• Anonym (mamman)

Dottern börjar bli överviktig, men äter mest pannkakor, snälla ge tips om recept!

Hejsan

Min fyraåring börjar bli rätt stor och vi har fått bannor från bvc. Problemet är det att dottern nästan bara äter pannkakor och det är ju inte så nyttigt. Byta ut mot grövre mjöl gör vi redan ofta, men har någon ett bra recept för att få pannkakorna ännu nyttigare så vore jag tacksam.

• Svar på tråden Dottern börjar bli överviktig, men äter mest pannkakor, snälla ge tips om recept!
  • Anonym (Tissla)

Är det bara din dotter som lagar maten hemma hos er?

• Anonym (mamman)

Ja varför frågar man på familjeliv...?

Eftersom dottern är så kinkig så har vi den dealen att jag gör pannkakor till henne två gånger i veckan mot att hon smakar på maten jag lagar annars. Kan vi återgå till ämnet nu?

• Nyfikna72

Som man bäddar får man ligga eller hur heter det? Gör man sina barn den björntjänsten att de får det de gillar mest så blir det såhär i slutändan. Pannkakor är och blir aldrig nyttiga om manäter de ofta. Det är lika med all mjölmat och då spelar det ingen roll vilket mjöl man har i eller om man blandar i groddar.

Ett hungrigt barn äter oftast det mesta, stå ut med lite skrik och bråk ett tag och severa varierad mat istället. Det är nog det bästa i längden.

• Anonym (mamman)
    Nyfikna72 skrev 2015-03-02 18:01:29 följande:
    Som man bäddar får man ligga eller hur heter det? Gör man sina barn den björntjänsten att de får det de gillar mest så blir det såhär i slutändan. Pannkakor är och blir aldrig nyttiga om manäter de ofta. Det är lika med all mjölmat och då spelar det ingen roll vilket mjöl man har i eller om man blandar i groddar.
    Ett hungrigt barn äter oftast det mesta, stå ut med lite skrik och bråk ett tag och severa varierad mat istället. Det är nog det bästa i längden.
    Döm på du.... Förresten blir man inte överviktig av att äta pannkakor två gånger i veckan så det är inte problemet i sig! Kan du svara på ämnet eller lämna tråden?
    Och vad skulle jag gjort annars? Gör vi så här så äter hon lite bättre av annat. Innan smakade hon inte ens!
  • Anonym (mamman)
    Kaprifol skrev 2015-03-02 18:06:41 följande:
    Kesoplättar!
    Googla :)
    Tack för tipset!
  • Betty Boop

Kan hon inte få ett par små plättar som efterrätt med villkor att hon äter annan nyttigare mat först? 

• Anonym (Tissla)

Du får ju svar utifrån din fråga och ditt påstående att ditt barn nästan bara äter pannkakor men när du stöter på patrull ändrar du dig till att hon äter "bara" pannkakor två gånger i veckan och att det inte i sig är ett problem. Men din tråd handlar ju om problemet med att barnet nästan bara äter pannkakor...eller två gånger i veckan...och nu är det inte problemet. Jag har inga hälsosamma pannkaksrecept men jag undrar: vem det är som bestämmer hemma hos er?

Svar på tråden Dottern börjar bli överviktig, men äter mest pannkakor, snälla ge tips om recept!