• Anonym (Bra/dåliga vänner?)

Är det jag som är för känslig eller är vännerna väldigt otrevliga och nedvärderande?

Bakgrundsfakta: jag lever med skyddade personuppgifter då jag för 4 år sedan levde med en man som misshandlade mig både fysiskt och psykiskt (blev ofta kallad ful, äcklig, han kommenterade min personlighet, allt jag gjorde osv.). Flyttade till en ny stad för att börja om och de flesta vänner har jag träffat genom jobbet. Jag är 26 år och mina vänner är i snitt mellan 21-25 år (några äldre)

Problemet: Mina vänner kan vara så otrevliga, dryga, förlöjligande, nedvärderande och allt man kan tänka sig. Samtidigt som de alla ju har sidor som jag tycker om och när de visar dom är vi bra vänner som trivs tillsammans. Jag vet inte om jag är överkänslig pga vad jag varit med om eller om det dom gör inte är okej.

Exempel: (måste tillägga att vi ofta skrattar och skämtar med varandra och ibland driver vi lite men det jag beskriver nedan tycker jag det är konstig att man tar sig friheten att säga när man är vänner, ska man inte ta hand om varandra och få varandra att må bra?)

1. En vän (31 år) gör ofta narr av en om man inte tycker som henne eller säger saker hon inte tycker om. Igår t.ex. var vi ute på krogen (detta händer oavsett om alkohol är inblandat eller inte, klockan är 01.55 och hon säger "dom stänger nu så vi går", och jag kollar på klockan och säger "jaaa dom stänger om 5 min" (menar varken att vi ska stanna eller att det egentligen skulle göra någon skillnad kommenterade egentligen bara klockan) och då "tänder hon till" och säger "men helt allvarligt menar du att du ska sitta här till prick då dom stänger du måste skämta" och förlöjligar rösten och ska låtsas härma mig och säger "jag tänker sitta här tills dom stänger som en idiot". Hon tände ofta till sådär och ska förlöjliga en om man säger något som inte passar henne. Medans jag i samma situation om det var omvända roller hade sagt till henne typ "men ska vi inte gå jag vill hem" om hon hade kommenterat stängningen sådär och jag hade uppfattat att hon ville sitta kvar de sista 5 minutrarna. Jag hade helt enkelt försökt vara trevlig vilket jag tycker man är mot sina vänner.

2. En annan vän (23 år), vet om hela min situation men kan ändå säga väldigt konstiga saker till mig såsom engång när en gammal vän skrev till mig på facebook och jag visade henne för det var något roligt med det och så säger hon med väldigt ful och nedvärderande ton "har du ens vänner, trodde inte du hade några" och börjar hånskratta. Hon är i andra sammanhang nog med att påpeka att hon har många vänner, hon älskar sitt liv och är glad över att det är så perfekt.

3. En tredje vän (25 år) vet hur mycket jag älskar katter och vill adoptera en från ett katthem. Även hon tycker mycket om katter. När vi har lunchrast visar jag henne texten som beskriver katten och då säger hon först "åhh gud vad mycket text pallar inte läsa allt" och frågar istället om det finns några bilder, tar fram några och då säger hon "men gud kattens öron är ju helt skeva" (det ena örat "hänger" lite") jag säger "aaa eller dom står ju inte helt rakt upp" och hon säger "tänkte bara om du kanske inte hade sett det själv". Varför har man ett behov av att säga sådant istället för att ta sig tid att läsa en text när man vet hur mycket en person brinner för det där och att det är viktigt. Varför inte säga något snällt?

Kan ta fler exempel men det här står jag ut med varje dag och inombords tycker jag det blir jobbigare och jobbigare, och frågan är när jag känner såhär för så många är det något fel på mig eller är det dom som beter sig felaktigt som vänner? Hur är era vänner? Vad ska man acceptera och inte acceptera?

• Svar på tråden Är det jag som är för känslig eller är vännerna väldigt otrevliga och nedvärderande?
  • Anonym (säg ifrån.)

Men säger du aldrig ifrån!? Säger du aldrig att det där sårar, varför säger du så osv? Men spelat egentlige inte så stor roll. För mår du dåligt av detta så är det fel kompisar för dig. Du kanske ska byta kompisar. Tycker dock att de verkar va elaka och försöker trycka ner dig. Sätt ner foten, säg ifrån. ?

Anonym (säg ifrån.) skrev 2015-02-28 09:29:07 följande:

Men säger du aldrig ifrån!? Säger du aldrig att det där sårar, varför säger du så osv? Men spelat egentlige inte så stor roll. För mår du dåligt av detta så är det fel kompisar för dig. Du kanske ska byta kompisar. Tycker dock att de verkar va elaka och försöker trycka ner dig. Sätt ner foten, säg ifrån. ?

