Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Dåligt samvete över att jag inte vill amma

Naturligtvis ska du inte känna dig tvingad att amma om du inte vill. Det är helt och hållet ditt val. Men som jag tänker finns det ju en medelväg - att amma men inte så länge? Att amma 1½ år är ju längre än de flesta gör och jag förstår att det är jobbigt. Tycker dock det verkar ännu jobbigare att pumpa och ge på flaska som du är inne på. Då ska du upp på natten och sitta och pumpa, för att sen mata bebisen. Blir väldigt lite sömn. Lättare att ligga och amma, eller att bara ge ersättning i så fall tänker jag?

Kan du inte amma 3-6 månader och sen sluta? Vi har gjort så att jag har sovit borta eller på soffan ett par nätter och pappan erbjudit flaska istället till bebisen då jag skulle sluta amma. Det är troligen lättare av avvänja en 3-6 månaders från amning än en 1½ åring som är väldigt medveten. 

• En blå giraff
    Andra augusti skrev 2015-03-01 10:19:46 följande:

[quote=74941043][quote-nick]Alexi skrev 2015-03-01 08:26:30 följande: Och man måste ju inte amma i 1,5 år, man kan ju sluta betydligt tidigare.[/quote]

Självklart, men för mig är det allt eller ingenting i sammanhanget. Lika lite som jag vill sluta amma vår ettåring mot hennes vilja så kommer jag att vilja sluta amma hennes syskon mot hens vilja om så syskonet vill amma i båda två och tre år. Då känns det schysstare att aldrig vänja henom vid det.

Nej så tycker jag inte du ska tänka! Hellre amma 3 månader bara om det är det du orkar med, och sen gå över till ersättning. Det är ju ändå den bästa starten med amning om du kan - och det vet du ju att du kan. Amningen är viktigast de första månaderna. Så om jag var du skulle jag satsa på en start med amning och sen avveckla det. Alternativt amma och kombinera med ersättning också om du inte orkar och vill. Så gjorde jag med yngsta pojken. Med första barnet tvingade jag mig att amma helt längre än jag egentligen orkade och ville.
  • En blå giraff
    Andra augusti skrev 2015-03-01 10:29:22 följande:
    Min förhoppning är att inte behöva pumpa inför varje måltid utan att ha mjölk i kylen inför natten som det bara är att gå upp och värma.

Jag har också svårt att tänka mig att jag kommer att kunna förvägra barnet att amma om hen redan har vant sig vid det, precis som hans syster nu (inom rimliga gränser) kommer att få amma till hon själv tröttnar, då vill jag hellre aldrig vänja henom vid det.
    Men för att hålla mjölkproduktionen igång kommer du att behöva pumpa med några timmars mellanrum dygnet runt. Även nattetid alltså. Jag tror inte det fungerar annars, det kommer att sina ur. Därför tror jag du drar på dig onödigt mycket jobb med pumpning. 

Det kan vara hårt att vänja av ett barn men med en bra pappa som erbjuder flaska så kan man stålsätta sig. Man kan sova borta några nätter så man inte finns tillgänglig.
Svar på tråden Dåligt samvete över att jag inte vill amma