• sarah

Åka till Jamaica?

Vi är två (barn)familjer som brukar resa utomlands tillsammans. Vi planerar nu nästa vinters resa och det kom upp ett förslag om Jamaica, vilket jag tyckte verkade jättebra. Hotellet vi tittat på är superfint och jag har googlat lite och läst mest bra om Jamaica. Men min man är väldigt tveksam. Han säger att han hört att man INTE ska åka till Jamaica och definitivt inte med barn (pga kriminalitet, droger osv). Visserligen var några bekanta till oss där för några år sedan och de sa att det var bra på hotellet men riktigt obehagligt utanför och att de inte vågade sig ut mer än någon enstaka gång. Jag tänkte att de överdrev, att det är sådant som man alltid säger om den här typen av länder. Men jag kanske har fel?
    Tycker Jamaica verkar fantastiskt vackert och skulle gärna vilja åka dit. 

Någon som har någon erfarenhet och har lust att berätta?

• Svar på tråden Åka till Jamaica?
  • Lotten 66

Har inte själv varit på Jamaica men är väldigt sugen på det. En vän till mig var där nyss och jag frågade då om man kunde röra sig fritt och enligt honom skulle man inte göra det varken på dagen eller kvällen. Antingen åker man på bussturer eller är med en taxichaufför som var anställd av hotellet och som skulle vara pålitlig. Det fick mig att bli osäker. Hoppas du får fler svar :)

• Schack73

Vi åkte till Montego Bay med 8-åring i höstas och det gick utmärkt :)

Vi rörde oss bara utanför hotellområdet när vi åkte på utflykter men vi var ganska nöjda med hotellpool och havet att bada i. Sonen fick dock en öroninfektion efter ca 1 vecka så efter det fick han bada men inte doppa huvudet.

Vi såg inget själva men hörde att pappan i en annan familj blivit erbjuden droger när han var ute sent på kvällen. Hotellpersonalen var väldigt noga med att försäljare av "turistskräp" höll sig utanför hotellets gränser.

Jag kan rekommendera Jamaica men resan är seg!

• isolande

Har en kompis som är reggaefantast och Jamaicaromantiker som åkte dit och blev sjukt besviken. Han bodde med the locals och såg massor med elände och kriminalitet. Blev rånad 2 ggr på 2 veckor bl.a.

Min mamma var där på kurs med jobbet och de fick ABSOLUT inte gå ut ensamma utanför hotellet för det skulle vara så farligt. Men hotellet var fint och hon hade trevligt ändå.

Jag skulle nog inte åka dit som barnfamilj iaf.

Svar på tråden Åka till Jamaica?