Det som är svårt i min sitaution är att jag bor i den här staden "helt ensam". Jag har ingen familj här (de bor några timmar ifrån) och man har inte riktigt "råd" att vara petig med vänner. Samtidigt ska man absolut inte acceptera vad som helst för det men hade jag varit i en annan livssituation så hade jag valt bort dessa personer eller kanske snarare inte umgåtts med dom lika mycket utan haft distans. För när jag träffar nån då och då är de alltid annorlunda än när man träffas lite oftare det är då allt det där kommer.

Jag är säkert alldeles för snäll, men jag kan tycka det är jobbigt att hela tiden behöva säga "men varför säger du så, varför är du så otrevlig, kan du inte säga saker på ett finare sätt..." osv. Och ska man t.ex. ta något sådant mitt i stunden framför andra eller prata om det efteråt? Varför jag inte säger ifrån är också ibland att jag känner att jag själv skulle kunna tända till om personen på något sätt skulle säga emot när jag säger till eller fortsätta driva och jag kan liksom "tappa det", därför väljer jag att vara tyst istället men det är ju jobbigt inombords. Jag tycker ju sånt där med att säga till är skitsvårt men något jag måste träna på.
  • Anonym (nej)

Jag kan förstå dig ts, man blir lite apatisk när flera människor är sådär. Tycker ärligt talat att dom inte verkar vara så trevliga vänner, att du borde försöka träffa nya stället o öva dig på att säga ifrån.

Acceptera inte det där.

• sportpappa

Jag känner både att du är lite överkänslig och att de är otrevliga.

1. Hon är en besserwisser som vill ha sista ordet. Hon känner sig ifrågasatt när du lägger till att det faktiskt stänger om 5 minuter och hon gör saker för att "vinna".

2. Kan vara en skämtsam rå attityd. Hon verkar ha problem med sin självkänsla och vill att hon ska ha flest vänner och vara "bättre" än andra. Ingen ska "hota" henne och göra henne mindre.

3. Här överreagerar du. Jag ser inget konstigt i att inte orka läsa "wall of text" och vara mer intresserad av bilder. Hon säger ärligt vad hon tycker om katten. Det är ju inte din katt utan en katt du funderade på. Då är det ju jätteviktigt att observera allt så att man inte missar något som kan ha betydelse.
    Ta bort känslorna och se det istället som en sak som du tänker köpa. Hon observerar att saken har en skada som hon berättar för dig. Du kanske inte hade sett skadan eftersom du faktiskt funderar på att köpa den. Hade du reagerat annorlunda då?

Det känns inte som att det är något som de gör just mot dig utan det handlar mer om deras egna personligheter och problem.

• Anonym (O)

TS, jag känner igen mig i dig trots att jag är mycket äldre och har en helt annan livssituation för övrigt. Jag har kommit fram till att man blir väldigt socialt utsatt när man tidigare utsatts för psykisk misshandel och står utan nätverk. Trots att man egentligen lämnat allt bakom sig och vill börja om. Människor tar sig (omedvetet) friheter mot en människa som är ensam och sargad. Ungefär som att man borde vara nöjd bara nån gillar en. Som att man är mindre värd. Man drar också till sig vissa typer när man är i din situation. Tror du måste bli väldigt medveten och försiktig. Välj vänner med omsorg. Gärna människor som förstår din situation. Prata med en psykolog. Lycka till.

sportpappa skrev 2015-02-28 09:54:32 följande:

Jag känner både att du är lite överkänslig och att de är otrevliga.

1. Hon är en besserwisser som vill ha sista ordet. Hon känner sig ifrågasatt när du lägger till att det faktiskt stänger om 5 minuter och hon gör saker för att "vinna".

2. Kan vara en skämtsam rå attityd. Hon verkar ha problem med sin självkänsla och vill att hon ska ha flest vänner och vara "bättre" än andra. Ingen ska "hota" henne och göra henne mindre.

3. Här överreagerar du. Jag ser inget konstigt i att inte orka läsa "wall of text" och vara mer intresserad av bilder. Hon säger ärligt vad hon tycker om katten. Det är ju inte din katt utan en katt du funderade på. Då är det ju jätteviktigt att observera allt så att man inte missar något som kan ha betydelse.
    Ta bort känslorna och se det istället som en sak som du tänker köpa. Hon observerar att saken har en skada som hon berättar för dig. Du kanske inte hade sett skadan eftersom du faktiskt funderar på att köpa den. Hade du reagerat annorlunda då?

