Hej Madmoiselle!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på det.
Trots att du fick en chock av ditt Orange kuvert så är jag glad att du tagit dig tid att öppna den och titta på din prognos.
Dina prognoser kommer att hinna ändras i framtiden eftersom pensionen är ett långsiktigt sparande och bygger på hela livets inkomster. Det viktigaste för pensionen är att du arbetar vitt, betalar skatt och helst har en arbetsgivare som betalar tjänstepension, då har du en bra grund för pensionen till framtiden.
Gör gärna prognoser på webben för att få koll på hela pensionen: www.pensionsmyndigheten.se/prognos.
Eget sparande är alltid en god idé men inte alltid ett krav för att få pengarna att räcka till som pensionär, utan att ha en låg bostadskostnad och att vara skuldfri är också bra förutsättningar till livet som pensionär.
Om du börjar spara pengar finns det bra alternativ som till exempel Investeringssparkonto att välja på. Ett bra alternativ för långsiktigt sparande är att spara i globala aktiefonder med låga avgifter.
En tumregel är att 0,40 procent är en billig avgift på fonder inom eget sparande. Undvik höga avgifter eftersom det minskar ditt sparande på sikt, även om fonderna ger hög avkastning/ att värdet ökar.
Läs gärna våra bloggar om pension och eget sparande för att få mer information!
www.pensionsmyndigheten.se/UppmaningTillErSomSpararTillPensionen.html
www.pensionsmyndigheten.se/AttLevaINuet.html
Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.
Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten