Insemination Våren 2015 RMC Malmö
Hej alla! Vi har idag fått besked att vi troligtvis skall göra insemination nu i vår, på RMC i Malmö. Någon som har erfarenheter eller är i samm situation och vill följas åt? :)
Hej alla! Vi har idag fått besked att vi troligtvis skall göra insemination nu i vår, på RMC i Malmö. Någon som har erfarenheter eller är i samm situation och vill följas åt? :)
Vi har inte kommit igång än. Mina sköldkörtelvärden måste ner först, har läkartid 19/3, och så skall de kolla om det är fri passage i äggledarna också:) har ni kommit igång?
Hej! Samma här! Har ni kommit igång? Vad blir din hormonstimulering? Dos?
Vi väntade ungefär 2 månader, från första remissen skickad dit, som vi skickade själva, till proverna vi lämnade och kom på läkarbesök. Skickade egenremiss i början av januari, hade läkarbesök 26/2. Nej det är makeinsemination som det så fint heter. Med min mans spermier :)
Hur länge har ni försökt bli gravida?
Hejj. .
Jag har inte kommit så långt än. Men ska snart få en remiss skickat till mlm för insemation. Tänkte fråga er hur länge fick ni vänta för att komma till mlm för insemation?
Och är det insemation med sperm donator ni ska göra?
Kram
Kanske! Bra att det finns iallafall. Skall de spola dina äggledare också?
Hej jaha ni kanske inte behövde vänta så länge imed ni ska inseminera med din mans egna simmare..
:)
Vi har det vätre. Vi få vänta på spermdonator. För mannen min har inga spermier :(
Första besöket avklarat :) mina sköldkörtelvärden måste ner innan vi kan börja med inseminationen, har börjat med levaxin för en vecka sedan! Själv då?
Är din första besök på rmc avklarat ?
Vart bor ni?
Har du fått tid för insemination? :)
Bor i malmö, själv?:)
Är din första besök på rmc avklarat ?
Vart bor ni?
Har du fått tid för insemination? :)
Välkommen :) det jag vet är att vid första besöket bestämmer ni allt om hur ni går vidare! Vi skall göra makeinsemination som det så fint heter. Oavsett vad man gör aå måste de spola äggledarna för att se att det inte är stopp o dem. Helt okej, gjorde lite ont.. Annars vet jag inte så mycket om spermadonation tyvärr. Hur länge har ni försökt bli gravida?
Hej! Vi (jag - sambon har inga spermier vilket vi har vetat sedan länge) har precis påbörjat fertilitetsutredning i Landskrona, där vi bor. Vi tog kontakt med rmc, där sambon redan är patient i början av Januari och ville sätta upp oss i kö för donatorinsemination. Vi blev ombedda att börja med fertilitetsutredning i hemkommunen och informerade om att vi därefter skulle kontakta dem igen. Vi fick också veta att kö-tiden är ca 3 månader men vi vet inte när vi ställs i kön. Vi har nu varit på ett läkarbesök där vi fick en massa info om själva fertilitetsutredningen, gjorde gynundersökning, lämnade cellprov samt gjorde VUL. Här om dagen (cykeldag 21) var jag och lämnade blodprov. Nästa steg är ytterligare blodprov (cykeldag 1) och när vi fått alla svar, om allting ser bra ut ska vi bli skickade med remiss till rmc.
Är det någon som står i ungefär samma läge som vi och vet vad mer som ska göras väl på RMC innan man sätter igång med själva inseminationen eller när man placeras i kö?
Det känns som att alla går olika vägar? Men det beror kanske på att det är olika slags insemination, som ni skrev tidigare.
Roligt att följas åt! :)
Jo det är som en vanlig gynus, men det gör mer ont i någon sekund, men ingen större fara :)
Jo, vi har genomgått fertilitetsutredning med blod och spermaprov och gynus, och då kom de fram till att vi skall prova insemination.
Nu skall jag lämna blodprov runt 20/4 för att se om mina sköldkörtelvärden gått ner, de vart nämligen för höga och jag fick levaxin, man skall kolla värdet en gång i månaden. När värdet är bra skall vi göra inseminationen!
Bra att vara redo, vi har också varit tillsammans i fem år, men försökt i 1,5år :)
Tack! :)
Okej, är det komplicerat, eller mer eller mindre som en vanlig gyn-undersökning?
Vi har vetat sedan vi träffades för fem år sedan att detta är det enda sättet för oss att kunna skaffa "egna" barn. Så vi har precis satt hjulet i rullning. Jag förstår att många har en längre och tuffare period bakom sig. Vi har alltså helt enkelt bara bestämt oss för att vi är redo nu.
Har du/ni alltså inte genomgått fertilitetsutredning? Eller ni HAR gjort det, på RMC?
Vart står ni nu i processen? :)
Tack! Lycka till själva:) det skadar ju inte att ringa och visa intresse!
Jag ska nog ringa vc och fråga om det här med spolning, eller så väntar jag tills samtalet kring resultaten. :) Det känns kanske lite dumt för min del att börja klaga på den här väntan redan, iom att vi inte haft samma period av egna försök innan, men det handlar väl om förväntan, man vill ju bara vara igång med insem NU!! :)
Håller tummarna för er, att sköldkörtelvärdet har sjunkit till den 20e! :)
Nu är spolningen gjord, helt okej! Vi fick sexförbud eller förbud att bli gravida denna cykeln, som om det skulle ta sig nu, men man har ju hört om många som blev gravida direkt efter spolningen. Fick ni också förbud att bli gravida samma cykel som ni spolades? Läkaren sade att det hade med kontrastvätskan att göra... Man visste ej hur denna skulle påverka ett eventuellt foster.
Jag tror det är att hoppas för mycket tyvärr! De har ju lite kötid. Efter att alla prover vart gjorda fick vi vänta i en månad för läkarbesök. Sedan skall äggledarna ju spolas mellan mens och ägglossning, och den månden insemineras man ej för den kontrastvätskan man använder vet man tydligen inte hur den påverkar ett foster...
Igår morse hade jag telefontid med gyn-läkaren och alla mina prover såg jättebra ut! Jag och sambon tog oss ner till vc direkt samma förmiddag och lämnade de sista blodproverna för hiv, hepatit etc. Om en vecka får vi svar på dem och om allt ser bra ut skulle läkaren direkt skicka en remiss till RMC. Jag är jättenyfiken på hur lång tid det tar innan vi kan få komma dit och vad som ska göras när vi väl är där. Tror ni jag är helt ute och cyklar om jag hoppas på första insem redan i mitten på maj?? Jag vet fortfarande inte hur de räknar den här kö-tiden på tre månader, men som jag upplever det här på fl så är det inte så många som fått vänta så länge när man väl kommit till RMC?
Jag glömde såklart att fråga om spolningen..