Inlägg från: robinminson |Visa alla inlägg
  • robinminson

Hundproblem

Hej! 

För 3 månader sedan tog vi över en 5årig tik från en familj som haft henne sedan hon var 8 veckor gammal. Anledningen till att dom inte kunde ha henne kvar var för att hon inte längre gick ihop med deras andra två hundar, som hon hela tiden bott med. 

Efter sitt första löp började hon göra utfall mot andra hundar som man gick förbi, och attackera hundarna hon bodde med. Det gick bra emellanåt men efter 5-10 min så attackera hon den andra hunden. Detta funkade ju inte längre då dom fick skärma av henne och det är ju inte rätt mot henne. Dom har också försökt att träna bort detta. 

Hon har bitit en hundtränare vid ett tillfälle när hon såg en annan hund. Hon har även råkat bita förre ägaren i handen vid ett tillfälle. Men förutom detta är hon världens snällaste hund.

Ingenting har hänt henne som liten och hennes bästa kompis var en pudeltik. 

Hon är även steriliserad sedan ett år tillbaka. 

Vi har också tränat detta beteende. Vissa hundar går bättre att möta ute, vissa går mindre bra. Andra hundar som också gör utfall eller så går inte alls. Då blir hon helt galen. 

Finns det någon som kan ge några tips som kanske haft/har en hund med samma problem? Vad som kan vara orsaken eller hur man kan träna bort det? 

• Svar på tråden Hundproblem
  • robinminson

Hon är en blandras. Amstaff/pitbull.

Hon blev grundligt undersökt innan vi köpte henne. Men kommer att låta veterinär undersöka henne grundligt igen.

Detta beteende började när hon började löpa. Förra ägaren steriliserade henne för att det kunde "hjälpa" mot det..

Absolut får vi finna oss i att hon inte går ihop med andra hundar, dock finns det enstaka men isåfall endast undergivna hundar hon går ihop med. Men det är utfallen vi vill få bukt med. Vi köpte en nosgrimma igår, då det oftast är min sambo aom går med henne (hon går mycket fint med honom och med honom gör hon inte alls sådana utfall som med mig) antagligen för att jag själv blir osäker och så. Men idag höll jag henne vid ett hundmöte och det gick väldigt bra med nosgrimman.

Men min sambo går med henne i vanligt halsband då hon nästan inte gör utfall alls när han går med henne. Hon har till o med hälsat på en annan hund med honom och bara velat busa. Så har hon aldrig gjort innan.

Ska även kontakta en hundpsykolog.

Svar på tråden Hundproblem