Inlägg från: Afrikaslilja |Visa alla inlägg
  • Afrikaslilja

Våld i nära relation

Jag förstår det. Jag gör heller ingenting annat än väntar tyvärr. Vågar inte svara i telefon, vågar inte gå i affärer därför att jag är rädd och vill inte visa mig för bekanta p g a ärret i ansiktet. Jag ville egentligen bara veta att jag kunde få ha med min vännina som stöd, eller om hon också bli MÄ i samma rättegång. Det var bara det..

• Afrikaslilja

Varken jag eller mitt biträde får besked än. 10 månader har gått nu. Om det inte ska gå till åtal borde det väl lagts ner tidigare? Jag förstår att det kan se olika ut, men en åklagare bör väl i ett ganska tidigt sked se om ett åtal håller eller inte. Svår väntan för alla inblandade, inte minst för barnen., ett av dom har vittnat och oroar sig, själv fått problem med hjärtat som förhoppningsvis går över efter allt är klart. I a f vad läkaren säger.

Ja jag vet att jag inte kan få svar på det här, men kanske någon med erfarenhet hur det brukar vara.

• Afrikaslilja

Tack för svar. Ja det finns ju en väldigt stor risk att han gjort ngt mer i o f. Man vill ju bara ha ett avslut på det här. Vi är t o m tvungna att flytta p g a skadorna av misshandeln. Jag bryr mig inte om vad eller om han får straff, jag vill bara ha det här bakom mig. Läste statistik från Brå, och normaltid från anmälan till dom i mitt län var 219 dagar. Men jag förstår att det är olika....tyvärr vet jag inte varför men....

• Afrikaslilja

Ytterligare en korkad fråga. Finns det något annat skäl till att inte väcka åtal än bristande bevisning? T ex p ga hans hälso/sociala förhållende...

• Afrikaslilja

Självklart har du rätt. Jag är politiker och jobbar med dessa frågor dagligen. Jag menar bara att det är himla trist att jag inte ens som politiskt ansvarig skulle kunna råda någon att anmäla på grund av den tiden och bristen på info som en utsatt kvinna har i dessa lägen. Jag tycker det är riktigt tråkigt.

• Afrikaslilja

Hur ser lagen ut, är det möjligt att få lindrigare straff pga alkoholism/ alkoholpåverkad?

• Afrikaslilja

Min kontakt på brottsofferjouren sa idag att det ibland kan bli rättegång via videolänk....låter ju befriande...hur vanligt är det?

• Afrikaslilja

Får man ta del av förundersökningen innan rättegången? Hur långt innan måste kompletterande bevis lämnas? Jag kan inte fråga mitt biträde just nu, hon svara aldrig. Men jag väntar och hoppas på att byta till en bättre. En advokat som har jobbat mycket med dessa mål.

• Afrikaslilja

Ok. Tack! Tror att polisens tekniker måste läsa av min telefon, men jag vet inte hur det fungerar...det är ett FaceTime samtal.....frågade mitt biträde hur jag skulle göra, men hon svarade aldrig. Hoppas att tingsrätten godkänner byte av biträde snart...ville helst rådgöra om det är värt att göra sig besväret. Kanske drar allt ut på tiden ännu mer......

• Afrikaslilja

Målsägandebiträdet hade t o m den 10:e att svara ang. Byte. Nu har hon inte svarat alls till tingsrätten. Blir det inget byte då eller hur fungerar det?

• Afrikaslilja

En undran. Det står på ett nytt papper från tingsrätten lokal åklagaren mfl / ....... Ang målsägandebiträde och offentlig försvarare. Det här m fl., betyder det att det är flera saker eller står det alltid så?

• Afrikaslilja

Ok. Tack!

Om man under hot samt att ta mobilen i ett försök att hindra någon att ringa polis att ses som övergrepp i rättssak? Den rubriceringen har förekommit i utredningen, därför jag undrar.

• Afrikaslilja

Ja. Jag väntar fortfarande besked om jag får byta målsägandebiträde men väntar med all kontakt med rättsväsendet till dess och hoppas att det inte blir försent med vittnet och lite annan bevisning. Trött på att verka tjatig på egen hand och ingen hör av sig tillbaka trots att jag skickat brev och frågat.

• Afrikaslilja

Målsägandebiträdet ska ha en aktiv roll i rättsprocessen. Jo pyttsan ! Och när man inte vet vem man har eller om man har ngn? När varken tingsrätten, polisen eller åklagaren vet?! Jag tänker inte gå igenom det här längre på egen hand så är det bara. Aldrig att jag går på en huvudförhandling med stöd.

• Afrikaslilja

Vet inte riktigt det står målsägande, mitt namn och under står det, åklagaren för ej talan. Företräds av målsägandebiträdet. Så det handlar kanske om skadeståndet.

Han verkar inte gått att nå varken av polis eller sin försvarare för att gå igen förundersökningsprotokollet. Även hans personalia ser helt blank ut förutom adress och taxeringsår 2013.

Svar på tråden Våld i nära relation