• josefine84

magsjuk 2 månaders?

Jag har en två månaders som äter på flaska. Hela familjen har varit magsjuka och igår kräktes han i kaskader. Jag åkte till doktorn o då åt han där en hel flaska så vi åkte hem men idag så äter han väääldigt lite kanske 30 ml istället för 150 ml vid målen. Hans bajs luktade illa också. Är han magsjuk? Ska jag ta honom till doktorn igen? Hsn är inte grinig alls så jag vet inte riktigt varför han inte vill äta?!

• Svar på tråden magsjuk 2 månaders?
  • modsey
    Anonym (Åk in) skrev 2015-03-01 12:00:44 följande:

Man ska alltid åka in med så små barn. Inte mixa med egna lösningar hemma. Dessutom kan det vara farligt med vatten för så små. De ska ha modersmjölk istället. Se till att barnkliniken vätskar upp om det behövs så att det blir rätt!

nej man behöver inte alltid åka in med bebisar som är magsjuka! De flesta av oss klarar alldeles utmärkt att pytsa i dem hemma med vätskersättning peros. Vilet är förstahandsalternativet även om man åker in...
  • Pastella

Man ska alltid åka in med så små barn. Inte mixa med egna lösningar hemma. Dessutom kan det vara farligt med vatten för så små. De ska ha modersmjölk istället. Se till att barnkliniken vätskar upp om det behövs så att det blir rätt!

Nej vatten är aldrig farligt(om man inte hinkar flera liter). Anledningen till att man inte skall ge vatten till nyfödda är för att inte riskera att de blir mätta och inte äter. Ett sjukt barn som inte vill ha bröstmjölk eller ersättning måste få vatten. Vatten är livsviktigt! Är man dessutom magsjuk och kräks när man får i sig något så är det större chans att man får behålla små mängder av vatten.
  • Sweet Sofia

Varför anser du att de är farligt att ge vatten til små barn? (Du har nämligen helt fel)
  • Anonym (Åk in)

Jag har läst om det, samt frågat vår barnläkare. Han visste åtminstone vad jag pratade om, även om det är ovanligt att barnet tar skada. Minns inte riktigt, men har för mig att det har med hjärnan (elektrolyter) att göra. Vad grundar du själv ditt påstående att jag har fel, på?

• Sweet Sofia
    Anonym (Åk in) skrev 2015-03-01 13:50:26 följande:
    Jag har läst om det, samt frågat vår barnläkare. Han visste åtminstone vad jag pratade om, även om det är ovanligt att barnet tar skada. Minns inte riktigt, men har för mig att det har med hjärnan (elektrolyter) att göra. Vad grundar du själv ditt påstående att jag har fel, på?

För att vatten är livsviktigt och speciellt om barnet inte får i sig något annat.... observera att det inte handlar om flera liter. Flera liter på en gång är skadlig och kan även vara skadligt för vuxna. Tror du missförstått dim barnläkare rejält.
  • Anonym (Åk in)

Självklart är det farligt med flera liter. Det tror jag alla fattar, även när det inte gäller så små barn. Nej, jag tog upp frågan med barnläkaren när mitt barn var äldre än ts barn, men fortfarande baby, eftersom jag läst en artikel om det. Och det var inget missförstånd oss emellan utan en vettig diskussion där han bedömde att mitt barn kunde få dricka upp till 2 dl per dag (och då var han som sagt betydligt äldre, möjligen även över 6 månader). Har annars alltid fått till mig att jag ska amma barnet istället för att ge vatten.

När jag frågade vad du grundade ditt påstående på så menade jag väl kanske inte ett (självklart) påstående om att vätska är livsviktigt (där är vi ju helt överens) utan mer om du själv arbetar inom barnhälsovård/akutvård etc...

• Sweet Sofia
    Anonym (Åk in) skrev 2015-03-01 14:53:29 följande:
    Självklart är det farligt med flera liter. Det tror jag alla fattar, även när det inte gäller så små barn. Nej, jag tog upp frågan med barnläkaren när mitt barn var äldre än ts barn, men fortfarande baby, eftersom jag läst en artikel om det. Och det var inget missförstånd oss emellan utan en vettig diskussion där han bedömde att mitt barn kunde få dricka upp till 2 dl per dag (och då var han som sagt betydligt äldre, möjligen även över 6 månader). Har annars alltid fått till mig att jag ska amma barnet istället för att ge vatten.

När jag frågade vad du grundade ditt påstående på så menade jag väl kanske inte ett (självklart) påstående om att vätska är livsviktigt (där är vi ju helt överens) utan mer om du själv arbetar inom barnhälsovård/akutvård etc...

Jobbar inom akutvård som ssk. Men ditt påstående att det kan vara farligt med vatten till små barn är fel. Du påstår att ts inte ska ge vatten eller vätskeersättning utan istället åka in. Vad tror du de gör inne på barnakuten? Jo, ger vätskeersättning. För ett barn som kräks upp bröstmjölk/ersättning är vatten/vätskeersättning bra att ge. Att åka in akut behövs inte. Att kontakta bvc/1177 är bra för att få råd. Men man ska tyvärr ta 1177s råd lite med en nypa salt, de är mycket för att skrika "åk in!". Så länge barnet är vaket, får i sig lite vatten och kissar behöver man inte åka in på studs. Men man ska observera barnet eftersom de lätt kan bli uttorkade. Observera mängden i blöjan och allmäntillståndet.
  • modsey
    Anonym (Åk in) skrev 2015-03-01 14:53:29 följande:

Nu pratar vi om att magsjuka barn behöver vätska. Eller menar du att de får något annat magiskt på sjukhuset?
  • Anonym (Åk in)

Hyponatremi och elektrolysrubbningar var det hur som helst jag menade. Och jag är inte emot vätskeersättning, men jag tycker att man ska vända sig till sjukvården med spädbarn och inte ta anonyma inlägg på nätet som rådgivning. Även om du säkert är skk som du säger, så framgick ju inte det. Och det kan ju även vem som helst påstå i ett sådant här forum. Nu känner jag att den här diskussionen är färdig för min del i alla fall.

• Sweet Sofia
    Anonym (Åk in) skrev 2015-03-01 15:14:09 följande:
    Hyponatremi och elektrolysrubbningar var det hur som helst jag menade. Och jag är inte emot vätskeersättning, men jag tycker att man ska vända sig till sjukvården med spädbarn och inte ta anonyma inlägg på nätet som rådgivning. Även om du säkert är skk som du säger, så framgick ju inte det. Och det kan ju även vem som helst påstå i ett sådant här forum. Nu känner jag att den här diskussionen är färdig för min del i alla fall.

Jag är inte skk utan ssk. Rätt stor skillnad.

Vad tror du små barn som behöver vätska får på sjukhus?

Och nej, man behöver inte åka in direkt. Man kan kontakta 1177 eller bvc.
  • modsey
    Anonym (Åk in) skrev 2015-03-01 15:14:09 följande:

självklart kan man och bör man ta kontakt med vården om man behöver stöd, det var mer uppmaningen ; åk in jag vände mig emot!
Svar på tråden magsjuk 2 månaders?