Det känns inte som att det är något som de gör just mot dig utan det handlar mer om deras egna personligheter och problem.

Förstår lite vad du menar med trean men det där tycker jag beror på hur personen själv är, hon kan berätta saker (flera gånger också) om t.ex. problem med sin pojkvän som öronen blöder av att lyssna på för att det är tråkigt speciellt tredje gången man hör det men jag tänker "hon verkar ha ett behov av att prata så jag får lyssna". Man ställer upp, man finns där för någon även fast man inte alltid tycker det är så kul. Katten är något som är bestämt att jag ska ta, jag ville att hon mer skulle läsa för att vi pratat om det tidigare. Enligt henne är jag hennes närmaste vän men bryr sig inte vänner om varandra och lägger ner tid för varandra...?

Jag vet inte om jag har för höga krav på vänner, men är man vänner ska man enligt mig försöka hålla ihop så långt det går, inte pika varandra eller hålla på att lägga kommentarer som är otrevliga. Man ska aldrig sitta öppet och tjaffsa och trycka ner eller förminska den andra. Varför är man annars vänner? Två av dessa vänner jag beskriver har sagt "håll käften" (den ena) och den andra "är du helt jävla dum i huvudet" till mig när vi suttit och diskuterat och detta är något jag ALDRIG skulle säga till en vän. Nu låter det som att jag ser mig själv som ett "offer" men det gör jag inte och jag kan också ge lite tjuvnyp tillbaka men så tycker jag ju inte det ska vara, man ska ju inte bli en otrevligare person med sina vänner och att de tar fram fula sidor hos en??
    Anonym (O) skrev 2015-02-28 10:03:47 följande:

TS, jag känner igen mig i dig trots att jag är mycket äldre och har en helt annan livssituation för övrigt. Jag har kommit fram till att man blir väldigt socialt utsatt när man tidigare utsatts för psykisk misshandel och står utan nätverk. Trots att man egentligen lämnat allt bakom sig och vill börja om. Människor tar sig (omedvetet) friheter mot en människa som är ensam och sargad. Ungefär som att man borde vara nöjd bara nån gillar en. Som att man är mindre värd. Man drar också till sig vissa typer när man är i din situation. Tror du måste bli väldigt medveten och försiktig. Välj vänner med omsorg. Gärna människor som förstår din situation. Prata med en psykolog. Lycka till.

Tack snälla för din kommentar! Ska verkligen "ta med mig" det du skrivit och tänka på det.
  • Anonym (Vet)

Jag tycker att dina kompisar beter sig okänsligt. Av någon anledning vill de verka vara bättre och så gör inte riktiga vänner,de här vännerna verkar ytliga och självgoda. Du har genom dina tidigare erfarenheter mognat och kan sätta ett nytt värde och perspektiv på saker och ting medan de bara "kör på" utan att bry sig om konsekvenserna= omognad! Förstår att du sitter i en knivig situation och att du pga den sitter lite i ett beroendesituation..och säkert hoppas att de ändrar sin dåliga attityd,men det tror jag inte att de gör på ett bra tag,tyvärr. Du skulle ju kunna tala om att du tycker att de verkar ha en dryg attityd..och se vad som sker...En sann vän är en som kan höra dig även när du är tyst,tänk på det. Skulle jag vara du så skulle jag släppa dessa sk vänner och skaffa nya! Kolla här på FL,kanske det finns några i din stad som söker nya bekantskaper..? Lycka till vad du än bestämmer dig för att göra,men du verkar i alla fall i mina ögon vara en mycket klok och sympatisk människa som reagerar SUNT. Kram och trevlig helg.

• Anonym (2)

Håller med vad annonym o sade. Folk sparkar ofta på den som ligger.
    Om du inte har många vänner borde du säga ist att du har vänner men de bor för långt bort. Säger du att du inte har vänner undrar folk vad det är för fel på dig och drar sig undan. Du får helt enkelt vara försiktig med den information du ger ut.

Jag hade också liknande väninnor som dig. De var elaka de med, det visste jag. Men jag tänkte att jag kunde utnyttja dem som de uttnyttjade mig för sällskap. Jag blev helt enkelt vän med deras andra vänner. Och sedan med deras vänner så jag tillsut fick riktigt bra vänner. Problemet var dock att då hade jag blivit less på folk. Så se till att välja vänner med omsorg redan i början.
    De människor som har väldigt många vänner i överflöd- har jag lärt mig nu från det senaste att det mer hör till att de letar nya hela tiden för ingen riktigt står ut med dem när man väl lärt känna vilka de är.

sedan 1:an hade jag inte accepterat. Hade nog bara uttnyttjat henne bekantskapsgrupp för att få nya vänner och bli vän med dem.

2: bevisar att du har ett mycket tråkigt rykte över dig. Hon är liksom glad över att inte vara ett offer. Du är mao mobbad och hon njuter över att det inte är hon. Skadeglädje. Jag hade en vän som skaffade sig en sådan vän som gjorde så mot mig.

3: är nog mest taktlöst och lite klantig.

Riktiga vänner ställer upp för varandra. De kan såra varandra men de kan också be om ursäkt. Kommer du långväga för att hälsa på hos dem på fest eller annat är det en självklarhet som värd att man erbjuder sovplats- för sina gäster. De kan också vara ärliga med dig. Och det spelar ingen roll hur många år det går emellan, de är fortfarande dina vänner. Sådana växer inte på träd men de finns.

• Anonym (tre korta)
    Anonym (Bra/dåliga vänner?) skrev 2015-02-28 09:11:28 följande:
    Bakgrundsfakta: jag lever med skyddade personuppgifter då jag för 4 år sedan levde med en man som misshandlade mig både fysiskt och psykiskt (blev ofta kallad ful, äcklig, han kommenterade min personlighet, allt jag gjorde osv.). Flyttade till en ny stad för att börja om och de flesta vänner har jag träffat genom jobbet. Jag är 26 år och mina vänner är i snitt mellan 21-25 år (några äldre) Problemet: Mina vänner kan vara så otrevliga, dryga, förlöjligande, nedvärderande och allt man kan tänka sig. Samtidigt som de alla ju har sidor som jag tycker om och när de visar dom är vi bra vänner som trivs tillsammans. Jag vet inte om jag är överkänslig pga vad jag varit med om eller om det dom gör inte är okej. Exempel: (måste tillägga att vi ofta skrattar och skämtar med varandra och ibland driver vi lite men det jag beskriver nedan tycker jag det är konstig att man tar sig friheten att säga när man är vänner, ska man inte ta hand om varandra och få varandra att må bra?) 1. En vän (31 år) gör ofta narr av en om man inte tycker som henne eller säger saker hon inte tycker om. Igår t.ex. var vi ute på krogen (detta händer oavsett om alkohol är inblandat eller inte, klockan är 01.55 och hon säger "dom stänger nu så vi går", och jag kollar på klockan och säger "jaaa dom stänger om 5 min" (menar varken att vi ska stanna eller att det egentligen skulle göra någon skillnad kommenterade egentligen bara klockan) och då "tänder hon till" och säger "men helt allvarligt menar du att du ska sitta här till prick då dom stänger du måste skämta" och förlöjligar rösten och ska låtsas härma mig och säger "jag tänker sitta här tills dom stänger som en idiot". Hon tände ofta till sådär och ska förlöjliga en om man säger något som inte passar henne. Medans jag i samma situation om det var omvända roller hade sagt till henne typ "men ska vi inte gå jag vill hem" om hon hade kommenterat stängningen sådär och jag hade uppfattat att hon ville sitta kvar de sista 5 minutrarna. Jag hade helt enkelt försökt vara trevlig vilket jag tycker man är mot sina vänner. 2. En annan vän (23 år), vet om hela min situation men kan ändå säga väldigt konstiga saker till mig såsom engång när en gammal vän skrev till mig på facebook och jag visade henne för det var något roligt med det och så säger hon med väldigt ful och nedvärderande ton "har du ens vänner, trodde inte du hade några" och börjar hånskratta. Hon är i andra sammanhang nog med att påpeka att hon har många vänner, hon älskar sitt liv och är glad över att det är så perfekt. 3. En tredje vän (25 år) vet hur mycket jag älskar katter och vill adoptera en från ett katthem. Även hon tycker mycket om katter. När vi har lunchrast visar jag henne texten som beskriver katten och då säger hon först "åhh gud vad mycket text pallar inte läsa allt" och frågar istället om det finns några bilder, tar fram några och då säger hon "men gud kattens öron är ju helt skeva" (det ena örat "hänger" lite") jag säger "aaa eller dom står ju inte helt rakt upp" och hon säger "tänkte bara om du kanske inte hade sett det själv". Varför har man ett behov av att säga sådant istället för att ta sig tid att läsa en text när man vet hur mycket en person brinner för det där och att det är viktigt. Varför inte säga något snällt? Kan ta fler exempel men det här står jag ut med varje dag och inombords tycker jag det blir jobbigare och jobbigare, och frågan är när jag känner såhär för så många är det något fel på mig eller är det dom som beter sig felaktigt som vänner? Hur är era vänner? Vad ska man acceptera och inte acceptera?

