor som lagt och lägger beslag på större delen av allt ekonomiskt kapital i samhället. Hur är det tänkt att resten av samhället ska kunna tjäna ett uppehälle när pengarna redan är tagna i beslag av en liten grupp i samhället?

Folk ser det som att fattigdom är ett problem idag, och ja, det är det absolut - men inte på det sättet folk framställer det som. Det är inte fattiga eller hemlösa personer som är problemet, som många menar på, utan helt enkelt att det är omöjligt för dessa personer att ta sig upp i samhället då alla inte kan vara överklass, eller medelklass, eller ens arbetarklass så länge vi har ett hierarkiskt system. Därav finns en underklass som breder ut sig allt mer.

Vad tycker ni om överklassmänniskor och de samhällsproblem dessa skapar och upprätthåller?

• Svar på tråden Trött på alla dessa överklassmänniskor
  • Anonym (öh)

Du har inte funderat på att dessa "överklassmänniskor" faktiskt har jobbat sig upp till där dom sitter idag? Tillhör inte själv någon höginkomsttagarfamilj så jag försöker inte försvara mig själv.

• Donum
    Anonym (öh) skrev 2015-02-26 14:25:02 följande:

Du har inte funderat på att dessa "överklassmänniskor" faktiskt har jobbat sig upp till där dom sitter idag? Tillhör inte själv någon höginkomsttagarfamilj så jag försöker inte försvara mig själv.

Det ska löna sig att vara driftig.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Lina)

Jag förstår faktiskt inte vad du menar? I Sverige har vi alla möjlighet att jobba oss uppåt! Vi har en enorm fördel gentemot många länder att högskolestudier är gratis! Vi får till och med bidrag och möjlighet till bra lånevillkor för studielån. Jag är trött på folk som klagar när det faktiskt finns möjligheter!

• Virriga Vera
    förfan skrev 2015-02-25 21:31:49 följande:

Jag är så trött på alla överklassmänniskor som lagt och lägger beslag på större delen av allt ekonomiskt kapital i samhället. Hur är det tänkt att resten av samhället ska kunna tjäna ett uppehälle när pengarna redan är tagna i beslag av en liten grupp i samhället?

Folk ser det som att fattigdom är ett problem idag, och ja, det är det absolut - men inte på det sättet folk framställer det som. Det är inte fattiga eller hemlösa personer som är problemet, som många menar på, utan helt enkelt att det är omöjligt för dessa personer att ta sig upp i samhället då alla inte kan vara överklass, eller medelklass, eller ens arbetarklass så länge vi har ett hierarkiskt system. Därav finns en underklass som breder ut sig allt mer.

Vad tycker ni om överklassmänniskor och de samhällsproblem dessa skapar och upprätthåller?

Vilka samhällsproblem tycker du att de skapar?
  • Kjell2

Den stora snedfördelningen i resurser, tillgångar och förbrukning ligger inte inom Sverige utan mellan den industraliserade rika världen och resten.

• Anonym (öh)
    Donum skrev 2015-02-26 14:26:40 följande:
    Det ska löna sig att vara driftig.
    Exakt!
  • Donum

En aspekt är också att det är skillnad mellan överklass och höginkomsttagare. De hänger inte nödvändigtvis samman. Man kan vara överklass utan pengar och höginkomsttagare utan att vara överklass.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Rataxes

Närmare 1 miljard lever under 1 dollar per dag, dvs på betydligt mindre än de omdiskuterade tiggarna. Det snabbaste sättet att ta dem upp ur misären är omställning mot laissez faire kapitalism. Inget annat känt system har kunnat skapa välstånd lika snabbt.

Pst - vatten är ett av de E-numren // Fantastisk kännedom om livsmedel...
  • CarinaL26

När du säger att pengarna redan är tagna i beslag begår du ett tankefel. Det finns inte en fix mängd pengar.

Svar på tråden Trött på alla dessa överklassmänniskor