Inlägg från: Afrikaslilja |Visa alla inlägg
  • Afrikaslilja

Våld i nära relation

Fick idag anmälningarna från polisen som jag bett om. Som jag förstått saken kan rubriceringarna ändras, men det som står i anmälan är 2 misshandel, en misshandel (ring) 2 tillfällen med olaga hot samt ett ofredande. Hur ser chanserna ut för rubriceringen kvinnofridskränkning? Gissar att det ses som allvarligare, eller...?

• Afrikaslilja

Någon gissning vilket straff detta skulle kunna ge? Han är över 50 och tidigare dömd så vitt jag vet enbart rattfylla ett antal gånger. Ett med 1 månads fängelse. Jag vet att det bara är spekulationer men hur räknar man straffvärdet på dessa? Räknas det ihop eller var sak för sig?

• Afrikaslilja

Det har drygt upp fler vittnen till misshandeln plus ett vittne som har känt honom länge, ett karatärsvittne.

Är det någon ide att framföra detta?

Är det för sent att komma med nu?

Kommer det innebära att det drar ut på tiden, det vill jag absolut inte?

Tips?!

• Afrikaslilja

Tack!

Åtal är inte väckt än och alltså heller inte tid för rättegång. Målsägarebiträdet, polisen och tingsrätten verkar dock helt inställda på att det kommer ett åtal snart...jag försöker med målsägarbiträdet imorgon.

• Afrikaslilja

Han sprider rykten om att det inte blir någon rättegång. Kan det verkligen vara så utan att jag fått besked?

• Afrikaslilja

Varken mitt biträde, polisen eller jag har fått ngt besked. Åklagaren är omöjlig att få tag på, men det verkar ju märkligt om han har fått det beskedet och ingen annan. Ja suck....kan det läggas ned av ngn annan anledning än brist på bevisning?

• Afrikaslilja

Tack! Jo jag försöker hålla distans, svarar självklart inte på sånt här...har varken sett eller pratat med honom sen han hämtade sina saker den 1 nov, skulle aldrig berätta för honom hur det här påverkat mig och mina barn. Jag är inte ute efter att straffa honom, jag vill visa för mina barn att varken jag eller samhället accepterar våld, och förtryck. Det låter säkert naivt.....

Men visst kan jag väl överklaga ? om nu åtalet läggs ner, vilket jag egentligen betvivlar med den bevisningen som finns.

• Afrikaslilja

Polisen kunde först inte svara målsägarebiträdet, men har nu precis gett information att det inte kommer bli nerlagt. Undrar ...ser man det som grövre om skadorna är i ansiktet? Jag har bestående ärr, är det något jag måste förtydliga på något sett? Själva skadan är ju fotat och dokumenterad då i somras.

• Afrikaslilja

Ytterligare en fråga. Han har blivit anmäld för hot via sms av en annan kvinna. Den anmälan har efter flera turer hamnat på "min ort" och åklagare. Hur gör man då? Kommer båda sakerna upp under samma rättegång? Blir hon kallad hit då?

• Afrikaslilja

Ok, varken hon eller han bor på samma ort som jag, varför går hennes ärende hit då om det inte blir samma rättegång? Undrar därför att jag har bett henne vara mitt stöd under rättegången.

Svar på tråden Våld i nära relation