• Maddi

Gravid kläder till morfars begravning

Min morfar har precis dött och jag kan inte riktigt ta in detta eftersom det hände från en dag till en annan och va väldigt pigg och aktiv person. 

Därför skriver jag nu på en gång innan allt faller på plats riktigt ordentligt och kom plötsligt och tänka på att jag aldrig varit på en begravning och det enda jag vet är att man har mörka kläder. 

Jag vill ha svart men jag kommer att vara höggravid på begravningen och överviktig. Så jag behöver tips på kläder, kan man ha svarta jeans? Jag har inte gått i kjol/klänning på ca 15 år, så det är inte min stil. Eller är det kjol/klänning som gäller?

Sen kan man ha en vanlig svart tröja under en svart kofta eller är det? 

Annars söker jag tips på andra klädkombinationer som kan passa bättre. 

• Svar på tråden Gravid kläder till morfars begravning
  • Jag är bara jag

Svarta byxor är helt okey,men helst inte jeans tycker jag. Svart tröja/kofta om det är okey kvalitet,inga hafs/slafskläder alltså. Självklart inte urringat heller.

• BuoBä

Är du gravid skulle jag säga att du kommer undan med att vara klädd i en mörk färg samt hel och ren.

Det folk brukar ha är kostym eller bättre vardagsklädsel. Kvinnor kan ha byxor. Jeans är i underkant, men som sagt, är du gravid tror jag de flesta förstår att du inte har en jättegarderob att plocka från.

Man kan ha en ljus blus/top under en mörk kofta/jacka, så länge det är en dämpad färg. Olika nyanser av vitt eller ljusa nedtonade pasteller tex. Djupa urringningar, korta kjolar och annat som kan uppfattas som "sexigt" ska såklart undvikas.

• Trippelmamma76

Det beror väldigt mycket på hur pass formell begravning det är fråga om... Är det en liten för närmaste familjen, eller är det stort? Fråga den anhörige som står närmast och är den som är med och planerar det hela.

Sedan tänker jag att lite extra överseende har väl folk med någon som är gravid? Det är ju inte lika lätt då att hitta passande kläder. Är det lite mer formellt så bör man nog ha antingen kjol eller "finbyxor" med typ kavaj eller motsvarande till (svart) och en vit scarf.

Viktigast tycker jag personligen det är att inte komma med kort kjol eller djup urringning tex.

Du kan även vända dig till begravningsbyrån för råd.

• Fjäril kär

sorgklädsel innebär att man klär sig av respekt för den döda och hedrar dennes minne. Därför bör man klä sig någorlunda respektabelt och uppsnyggat. När min morfar dog hade jag en golvlång mörkt vinröd kjol i tjock bomull och en svart kortärmad topp med detaljer i koppar.  En grå kofta över då det var kallt i kyrkan.  

Jeans är inte okej på en begravning. 

Svarta leggings och en tunika kan vara helt okej för dig som gravid.  Det är skön klädsel för dig som gravid och du kan välja leggings och tunika som du kan känna dig uppklädd i samtidigt. 

• MallaL

Det är lite olika, på de flesta begravningar jag varit på (ganska många, tyvärr) är det nuförtiden inte vanligast med helsvart klädsel. Diskret och inga glada färger förstås, men grått och beige etc går bra. Svarta leggings som du fick tips om ovan är utmärkt för dig som är gravid, samt diskret tunika/blus, grå/mörk kofta eller kavaj blir jättebra.

• Batmamba

Beklagar sorgen.

Fråga din mamma (eller om hon har syskon) angående klädsel.

När min morfar begravdes hade jag rosa glittersneakers och då var det ändå inte jag som hade ovanligast begravningskläder... Det är olika i olika släkter vad som är ok. Om du inte kan eller vill fråga din mamma så håller jag med de som skrivit tidigare om vad som brukar anses ok.

• Maddi

Ett stort tack till er. Nu vet jag lite mer än att vara helt nollställd.

• Maddi
    Annelie 76 skrev 2015-03-03 20:05:41 följande:

Bon prix har en hel del stora gravidkläder som du kan kolla på.

Ska kolla in sidan
Svar på tråden Gravid kläder till morfars begravning