• felisa

    Progesterall

    Någon här som har testat Progesterall och kan delge om ni har upplevt biverkningar?

    Jag har köpt hem en tub, vet sedan tidigare att jag har låga progesteronnivåer (har gjort flertal ivf som resulterade i en son). Funderar nu på att dra igång med en kur för att se om det kan hjälpa syskonförsök. Ska gifta mig i maj dock och vet inte om jag skulle våga riskera otrevliga biverkningar som en viktuppgång (klänningen sitter perfekt:).

    Vad säger ni? Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Progesterall
  • Yogini

    Jag köpte min tub i förrgår, så jag kan tyvärr inte ge så mycket råd. Men vad jag läst och hört så skall nog inte vikten vara något problem.
    Hur går det för dig? Har du köpt en tub än?
    Jag är väldigt spänd på vad som kommer att hända för mig. Har nämligen pco, med underskott på östrogen. Så jag hoppas att denna kräm ska kicka igång min ägglossning! Lycka till :)

  • Sara H

    Jag har PCOS och får därför ingen ÄL och mens på egen hand. Hörde talas om ProgesterAll under hösten 2012 och ville genast prova eftersom vi hållit på med gravidförsök hela året, men i samma veva fick jag börja med Pergotime, som efter två enkelkurer resulterade i min son som idag är 1,5 år.

    Jag började använda ProgesterAll så fort jag ammat färdigt, i början av juni 2014. Jag mådde otroligt bra, blev av med mina PCOS-symtom som i mångt och mycket kan liknas vid klimakteriebesvär. Jag fick ÄL och mens redan första omgången, och det fortsatte så varje månad. I november 2014 beslöt vi oss för att påbörja syskonförsök, och jag blev gravid direkt på första försöket. Vi väntar en frisk och pigg flicka i början av augusti. <3

    För mig, med min bakgrund (har aldrig haft en fungerande cykel) var det här obeskrivligt stort. Jag kan inte i ord uttrycka hur fantastisk ProgesterAll varit för mig! En riktig mirakelprodukt!

  • Yogini

    Oj vad härligt att höra :) Hade du problem med finnar och så också? Hur blev det med din ökade behåring? (Om du nu hade någon)
    Jag vet inte riktigt om jag gör rätt, men eftersom jag inte har någon som helst aning om när jag har mens så började jag bara med att smörja in mig morgon och kväll, tänkte göra detta tills mensen kommer och sedan ta uppehåll under blödningen. Vad jag läst så är det så man skall göra va?

    En sista fråga, hur lång tid tog det för dig att märka effekt?
    Hon på min hälsokostbutik sa att om jag inte märkte någon skillnad så var det nog inte progresterolen som var problemet för mig. Men jag vet ju inte hur länge det tar innan effekten börjar. Jag har ju bara hållt på några dagar, så hän förväntar jag mig ju ingen skillnad :)

  • Sara H
    Yogini skrev 2015-03-29 12:18:36 följande:

    Oj vad härligt att höra :) Hade du problem med finnar och så också? Hur blev det med din ökade behåring? (Om du nu hade någon)
    Jag vet inte riktigt om jag gör rätt, men eftersom jag inte har någon som helst aning om när jag har mens så började jag bara med att smörja in mig morgon och kväll, tänkte göra detta tills mensen kommer och sedan ta uppehåll under blödningen. Vad jag läst så är det så man skall göra va?

    En sista fråga, hur lång tid tog det för dig att märka effekt?
    Hon på min hälsokostbutik sa att om jag inte märkte någon skillnad så var det nog inte progresterolen som var problemet för mig. Men jag vet ju inte hur länge det tar innan effekten börjar. Jag har ju bara hållt på några dagar, så hän förväntar jag mig ju ingen skillnad :)


    Ja, jag hade problem med finnar, inte värst mycket, men tydligt när jag slutade med p-piller. Gick även upp 3 kg direkt jag slutade med p-piller.

    I själva verket började jag smörja med ca 1/4 dos redan när min son var några månader gammal och jag helammade. Men jag hade fått jobbiga PCOS-symtom, bl.a finnar och svullnad i kroppen, tillbaka efter förlossningen, och de försvann på fyra dagar efter att jag började smörja. Mår överlag väldigt mycket bättre när jag är igång med krämen.

    Precis, om du inte vet om/när du har mens är det bara att börja smörja dag+kväll och räkna det som dag 1. Smörj i 14 dagar och gör sen ett uppehåll i 14 dagar. Kommer inte mensen inom de 14 dagarna börjar du smörja igen.

    Hoppas att det kommer funka bra för dig, jag håller tummarna!
  • Fröken Smilla

    Jag fick inga biverkningar av ProgesterAll men lyckades inte heller bli gravid med det... Min kollega blev däremot av med sina hudproblem när hon började med krämen. Lycka till!

  • Yogini

    Hur stor dos tog du? Jag tror nämligen att det kan vara så att jag tar för lite. Försöker surfa runt lite på hormoni.se men hittar inget direkt svar. Men vissa får som svar att de ska öka dosen ganska mycket från vad som står angivet på förpackningen. Har du några erfarenheter av detta?
    Jag har själv hållt på nu i 1,5 vecka och märker ingen skillnad alls på hyn eller så, bara lite ömma bröstvårtor och svullna bröst.

  • Fröken Smilla
    Yogini skrev 2015-04-05 17:37:44 följande:

    Hur stor dos tog du? Jag tror nämligen att det kan vara så att jag tar för lite. Försöker surfa runt lite på hormoni.se men hittar inget direkt svar. Men vissa får som svar att de ska öka dosen ganska mycket från vad som står angivet på förpackningen. Har du några erfarenheter av detta?

    Jag har själv hållt på nu i 1,5 vecka och märker ingen skillnad alls på hyn eller så, bara lite ömma bröstvårtor och svullna bröst.


    Jag tog en ganska stor dos eftersom vi önskade barn. Jag mätte inte dosen exakt men tog två kikärtor på morgonen och fyra-fem st på kvällen mellan ÄL och mens. Den fördröjde inte min mens alls.

    Det tog sig som sagt inte, men tackolov fick vi hjälp via ivf (tog då också progestron men i högre dos) och jag är gravid i vecka 14 nu. Jag tror gott om progesteron. Har en kollega som använde krämen några månader och blev gravid efter sex års försök och tre misslyckade ivf.
  • Yogini

    Okej. Tack för svaren. Men om jag nu inte har någon aning om ägglossning eller mens (har pco) så är det 14 dagar som gäller och sen uppehåll 14 dagar?

  • Sara H
    Yogini skrev 2015-04-06 10:49:19 följande:

    Okej. Tack för svaren. Men om jag nu inte har någon aning om ägglossning eller mens (har pco) så är det 14 dagar som gäller och sen uppehåll 14 dagar?


    Japp, bara att börja smörja och räkna det som dag 1.

    Jag doserade enligt anvisningen på tuben, och det räckte för att få igång min menscykel.

    Lycka till!
Svar på tråden Progesterall