Inlägg från: liol1973 |Visa alla inlägg
  • liol1973

Livrädd för att ge ersättning

Jag tycker också att det låter som mjölkproteinallergi. Det är väldigt olika från kvinna till kvinna hur mycket mjölkprotein som går över i mjölken, hos dig verkar det vara en mindre del. Klängigheten och svårigheten att komma till ro kan dock bero på att barnet har ont i magen av allergin också, det kan därför vara värt att prova att du äter mjölkfritt för att se om situationen blir bättre för er så. Det tar 2 veckor innan proteinet går helt ur din kropp och sedan två till innan barnet är helt ren, men då du verkar släppa igenom en mindre mängd kan det nog gå ngt snabbare för er.

Gällande Althera så är den baserad på ett hydroliserat mjölkprotein (vassle), dvs proteinet är sönderdelat i så små delar att kroppen inte ska känna igen det. Vissa barn reagerar dock även på den ersättningen och behöver en på helt fria aminosyror. Reaktionen på hydroliserad ersättning är dock sällan lika kraftig som på ren mjölk så det bör inte behövas ambulansfärd då, men är du ändå orolig och vill prova ersättning, så prata med din barnmottagning om att få testa på plats hos dem.

• liol1973
    Eva 763 skrev 2015-03-04 06:52:20 följande:
    Fattar inte varför inte BVC säger detta till mig?? Men menar du att hon visar tecken på känslighet mot mjölk för att hon är klängig på mig?? Vad jag förstår så är den mängden dem får i sig via bröstmjölken kontra ersättning betydligt högre i ersättningen..
    Jo det är högre koncentration i ersättningen. Men med tanke på den kraftiga reaktionen på ersättningen är barnet antagligen rätt känsligt för proteinet, och då det inte verkar bli speciellt tydliga reaktioner på proteinet via din mjölk är det antagligen för att du inte släpper igenom speciellt mycket till bröstmjölken. Det finns barn som blir riktigt dåliga bara mamman borstar tänderna med tandkräm som har råmjölk i sig, så känsliga barn reagerar i regel även på proteinet i bröstmjölken. Eftersom du nämnde att barnet hade svårt att komma till ro kan det vara som för min dotter att magontet stör, och när man har ont vill man vara där man är tryggast. Vissa barn misstar också magontet för hunger och äter därför hela tiden.
  • liol1973
    Eva 763 skrev 2015-03-04 17:06:32 följande:

Jag vågar inte ge ersättning :( får köra på m amningen och ge ersättning om vi måste, om jag ska iväg t ex.

Kolla upp det här med allergi först innan du ger mer vanlig ersättning. Om läkaren också misstänker allergi får du mjölkfriersättning på recept och då kostar det Max 120kr/månad. Är det allergi och du äter mjölkfri kost kanske du både kan dra ner på miniformen och magmassagen? Att ni använder dem visar ju på att ni också misstänker magont, det kan så klart vara "normal" magont men det kan också vara ett symptom på allergi...
  • liol1973
    Eva 763 skrev 2015-03-06 06:12:08 följande:
    Ja då är det väl inte fel att ge båda?? BVC sa att jag skulle ge båda iaf. Och som du säger så har dem olika verkan..

Det konstiga med ersättningens är att det funkade att ge på dagen?! Då reagerade hon inte. Men när hon fick på kvällen vaknade hon båda gångerna efter 2-3 timmar och kräktes och kräktes och blev jättedålig. Jättekonstigt! Men känner att jag INTE vill prova en tredje gång. Sen vill jag ju amma egentligen.. Vill väl bara att vi ska få lite rutiner, att hon somnar tidigare. Men vet inte hur bara!
    Hur lång tid var det mellan gångerna ni försökte? Om det först var dag och sedan var på kvällen ni gav kan det vara en kumulativ effekt. Dvs barnet tål lite när kroppen är allergenfri men efter ett par ggr tål inte kroppen mer av allergenet och då kommer den kraftiga reaktionen.
  • liol1973
    Eva 763 skrev 2015-03-06 14:50:05 följande:
    Minns inte riktigt.. Vi testade kanske 2 ggr på dagen och sedan den där kvällen och sen en gång till på dagen och 1 vecka efter det hände på kvällen testade vi kvällen igen och samma sak hände smile4.gif menar du att dem kan reagera mer på t ex kvällarna?
    Jag tror inte att det är annorlunda på natten.

Det jag tänkte på var att en frisk mage kan tåla en viss mängd av ett allergen utan att reagera. Men ju mer magen skadas av allergenet (och det skadas varje gång det kommer i kontakt med ett allergen vid allergi med magsymtom) desto mindre behövs det för att det ska bli en reaktion. Så en större mängd mjölkprotein i en mage som redan skadats av tidigare intag kan helt plötsligt ge en stor reaktion trots att tidigare mindre mängder inte verkade ge någon reaktion alls.

Så om ni först gav på dagen några ggr och sedan på kvällen inom några dagar så kan det varit en kumulativ effekt ni såg på intaget på kvällen. Det tar allt från 1 vecka till 1.5 månad för en skadad mage/tarm att läka helt (beroende på hur skadad den hunnit bli), så alla intag under mindre än en vecka kommer garanterat belasta kroppen ytterligare vid allergi och kan alltså leda till en plötslig kraftig reaktion.

Det här är alltså under förutsättning att det är mjölkproteinallergi som reaktionen på ersättningen berodde på, me det behöver ju inte vara så.
Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning