Finns psykisk sjukdom på riktigt?

Vilka kriterier måste uppfyllas för att ett tillstånd skall klassas som sjukdom?
De jag kommer på är smittorisk, främmande baciller/partiklar som sänker eller bryter ner immunförsvaret, smärta (men bara om den är kopplad till sjukdomen), den går att bota.
Att vara sjuk, må dåligt eller ha ont är skilda saker. De kan ibland ha ett samband, men inte alltid.
Förkylning är en sjukdom, diabetes och cancer likaså. Ett brutet ben, en spricka i axeln, ett hematom är skador men inga sjukdomar. Depression och ångest är tillstånd som är fruktansvärda men knappast heller nån sjukdom!
Många som har sjukdomar mår inte dåligt i själen och många som mår dåligt i själen har inga sjukdomar. Jag tror bara det kallas sjukdom i brist på annat.
Diagnos=Sjukdom? Är det så folk tycker alltså? På vilket sätt är man sjuk om man t.ex har ADHD eller schizofreni? Helt ärligt tycker jag det ligger en hel del nazism över den människosynen! Om alla i hela världen hade adhd utom du, skulle du nog däremot ses som annorlunda, men visst skulle du väl önska att andra accepterade dig ändå och inte kallade dig sjuk. När folk hör ordet sjuk drar de öronen åt sig och du blir utstött, eftersom sjukdom ger signaler om att något kan smitta som inte är av godo. Då uppstår en ond spiral och du kan inte komma ur ditt tillstånd och fortsätter bara må dåligt eller ger med dig och väljer att medicineras för att andra vill att du skall vara som dem istället för att acceptera dig som du är. DET är sjukt av nåt!!!!!