I fall nr 1 märkte du ord. Jag förstår att hon blev sur. I fall nr 2 var din s.k. vän elak. I fall nr 3 var du överkänslig och din kompis kanske lite klumpig.
  • Fundersam02

Om du inte mår bra av att umgås med dem, så ska du inte göra det. Då är det bättre att vara själv tills du hittar nya vänner.

• Mamori

Jag tycker att de var okänsliga. Jag har också vänner som är ganska frispråkiga mn då förstr man ändå att de menar väl. Jag tänker att du kanske är lite skör i och med det som hänt dig och därför drar till dig personer som gör dig illa. Var är det du bor? {#emotions_dlg.flower}

Mamori skrev 2015-03-01 01:03:30 följande:

Jag tycker att de var okänsliga. Jag har också vänner som är ganska frispråkiga mn då förstr man ändå att de menar väl. Jag tänker att du kanske är lite skör i och med det som hänt dig och därför drar till dig personer som gör dig illa. Var är det du bor? {#emotions_dlg.flower}

Vill inte riktigt avslöja vart jag bor, men i en av Sveriges tio största städer.

Ja eller snarare tror jag att det kan vara så att jag är så "van" vid att bli nedtryckt att jag har svårt att sätta en bra gräns och säga ifrån och då tar människor frihet att hela tiden gå längre och längre.

Jag har de senaste dagarna varit på väldigt dåligt humör pga detta och måste verkligen hålla inne en ilska jag bara skulle vilja skrika ut. Hittar fel i alla jag känner. En kompis har en kille jag inte riktigt tycker om då han är väldigt negativ och har gjort henne tillbakadragen och tidigare har vi haft väldigt roligt tillsammans. Han är även "besserwisser" vilket jag har väääldigt svårt för och den här tjejen har varit min närmsta vän här tidigare.

Känner att jag mår dåligt över hela den här situationen, och det blev verkligen så att det här plev ett stort problem. Kanske är extra känslig för jag är deppig vilket jag alltid blir den här tiden på året. Är rädd för att förstöra relationer och jag känner att jag inte kan undvika de här människorna jag beskriver för jag orkar inte vara ensam utan vill kunna möta det på ett bra sätt och prata med dom men det är också svårt för jag hatar att visa mig svag...
  • Anonym (2)
    Anonym (Bra/dåliga vänner?) skrev 2015-03-01 20:22:35 följande:
    Vill inte riktigt avslöja vart jag bor, men i en av Sveriges tio största städer.

Ja eller snarare tror jag att det kan vara så att jag är så "van" vid att bli nedtryckt att jag har svårt att sätta en bra gräns och säga ifrån och då tar människor frihet att hela tiden gå längre och längre.

Jag har de senaste dagarna varit på väldigt dåligt humör pga detta och måste verkligen hålla inne en ilska jag bara skulle vilja skrika ut. Hittar fel i alla jag känner. En kompis har en kille jag inte riktigt tycker om då han är väldigt negativ och har gjort henne tillbakadragen och tidigare har vi haft väldigt roligt tillsammans. Han är även "besserwisser" vilket jag har väääldigt svårt för och den här tjejen har varit min närmsta vän här tidigare.

Känner att jag mår dåligt över hela den här situationen, och det blev verkligen så att det här plev ett stort problem. Kanske är extra känslig för jag är deppig vilket jag alltid blir den här tiden på året. Är rädd för att förstöra relationer och jag känner att jag inte kan undvika de här människorna jag beskriver för jag orkar inte vara ensam utan vill kunna möta det på ett bra sätt och prata med dom men det är också svårt för jag hatar att visa mig svag...
    låter mer som att du upptäcker varningstecken i tid. Det är en bra sak. Överlevnad helt enkelt.

det finns väldigt dåliga människor där ute och många som mår dåligt. Vill du inte säga rakt ut till din vän att hennes kille är en besserwisser, kan man ställa öppna frågor och hur frågor som får henne att tänka till själv. Jag tycker dock som person att det är enklare att säga rakt ut. Men det beror på vad för relation man vill ha. När det gäller ilskan får du ägna dig åt någon sport eller intresse så att du lär dig bli din egen trygghet och inte beroende av andra.
Svar på tråden Är det jag som är för känslig eller är vännerna väldigt otrevliga och nedvärderande?