Inlägg från: Anonym (x) |Visa alla inlägg
  • Anonym (x)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Batmamba skrev 2015-02-27 14:53:40 följande:

Om du hade passat vårt barn och struntat i listan hade varken du eller barnet haft särskilt kul. Och så hade vi föräldrar fått lappa ihop det hela när vi kom hem. Vi har ibland ändrat de dagliga turerna för att göra något extra mysigt eller kul. Ibland går det jättebra, men ibland blir det bara pannkaka eftersom barnet (3-åring) faktiskt gillar upprepning och förutsägbarhet. Det är just mat- och sovtider vi håller koll på, inte annat. Jag mår också bäst av fasta mat- och sovtider. Det är också något som dietister och sömnforskare brukar poängtera vikten av.

Men vi är ju olika, det är vi.

Min dotter var jättekänslig med mattider när hon var yngre. Nu är hon 4 år och det funkar oftast bra att frångå mattiderna. Men när hon var omkring 1-2 år kunde 20 minuter göra en enorm skillnad. Så vi har skrivit listor med mat- och sovtider om vi haft barnvakt.

Dotterns mormor var ofta barnvakt under den tiden och hade väldigt svårt att förstå det där. Hon har alltid varit fantastisk med dottern på alla andra sätt. Men vid flera tillfällen kom jag hem och fick veta att dottern fått lägga sig innan lunchen fast vi sagt att hon skulle sova efter. Resultatet blev att hon vaknade två timmar efter sin normala lunchtid och var så hungrig att hon bara grät och vägrade äta.

Alla barn är ju olika. Och jag tror att man kan ha svårt att förstå vikten av fasta tider om man inte upplevt kaoset som kan bli för en del om rutinerna inte hålls.
  • Anonym (x)

Tror inte så många detaljplanerar sina/barnens dagar. Men att lämna ett ungefärligt schema över mat- och sovtider och vad barnet brukar äta underlättar ju en del för barnvakten. På samma sätt som man berättar om det är något annat som är viktigt att känna till.

Skriva lista till sin partner låter ju lite speciellt... Rutinerna är oftast något som växer fram och där alla i familjen är delaktiga. Men visst, i perioder kan det väl vara så att den ena har mer koll än den andra. Just nu är jag föräldraledig med andra barnet och min man jobbar. Jag delammar och håller på att öka på portionerna och fasa ut amningen. Och då berättar jag naturligtvis för min man hur matstatusen är under dagarna. Hur ska han annars veta? Men skriver listor till honom? Nää!

• Anonym (x)
    Anonym (???) skrev 2015-03-01 22:45:29 följande:

Jag kan göra ganska detaljerade listor ibland. Det betyder inte att de alltid måste följas tull punkt och pricka. Men jag tucker det är bra för den som ska passa mitt barn vilka rutiner han är van vid. Varför inte liksom? Det betyder ju inte att jag tycker de är inkompetenta. Men varför är det fel att berätta hur tjock och hur varm han föredrar sin välling, var favoritpyjamasen är eller att Pippi inte betyder pippi Långstrump boken utan nåt helt annat. Eller vad som brukar hjälpa bäst när han är ledsen. Sen kanske det går jättebra för barnvakten att skippa vällingen, använda annan pyjamas och läsa Pippi Långstrump hela kvällen. Och då är det helt ok! Men om det inte funkar så kan det ju vara jättebra att ha en lista att få lite tips och hjälp från...

Varför bryt sig någon annan om detta?

Fattar inte heller varför det är så negativt att skriva ner barnets rutiner så barnvakten vet om det. Allt som kan vara viktigt att känna till pratar man ju med barnvakten om också, men det kan ju vara svårt att hålla allt i huvudet. Inte för att det är så mycket regler eller en inkompetent person man lämnar sitt barn med, utan för att det inte är inarbetade saker för barnvakten.
    Det handlar inte om kontrollbehov, utan om att underlätta för både barnvakt och för barnet. Framför allt om det är ett så litet barn att det inte kan berätta själv hur det vill ha det. Mitt stora barn skriver jag inga listor för längre, hon berättar själv hur vi brukar göra om hon tycker något blir fel. Men mitt lilla barn kan inte prata för sig än.
    Jag tycker det låter lite löjligt att vara så mån om att framstå som easy going som förälder att man inte kan ge minsta instruktion till barnvakten.
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??