• Anonym (Adhd)

Kvinna! Adhd diagnos i vuxen ålder!

Någon annan som fått diagnos adhd i vuxen ålder! Jag fick min diagnos för 3 år sedan, 36 år gammal! Vad är/har varit jobbigast för er? Ingen har någonsin tänkt på adhd när det gäller mig, jag har haft diagnos recidiverande depression! Ett av mina stora problem är trötthet/orkeslöshet! Tror till stor del det gör min nere! Jag orkar inte jobba!

• Svar på tråden Kvinna! Adhd diagnos i vuxen ålder!
  • Anonym (trut)
    MammAmma skrev 2015-03-01 11:52:48 följande:
    Jag är likadan, men för mig handlar det inte om orkeslöshet utan snarare att jag har så svårt att komma igång med saker och ting som inte intresserar mig. Om du upplever att du är som trött och orkeslös låter det mer som den underaktiva typen av adhd, dvs adhd utan hyperaktivitet.
    Alltså jag är inte orkesläs absolut inte. Min mmening är att tex om jag måste gära en sak så kanske jag gär det i absolut sista stunden trots att min man säger till mig varje dag att jag borde göra det för annars blir det inte klart osv. Jag vöntar verkligen till sista minuten. Men om jag tex ska göra något som jag gillar då lägger jag ner hela min själ på det just då. (Jag är inte trött)
  • Anonym (E)

Hej

Jag undrar vart ni vänt er för att få igång en utredning i vuxen ålder. Vår fyraåring utreds just nu via BUP med ADHD frågeställning. Jag har börjat fundera på mig själv under den här tiden. Under uppväxten levde jag med depressioner, fobier och självskadebeteende. Idag mår jag bra, jobbar utan problem och lever väl ett skapligt "normalt" fungerande liv. Men jag är ofta trött/orkeslös. Jag får panikångest/ångest. Är rastlös fast orkeslös på samma gång. Enormt disträ ofta och lätt för att glömma saker. Svårt att hålla en röd tråd när jag pratar och hoppar ofta och lätt mellan grejer i vardagen och i samtal. Enormt lättstressad i min vardag. Jag är sjuksköterska i min profession och på jobbet ser jag mycket färre av dessa drag. Det är mer hemmavid som det mer skapas problem för mig.

Vart har ni vänt er för hjälp och ev utredning.

Må så gott/ E

• Anonym (Vill också veta)

Jag vill också veta var ni vänt er för en utredning. Medicineras mot bipolär typ 2 och har det liksom borderline som diagnos. Ingen utredning har gjorts då de på min öppenvårdspsykiatri inte tycker att det behövs. Själv anar jag add till de övriga diagnoserna vilket min psykolog instämmer i att så kan vara fallet men strunt samma.

Alltså vill jag ha en utredning på alla de där tre, eller åtminstone bipolaritet och add. Hur gör jag när min vc/övpsyk inte vill?

• tessan27

Jag vände mig till VC och berättade om mina misstankar och bad om en remiss till psykiatrin. Det fixade läkaren på en gång.

• Anonym (Japp!)

Jag har haft kontakt med psykvården nästan hela livet men när jag ville göra min utredning hade jag haft paus från dem så jag gick faktiskt genom min vårdcentral. De skickade en remiss efter att jag beskrivit mina svårigheter och då fick jag komma på samtal där jag fick göra en grundläggande screening och lite andra tester. Sen gick de igenom allt för att se om det var någonting man skulle gå vidare med och det var det.

Sen var det en del väntetid innan jag fick tid för att börja med själva utredningen men efteråt var det skönt att få ett svar!

Om problemen påverkar en så negativt att det blir ett lidande känns det som att en utredning är ett viktigt steg för att ta sig vidare. Om de inte vill hjälpa en kanske man kan söka sig till någon som tar en på allvar.

Lycka till och hoppas ni får era utredningar. Ge inte upp!

• tessan27

Var till psykologen för del 3 av min utredning idag. Vilka tester... kände mig förvirrad av alla frågor och grejer som jag fick göra. Var mycket inlärnings tester idag. Kände mig sådär lagom smart och lagom dum idag. Ibland känns det verkligen som att jag inte kommer att få någon diagnos. Idag tyckte hon att det verkade som att jag hade dåligt självförtroende vilket stämmer väldigt bra.

Ni dom gjort utredningen redan. Hur var den för er och hur många gånger träffade ni psykologen.

• alla har olika åsikter

Fick diagnosen när jag var 18 och är 26 idag.

Har varken tagit studenten eller körkortet pga mina koncentrationssvårigheter. Försöker ta tag i det nu men jag känner verkligen att jag har problem med det än. Funderar ofta på hur det blir sen när jag får jobb pga. All ångest jag får av alla "måsten". Har så svårt att göra saker när det är en bestämd tid. Tex jobb, läkarbesök eller avtalade tider för att umgås med kompisar.

• Anonym (Adhd)
    Anonym (trut) skrev 2015-03-01 11:28:22 följande:

Jag har inte fått någon diagnos men jag gick hos en psykiatrist för något år sedan och Han tyckte att det verkade som att jag kunde ha det och rekommenderade att jag skulle göra en utredning. Min bror har grov adhd och medicineras för det. Men jag tycker liksom att jag har levt så länge som jag gjort nu och vad skulle en diagnos göra för att hjälpa mig? Möjligtvis att jag kanske skulle kunna ta medicin för jag glömmer allt stressar mig igenom saker och tänker inte först utan agerar först. =P 

Men men. det är jag det. =)

Tack för svar

En del resonerar ju som du, varför göra en utredning när man har levt så länge med sina "problem" och vad skulle en diagnos göra för nytta!

Jag ser två anledningar till utredning och det var därför kag vill göra det

1 man får inte prova medicin om man inte har någon diagnos

2 när det gäller sjukskrivning så är det lättare om man har diagnos

Sedan vill jag i och för sig också veta vad som felade!
  • Anonym (Adhd)
    Anonym (trut) skrev 2015-03-01 11:31:16 följande:

Sen är jag också ofta orkeslös. Men det beror på vad det är. Är det något som intresserar mig så lägger jag ner hela min själ på det. I ca 2 månader sedan är det nästa grej som intresserar mig som jag vill göra helhjärtat. Tur att jag har en man som orkar med det =P

Är likadan, är det något jag är riktigt intresserad av går jag in för det och om jag väl kommer igång kan jag inte sluta! Men annars är jag så trött/orkeslös jämt! Kan inte ta mig för något!
  • Anonym (Adhd)
    tessan27 skrev 2015-03-01 11:47:05 följande:

Jag håller på med utredning nu. Är 37 år och det är ingen som skulle tro att jag har adhd. Nu tror jag själv mer på Add dock. Jag är också oftast orkeslös och glömmer saker. Är delvis sjukskriven, men klarar av mitt jobb bra. Men blir ofta disträ. Med min utredning så hoppas jag få mer förståelse från både mig själv och personer i min närhet.

Jag fick diagnosen adhd men skulle haft add kan jag tycka men jag har fått förklarat av min läkare latt man sätter inte adhd eller add idag utan man sätter adhd på alla med eller utan överaktivitet
Svar på tråden Kvinna! Adhd diagnos i vuxen ålder!