Anonym (Åk in) skrev 2015-03-01 14:53:29 följande:
Självklart är det farligt med flera liter. Det tror jag alla fattar, även när det inte gäller så små barn. Nej, jag tog upp frågan med barnläkaren när mitt barn var äldre än ts barn, men fortfarande baby, eftersom jag läst en artikel om det. Och det var inget missförstånd oss emellan utan en vettig diskussion där han bedömde att mitt barn kunde få dricka upp till 2 dl per dag (och då var han som sagt betydligt äldre, möjligen även över 6 månader). Har annars alltid fått till mig att jag ska amma barnet istället för att ge vatten.
När jag frågade vad du grundade ditt påstående på så menade jag väl kanske inte ett (självklart) påstående om att vätska är livsviktigt (där är vi ju helt överens) utan mer om du själv arbetar inom barnhälsovård/akutvård etc...
Jobbar inom akutvård som ssk. Men ditt påstående att det kan vara farligt med vatten till små barn är fel. Du påstår att ts inte ska ge vatten eller vätskeersättning utan istället åka in. Vad tror du de gör inne på barnakuten? Jo, ger vätskeersättning. För ett barn som kräks upp bröstmjölk/ersättning är vatten/vätskeersättning bra att ge. Att åka in akut behövs inte. Att kontakta bvc/1177 är bra för att få råd. Men man ska tyvärr ta 1177s råd lite med en nypa salt, de är mycket för att skrika "åk in!". Så länge barnet är vaket, får i sig lite vatten och kissar behöver man inte åka in på studs. Men man ska observera barnet eftersom de lätt kan bli uttorkade. Observera mängden i blöjan och allmäntillståndet.