• Äldre 2 Mar 22:44
    983 visningar
    3 svar
    3
    983

    Snitt innan graviditet

    Nu är jag tidigt ute, men bättre det än att bli tagen på sängen!

    Hur har ni gjort som fixat snittgodkännande innan graviditet gjort? Var har ni vänt er? mvc? Direkt till nya sjukhuset? Tänker inte tramsa på med nåt aurorasamtal.

    Hade en katastrofförlossning för ett par år sedan. Har opererats och ska opereras igen för detta i vår. En VF finns inte på världskartan.

    Jag vill inte gå via min nuvarande läkarkontakt då detta kommer att ge dem skäl att skjuta upp min operation. Jag kommer inte bli gravid innan dess iallafall. Gamla sjukhuset sätter jag inte min fot på. Vem ska man gå till? 

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Snitt innan graviditet
  • Aki
    Äldre 16 Mar 12:42
    #1

    Jag ringde till MVC och bad om en tid hos Aurora. Någon månad senare fick jag träffa en Aurora-BM och vi pratade i ca 30 minuter. Hon sade att det var tortyr att tvinga kvinnor till en förlossning mot deras vilja och jag fick ett muntligt snifflöfte.

    När jag väl blev gravid gick det fort. Jag sade redan på inskrivningen att jag redan hade varit hos Aurora och ville ha ett läkarsamtal så fort som möjligt. Eftersom jag hade varit hos Aurora redan innan jag blev gravid togs min rädsla till 100% på allvar och jag fick en tid hos överläkare för beslut i vecka 16. Det samtalet tog 5 minuter. Jag var jättenervös inför att träffa en gammal manlig överläkare på 60+, man han var verkligen jättego och helt förstående.

    Jag erbjöds Aurorakontakt och terapi men tackade nej. Min BM bokade in mig på ett extra samtal för att stämma av angående rädslan runt vecka 30, jag lät henne boka in mig för att det inte skulle bli tjat och sedan gick jag hem och bokade jag av mötet.

    Mina tips: ta ett samtal  med Aurora direkt, det räcker med en planerad graviditet, och var tydlig med att ett snittlöfte är en nödvändighet för att du ska våga bli gravid på nytt.

  • Äldre 16 Mar 13:42
    #2

    Hade också en kass första förlossning. Hade redan inför den två aurorasamtal för att jag var så orolig för skador i underlivet. Ville ha kejsarsnitt men vågade inte stå på mig.

    Funderar på en tvåa och ringde min tidigare bm på mvc och beskrev mina känslor kring den tidigare förlossningen (bland annat minnesluckor, ingen upplevelse av paus mellan värkarna, de tog iväg bebisen till annat rum för kontroll direkt när hon kom ut) och att jag tvekade om att bli gravid igen pga vill inte föda vaginalt. Hon var jättegullig och ordnade en tid med en läkare, på förlossningen. Jag var tydlig med att jag inte ville till aurora igen eftersom det inte gav mig något förra gången så det behövde jag inte innan läkarbesöket. Förklarade där igen hur jag kände och att jag verkligen inte vill föda vaginalt och fick inskrivet i min journal att jag har godkänt för snitt vid nästa graviditet. Läkaren var respektfull och informativ och bra. Behövde inte kriga mig blodig utan blev verkligen tagen på allvar och lyssnad på.

  • Äldre 28 Mar 20:51
    #3

    Jag fick ett snittlöfte innan graviditet med mitt första barn 2007. Jag gick till mvc som skickade remiss till sjukhuset. Där fick jag direkt träffa en förlossningsläkare som tog min oro på allvar eftersom jag sa som det var att det blir inga barn alls för mig om jag inte blir beviljad snitt och sorgen över det. Fick ett muntligt ja och när jag väl blev gravid fick jag träffa aurora ett par ggr och sedan ett datum för snitt. Inga problem. 

    Nu är jag gravid igen och denna gång sa jag till på mvc vid inskrivningen att jag ville ha snitt även denna gång. Läkaren på mvc skickade en remiss till sjukhuset och denna gång slapp jag träffa både läkare och Aurora och fick ett brev hem direkt att jag blivit beviljad snitt och så ett datum.

    Hoppas det går bra för dig! Verkar vara lite olika policy var man bor i landet också vilken procedur de har osv.

Svar på tråden Snitt innan graviditet