• DenNamnbitne

Finast av dessa är? Namn på Ing-

Vilket av dessa flick- och pojknamn som börjar med Ing- tycker ni är mest förträffligt/bra(minst dåligt).

Liksom Gun- är Ing- en av de vanligaste nordiska namnlederna och det har inget med negationer att göra. "Ing" är en urgermansk gudagestalt vars kännetecken man inte känner idag. Vissa av namnen har, trots sin nordiska klang, internationell spridning vilket kan vara positivt. 

Här har jag samlat 34 svenska namn som börjar med detta "Ing" som även tros vara besläktat med Frej. Jag har försökt få med det mesta av vad svenskt namnskick har att erbjuda i den här frågan, förutom en räcka dubbelnamn som är ett kapital för sig. De första 13 på listan är gossenamn och de efterföljande 21 tösnamn. Värt att tillägga är att vissa av namnen är unisex: Inge, Ingel, Ingri, Ingar & Ingert.

Jag har inte själv bestämt mig än i den här frågan, så det blir spännande att se vad ni tycker. Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-26 13:03
    Här omröstning om namnledet Gun-

www.familjeliv.se/forum/thread/74905581-vilket-namn-ar-finast-av-dessa-stridiga-namn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-26 13:15
    Nya tilltalsnamnsbärare 2005-2014:

Ingrid: 1711 stycken
    Ingemar: 141 stycken
    Inga: 59 stycken
    Ingo: 37 stycken
    Ingeborg: 31 stycken
    Ingvar: 26 stycken
    Inger: 19 stycken
    Ingela: 13 stycken
    Ingalill: 11 stycken

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-26 13:16
    Sidoformer som Ingmar, Ingvald, Ingborg osv redovisas under en gemensam form.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-26 13:19
    Namnet mellan Ingel och Inger skall vara Ingvard! och inte Ingvar
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finast av dessa är? Namn på Ing-
  • CissiJissi

Ingrid såklart! Min mormor hette Ingrid, och min framtida dotter kommer få bära det vidare;) Min mamma och jag heter Inger också, kul att de två verkar vara populära!:)

• DenNamnbitne

Kul att så många gillar Ingrid! Lite orättvist mot de andra namnen dock, väldigt många av de är också fina. Ingrid är inte något favoritnamn hos mig även om det är väldigt fint.

Jag röstade på Inger själv som jag tycker är mycket fint. Ingeborg kommer nog på andra plats och sedan Ingemar. 

• nozpa

Usch, inte mina favoriter alls haha. Hade nog sagt Ingo om det inte vore för att jet precis bytt namn till just det. Med annat uttal då.

Får följa strömmen och säga Ingrid. Eller Ingmar. Min lärare hette Ingmar, han var snäll. :)

• fluu

Många vackra. Gillar Ingemar, Ingrid, Ingemo, Ingeli(eller Ingerlin som min norska kompis heter) och Ingeborg. Ingfrid(och inte Ingefrid) som har tycker jag också är vackert.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Jag älskar tjejnamn på Ing-. Klar favorit är Inger. Det har jag alltid älskat. Jättvackert! Men även Inga, Ingegerd och Ingrid är jättefina.

Däremot är jag inte lika förjtust i killnamn på Ing-. Ingemar är okej, men övriga har jag svårare för.

• Fenna

Ingrid tycker jag är klart vakrast även om jag själv hade valt det enklare Inga. Ingvi tycker jag skulle vara jättefint på en kvinna, men om jag inte har fel är det ett mansnamn. Ingeli är också fint, men lite för mjukt för min smak.

Av mansnamnen tycker jag bara om Inge.

• Gina43

Ingela är fint!

Ingrid är ju lite poppis nu - till skillnad från de andra namnen på listan - så det kanske hade blivit ett mer intressant resultat om det namnet inte hade varit med?

Svar på tråden Finast av dessa är? Namn på Ing-