• Anonym (fladder)

Hallå, telefonförsäljarna!

Har tyckt mig märka att antalet av telefonsamtal av telefonförsäljare ökat. Jag säger i 9 fall av 10 bara nej och hej och lägger på så egentligen är det ju inget problem med det. Men jag undrar ibland, hur är det att jobba som telefonförsäljare? Tror ni verkligen på det ni gör och kan ni i ärlighetens namn med handen på hjärtat och anonymt om så vore säga att det är för kundens bästa ni ringer? Vad har ni för knep? Känns det inte konstigt att behöva ta till dessa knep för att sälja? Om produkten ni vill sälja är tillräckligt bra behövs väl inga knep? Och till sist, varför envisas ni med att kalla mig vid förnamn som om vi vore kompisar? Det gör mig bara irriterad. Är det något ni får lära er att man ska göra och har ni inte förstått att man inte blir charmad av att ni är för familjära? Många frågor och lite spretigt kanske, men jag är nyfiken på det här.

• Svar på tråden Hallå, telefonförsäljarna!
  • Tecum

Bra frågor men det är nog ingen som vågar svara. Fattar inte hur någon kan jobba som telefonförsäljare, det mest meningslösa och destruktiva yrke som finns, t o m värre än militär.

Har också reagarat på att de kallar oss vid förnamn. Den som har lärt dem det måste vara duktigt korkad. Det har rakt motsatt effekt, det verkar inställsamt och folk blir negativa direkt.

• sportpappa

Jag har inte märkt någon ökning. Snarare en minskning. Gissningsvis beror det på att de som inte har nixat hem- och mobiltelefon får alla samtal. Ju fler som nixar desto färre att ringa upp.

• Vanillaextract

Dom flesta är ju tonåringar som inte har något annat val. Det är ett jobb som man gör för att tjäna pengar.

• audio

Är väl ett jobb som måste skötas det med där bla. kundkontakt är viktigt.

• Tecum
    Vanillaextract skrev 2015-03-03 20:34:54 följande:

Dom flesta är ju tonåringar som inte har något annat val. Det är ett jobb som man gör för att tjäna pengar.

Ånej, alla är inte tonåringar. Förbluffande många är vuxna, ändå bär de sig så dumt åt.
    Jag skulle aldrig låta mina barn "jobba" som telefonförsäljare, hellre gav jag dem pengar.
  • Tecum
    audio skrev 2015-03-03 20:39:52 följande:

Är väl ett jobb som måste skötas det med där bla. kundkontakt är viktigt.

Men då borde de få lära sig hur man kontaktar en kund! Man kallar aldrig en okänd person vid förnamn och börjar snacka om väder och vind och frågar vad man gjort idag. Istället presenterar man sig och börjar genast tala om vem man representerar och om varan man vill sälja. Om man vill framstå som seriös förstås...  
  • Anonym (:-))

Jag har gjort det och det var SKITKUL!!! Jag orkade inte sitta och dravla med folk som inte var intresserade, då sa jag bara hej då och ringde nästa.

• Vanillaextract
    Tecum skrev 2015-03-03 20:40:34 följande:

Ånej, alla är inte tonåringar. Förbluffande många är vuxna, ändå bär de sig så dumt åt.

Jag skulle aldrig låta mina barn "jobba" som telefonförsäljare, hellre gav jag dem pengar.

Nej men vad bra att jag inte skrev alla då utan de flesta. Ska du citera någon kan det vara bra att faktiskt läsa inlägget först.
  • audio
    Tecum skrev 2015-03-03 20:45:05 följande:
    Men då borde de få lära sig hur man kontaktar en kund! Man kallar aldrig en okänd person vid förnamn och börjar snacka om väder och vind och frågar vad man gjort idag. Istället presenterar man sig och börjar genast tala om vem man representerar och om varan man vill sälja. Om man vill framstå som seriös förstås...  
    Det är kanske många som missförstår ordet kundkontakt.
  • Tecum
    Vanillaextract skrev 2015-03-03 20:50:34 följande:
    Nej men vad bra att jag inte skrev alla då utan de flesta. Ska du citera någon kan det vara bra att faktiskt läsa inlägget först.
    Inte ens de flesta, vill jag påstå.
Svar på tråden Hallå, telefonförsäljarna!