• Anonym (me)

Vad innebär stort förmak?

Jag fick nyss reda på att mitt hjärta har stort förmak. Är det någon som har koll på vad det är och innebär?

Läkaren sa bara stort förmak så jag vet inte om vilken sida det handlar om, visste inte då att man hade både ett vänster och ett höger förmak. Väntar på tid för fler undersökningar så ska ställa fler frågor då.

• Svar på tråden Vad innebär stort förmak?
  • Anonym (Fia)

Är det på Ekg man sett det? Har du några besvär med hjärtat eller andningen? Ibland kan ett stort förmak bero på att man har en hjärtklaff som är lite stelare eller slappare än normalt. En annan orsak kan vara att man är född med ett litet hål mellan kamrarna. Det kan också vara så att det inte finns någon bakomliggande orsak, utan att du helt enkelt bara ser ut så.

• Anonym (me)
    Anonym (Fia) skrev 2015-03-01 23:04:37 följande:

Är det på Ekg man sett det? Har du några besvär med hjärtat eller andningen? Ibland kan ett stort förmak bero på att man har en hjärtklaff som är lite stelare eller slappare än normalt. En annan orsak kan vara att man är född med ett litet hål mellan kamrarna. Det kan också vara så att det inte finns någon bakomliggande orsak, utan att du helt enkelt bara ser ut så.

På ekg ser man att jag har hjärtrusningar. Så de gjorde ett ultraljud för att få reda å orsaken. Jag känner ju att hjärtat rusar ibland, blir andfådd (men är astmatiker också) då och har svimmat pga hjärtat.
Svar på tråden Vad innebär stort förmak?