• Ann Cistrus

Trött på att min kille inte säger ifrån????

BioBonus skrev 2015-02-26 08:32:58 följande:
    Men snälla rara - det är ju en stor förändring i ens vardag om man skaffar hund. Det borde alla var (mer) medvetna om.
    Det har ju inget med dottern i sig att göra. Tar dottern hundraprocentigt ansvar för hunden så fine, men gör hon det inte så får dotterns hund stanna hos den som ansåg henne vara mogen nog att få den.
    Jag förstår inte heller det där. Det är en hund, inte en vandrande pinne. Om man inte inser att det är en jäkla massa jobb med hund så ska man nog inte ha någon heller! 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ann Cistrus
    BioBonus skrev 2015-02-26 08:38:19 följande:
    Nej, vilket antalet hundar på våra djurhem tydligt visar att det är många som inte borde...
    Precis. Min bonus har sagt många gånger att hon vill ha en hund, en kanin, ett marsvin osv men jag har sagt att det får vänta tills någon av de vuxna i denna familjen eventuellt känner för att ta det fulla ansvaret, hela tiden. 

Jag hade hund när jag var singel och det ska myyyycket till för att jag ska ta på mig den sortens ansvar igen! 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ann Cistrus
    Anonym (Mäh) skrev 2015-02-26 08:43:24 följande:
    Och som sagt, tjejen är FJORTON år, inte ett litet barn. Ts verkar ha bestämt sig för att dottern inte klarar av en hund utan att veta. Hon klarar det tydligen jättebra hos sin mamma. Märkligt!

Helt klart är det svartsjuka det handlar om - inget annat!
    Trams. Jag har också varit varit fjorton och bott hemma med hundar i familjen. Det hör till ovanligheterna att en fjortonåring klarar av att axla det fulla ansvaret för ett djur 100% av tiden. 
  • Ann Cistrus
    Anonym (Mäh) skrev 2015-02-26 08:43:24 följande:
    Och som sagt, tjejen är FJORTON år, inte ett litet barn. Ts verkar ha bestämt sig för att dottern inte klarar av en hund utan att veta. Hon klarar det tydligen jättebra hos sin mamma. Märkligt!

Helt klart är det svartsjuka det handlar om - inget annat!
    Dessutom är det väl en ganska stor grej att skaffa hund? Det är väl något en normal familj har full konsensus om innan man tar sig an det? I detta fallet är det någon annan som tagit beslut om att ts familj ska ha hund. 

Om du själv skulle skaffa hund, hade du velat att det skedde om och när du själv var intresserad av det eller när någon annan kände för att komma och släppa av den utanför din dörr? 
  • Ann Cistrus
    nymedlem skrev 2015-02-26 08:53:40 följande:
    Jag var 13 när jag fick en hund. Hade inga problem att ta hand om den. Min sambo har tagit hem sin hund till oss och även om det inte är min hund eller mitt val så har jag inga problem med det. Men så är jag inte svartsjuk på att hunden även bor hos hans ex ibland.
    Det är ju jättebra att det funkade/funkar bra för dig men det betyder inte att det är så för alla andra, eller hur? 

Jag hade inte heller uppskattat att det införskaffades en hund till familjen utan att jag fått vara med och tycka något om detta. Skulle förvåna mig om inte de flesta känner samma sak inför en sådan stor grej som hundköp. 
  • Ann Cistrus
    nymedlem skrev 2015-02-26 12:58:43 följande:
    Samtidigt kan jag förstå din man. Det är nog inte det lättaste att säga nej när det gäller en gullig hundvalp.

Om dottern ringer efter träningen och vill bli hämtad för att hon inte orkar vänta 20 min på bussen, inte vill gå hem för att det regnar eller liknande så är det nog enklare att säga nej. Men en ny hundvalp....det skulle jag aldrig kunna neka om det gällde mitt barn.

Har hon eget rum hos er? Låt henne ha hunden där så får hon ta hand om kiss m.m.

Ställ krav på flickan men ge henne chansen att visa om hon kan ta hand om den eller ej.

Släpp tankarna på om mamman jobbar eller inte, kan nästan garantera att dottern velat ta med sig valpen oavsett.

Ras?
    Menar du allvar? Stackars, stackars hund om någon följer ett råd som detta. En hund är en social varelse och inte någon vandrande pinne som kan stå i ett hörn och gömmas undan. En hund förtjänar ett hem där alla i familjen välkomnar dess närvaro och är engagerade. Dessa förutsättningar finns inte hos ts och då ska hunden såklart inte vara där heller. 
Svar på tråden Trött på att min kille inte säger ifrån????