• Engladmaja

Gravid och mitt i utbildningen!!

Åh jag blir snart tokig. Jag läser en 3års utbildning på universitet och nu till sommaren har jag läst halva. Jag fick reda på att jag är gravid för två veckor sen och vet nu inte hur jag ska göra. Jag vill jättegärna ha barn och men är så rädd för hur det ska bli med studierna, har bf i slutet på oktober så kommer behöva ta 1års studieuppehåll. Min sambo jobbar heltid och vi älskar varandra mer än allt. Någon som varit i samma situation eller någon som har några bra tankar eller råd om detta? Är tusen gånger tacksam!

• Svar på tråden Gravid och mitt i utbildningen!!
  • Anonym (abc)

Kan du gå ner i studietakt och/eller läsa på distans?

• Rosa Fluff

Jag har flera vänner som tagit studieuppehåll för att de blivit gravida. Har gått hur bra som helst.

• aleydis

Jag ska ta studieuppehåll pga graviditet, inga problem :). Det är väl att man kanske har dålig Sgi och får dålig föräldrapenning

• Mijjan

Kanske inte optimalt men jag ser inte problemet. :) Det kanske tom går att fortsätta plugga? Vet en tjej som födde tvillingar i samband med en skolstart och ändå lyckades fixa både livet och tvillingarna :) Dock var det en ettårig utbildning tror jag men ändå. Allt går om man vill. Kanske kan vara skönt med ett studieavbrott annars eller läsa på halvfart? :) Det går att lösa tro mig :)

• emolau

Jag har bf i september och kommer då ha 1 år av 3 kvar av min utbildning. Tar studieuppehåll en termin, läser den andra på terminen och sen läser ikapp den uppehållsterminen ht17 när barnet förhoppningsvis kan börja på dagis. Ser inga problem med detta. Är bara glad över att jag är såpass flexibel nu under studierna, vilket jag nog inte hade kunnat va om jag hade heltidsjobb.

• emolau
    emolau skrev 2015-02-26 09:14:07 följande:

Jag har bf i september och kommer då ha 1 år av 3 kvar av min utbildning. Tar studieuppehåll en termin, läser den andra på terminen och sen läser ikapp den uppehållsterminen ht17 när barnet förhoppningsvis kan börja på dagis. Ser inga problem med detta. Är bara glad över att jag är såpass flexibel nu under studierna, vilket jag nog inte hade kunnat va om jag hade heltidsjobb.

*läser den andra på distans
Svar på tråden Gravid och mitt i utbildningen!!