• Griseknoen35

Ang skulder till dödsbon

Anonym (Skulder) skrev 2015-03-01 22:41:52 följande:
    Tack för svaret! Jag gick med på att avstå 125 000 kr när syrran sa att jag var skyldig mamma 250 000kr. Men jag blev irriterad när hon plötsligt sa att jag var skyldig mycket mer än 250' efter jag började ifrågasätta lite. Speciellt när  mamma sa att jag var skyldig 200'. 
    Jag måste se listan som mamma skrev upp först och främst. 

Saken är att för några år sen när en annan släkting dog så hade han en stor mark som var värd mycket pengar. Han är inte biologisk utan var vår pappas styvfar (men ej adopterat pappa). Enligt hans testamente skulle marken tillfalla pappa och sen min syster. Jag accepterade att jag inte stod med där men när farmors bouppteckning öppnades, då skulle jag plötsligt få 25% av marken. 
    Efter den nyheten betedde sig syrran väldigt dåligt. Hon sa att jag var tvungen att betala skatt varje år, att jag måste åka upp och visa mig och andra saker. 
    Det hon inte räknade med var att jag kollade upp allting noga och inget stämde. Hon försökte även köpa ut min lott för 1/4 av värdet!!!
    Det slutade med att jag inte fick del av marken (jag hade nämligen skrivit på papper efter farmor dog att jag inte åberopade min rätt eftersom hennes man fortfarande levde) utan bara pengar på banken.

Men det visade sig verkligen hur min syster var och efter det så slutade vi umgås under 7 år tills mamma dog. Då sa jag att vi glömmer det som har hänt och vi bara har våra familjer kvar. 
    Därför känner jag att jag vill vara på min vakt och vad som är min rätt. Hon utökar liksom min skuld bara sådär. 
    Din syster låter inte speciellt ärlig. Tror hon kommer försöka blåsa dig. Du ska inte gå med på något utan att få sett listan och du ska även få veta vad din systers skuld är, din mor borde väl fört lista på även den? Kolla även din mors kontoutdrag så att din syster inte redan har tagit pengar under tiden hon hjälpte er mor med hennes ekonomi. Er relation är nog förstörd hur du än gör för hon är nog inte nöjd oavsett så se till så att allt blir rätt. Börja med att kontakt en expert på bouppteckningar.
Svar på tråden Ang skulder till dödsbon