Finns psykisk sjukdom på riktigt?
Ja absolut, det är lika verkligt som vilken fysisk sjukdom som helst! Visst kan det några gånger handla om någon som befinner sig i en svacka i livet eller har en dålig vecka, såsom alla har, eller att det handlar om någon som romantiserar psykiska sjukdomar, vilket är något jag sett ganska mycket i min åldersgrupp (tonåringar främst). Men en psykisk sjukdom kan vara förödande, och dödlig. Även om det inte är lika uppenbart som ett brutet ben, betyder inte det att det inte är något seriöst på gång. Psykiska sjukdomar är inte bara något som man inbillar sig, eller något som handlar om en så kallad "svag" person som inte orkar "rycka upp sig", utan många gånger handlar det till och med om fysiska förändringar/störningar i hjärnan som påverkar. Som en person som levt väldigt nära människor med psykiska sjukdomar (bipolär mamma), har jag svårt att förstå hur man inte kan se det som något verkligt, eftersom jag ser så tydligt hur det påverkar henne, men det är klart, har man aldrig varit nära en sådan person eller upplevt det själv kan man nog ha svårt att förstå.