• Lovelina

Kycklingpaj?

Vi ska döpa vår lilla pojke om tre veckor och tänkte bjuda på olika sorters pajer som varmrätt i vinterkylan.

Tyvärr har jag inget bra recept på kycklingpaj så nu undrar jag om det finns någon som vill dela med sig av sitt favoritrecept...?

Jag skulle bli sååå tacksam för hjälp

• Svar på tråden Kycklingpaj?
  • Jenny28

Hej hej, vi gjorde en go kycklingpaj i helgen
    Vanlig pajdeg:
    100 g smör
    3 dl vetemjöl
    2 mtsk vatten

Fyllning: Kyckling, gärna färdiggrillad som man bara rensar
    Majs
    bacon
    purjolök
    (vadman gillar går ju bra som fyllning)
    sedan äggstanning.
    2 ägg
    2 dl mjölk
    och ung. 1 påse riven ost.

ev. lite vitlöksost på med

Kanon gott!
    Vi älskar att laga paj och gör det ofta, görbra när man ska bjuda många folk.
    Ett bra val!

• Nalle Puh73

Den här kycklingpajen hade vi på vårat dop.

Pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    125 gr margarin/smör
    2 msk vatten
    Blanda ihop och låt stå kallt en stund. Tryck ut pajdegen i formen, nagga och förgrädda i 200 grader längst ner i ugnen

Fyllning:
    1/2 purjolök
    1 liten röd paprika
    200 gr färska champinjoner el. 1 stor burk
    smör/olja
    1 grillad kyckling ( jag stekte ca 1/2 kg kycklingfile istället)
    2 1/2 dl matlagningsgrädde 15% (ta INTE den magrare)
    1 1/2 msk vatten + 1/2 dl vatten
    Salt, svartpeppar
    Riven ost

Strimla grönsakerna+ svampen. Fräs allt i lite smör. Finfördela kycklingen och blanda i, tillsätt grädde & mjölet (utrört i vattnet). Låt puttra ca 5 min. Krydda och salt efter smak. Slå i röran i pajskalet och strö riven ost över. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min. (200grader)

Jag gräddade skalen och gjorde fyllningen dan innan dopet, men hällde inte i. Gjorde dom klara precis innan dopet.

Jättesmaskig och enkel att göra. Den är lätt att göra både laktos och gluten fri. Innehåller inte heller ägg som dom flesta pajer annars gör, så "alla" allergiker kan få sin variant.
    Lycka till med pajbakande och dop

• Lovelina

Puffar för ännu fler förslag!

Jenny28 och Nalle Phu73 - Mmmm, de låter väldigt goda båda två! Ska absolut "provlaga" dem i veckan!

• mian75

Kolla in ICA:s hemsida www.ica.se och kolla in Kycklingpaj med papaya. Jättegod! Kan även rekommendera deras Potatis- och getostpaj. Ännu godare!

• Tate

Jag brukar laga kycklinpaj med ägg, kokosmjölk, rivet limeskal och röd paprika (och lite spansk peppar). I pajdegen har jag tomatpuré och vitlök. Jättegott, men kanske för smakrikt för vissa?

• escada
    3 dl Vetemjöl150 g Smör/margarin2-3 msk Kallt vatten200 g Skivade champinjoner1 st Gul lök2-3 st Kycklingfiléer4 st Ananasringar2 1/2 dl Matlagningsgrädde2  Ägg200 g Riven ost, till exempel västerbottenost 
    Gör så här:
    Börja med pajdegen, enklast går det i matberedare.
    - Skär smöret i mindre bitar/kuber och häll detta i en matberedare tillsammans med mjölet, kör till smulor.
    - Tillsätt det kalla vattnet och kör ihop till en smidig deg. Tryck ut den i en pajform och låt den vila i kylskåp.

- Skala och hacka löken lite grovt.
    - Stimla kycklingfiléerna.
    - Hetta upp en stekpanna och fräs kycklingen tillsammans med lite smör eller olja, ca 2-3 minuter.
    - Tillsätt salt, svartpeppar och lite soya.
    - Tillsätt de skivade champinjonerna och löken och låt det fräsa med ca 2-3 minuter till.

- Strö ut fyllningen i pajskalet och tillsätt även ananasringarna, som du först skurit i mindre bitar.
    - Vispa ihop äggen med matlagningsgrädden och med en nypa salt och peppar.
    - Strö först över osten på fyllningen och häll över äggstanningen.

- Grädda i 175 grader, ca 30-40 minuter.
    - Servera med en fräsch sallad samt ett gott bröd!
  • strimma21

Här är världens godaste kycklingpaj enligt mig!

Mexikansk kycklingpaj

Pajbotten
    50 g smör/margarin
    4 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1,5 dl mjölk

Fyllning
    1 grillad kyckling
    1 hackad gul lök
    1 ask Philadelphiaost (light går utmärkt)
    1 burk Santa Maria Chunky Salsa (mild eller medium)
    Riven ost

Gör pajdegen och kavla den, lägg i en pajform. Grädda skalet i ca 10 min. Hacka kycklingköttet i tärningsstora bitar. Bryn löken i en stekpanna och tillsätt kyckling, philadelphiaost och salsa. Blanda väl och låt allt bli genomvarmt. Fyll pajskalet med kycklingröran och strö över riven ost. Grädda i ca 15-20 min (tills osten har smält), 200 grader.

Svar på tråden Kycklingpaj?