• Eva 763

Livrädd för att ge ersättning

Pastella skrev 2015-03-03 22:48:39 följande:

Min äldsta är mjölkproteinallergiker, han var två månader när min man testade att ge honom ersättning och precis som du beskriver så kaskadkräktes han. Han låg i min famn och nästan satte sig upp av kramperna(han var alltså två månader och kunde inte sitta). Vi hade däremot problem med bröstmjölk också, han var torr som ett sandpapper och sprack i tjockisvecken. Althera fungerade utmärkt, var inte rädd för althera. Om det var magsjuka så är ju det över nu och är det mjölkprotein så fungerar althera. Se till så att ni har en napp med litet hål så det inte kommer för mycket samtidigt bara. Lycka till!

Det tycker jag också är svårt! Vilken napp och flaska! Vi har mam anti colik till henne nu.
  • Eva 763
    liol1973 skrev 2015-03-04 11:27:29 följande:

Jag tycker också att det låter som mjölkproteinallergi. Det är väldigt olika från kvinna till kvinna hur mycket mjölkprotein som går över i mjölken, hos dig verkar det vara en mindre del. Klängigheten och svårigheten att komma till ro kan dock bero på att barnet har ont i magen av allergin också, det kan därför vara värt att prova att du äter mjölkfritt för att se om situationen blir bättre för er så. Det tar 2 veckor innan proteinet går helt ur din kropp och sedan två till innan barnet är helt ren, men då du verkar släppa igenom en mindre mängd kan det nog gå ngt snabbare för er.

Gällande Althera så är den baserad på ett hydroliserat mjölkprotein (vassle), dvs proteinet är sönderdelat i så små delar att kroppen inte ska känna igen det. Vissa barn reagerar dock även på den ersättningen och behöver en på helt fria aminosyror. Reaktionen på hydroliserad ersättning är dock sällan lika kraftig som på ren mjölk så det bör inte behövas ambulansfärd då, men är du ändå orolig och vill prova ersättning, så prata med din barnmottagning om att få testa på plats hos dem.

Fattar inte varför inte BVC säger detta till mig?? Men menar du att hon visar tecken på känslighet mot mjölk för att hon är klängig på mig?? Vad jag förstår så är den mängden dem får i sig via bröstmjölken kontra ersättning betydligt högre i ersättningen..
  • Eva 763
    nozpa skrev 2015-03-04 11:43:07 följande:

Pumpa ut bröstmjölk och ge på flaska eller i kopp. Slipper ersättningen, och din man kan dela matandet. Kanske tycker hon bättre om att vara hos pappa också då.

Mitt första kräktes fontänspyor flera ggr/dag. Hon var för glups. Hon åt tills det var slut. Även om hon var mätt. Kräktes alltid!

Vilken flaska och vilken napp har ni använt vid matandet? Hur mycket ersättning har hon ätit?

Det kan vara så att hennes mage inte klarar av ersättningen utan måste vänjas långsamt.
    Fel flaska, fel napp osv.

Hon kräks inte så annars - var bara vid ersättning på kvällen och 2-3 timmar senare!

Vi har mam anticolic med tillhörande napp.

Vi gav 120 ml och så ammade hon innan och efter...
  • Eva 763
    CissiJissi skrev 2015-03-04 12:17:28 följande:

Åååååh lyssna på den där magkänslan!!!:D Läser du tex böcker som "trygga barn - trygga föräldrar" kommer du få aha upplevelser på högar och se att DIN magkänsla stämde!! Instinktivt vet DU vad ditt spädbarn behöver! Det är inget personligt att ditt spädbarn inte vill vara hos någon annan än dig på kvällarna, att inte lyssna på barnet som skriker i pappas armar kan i värsta fall förstöra anknytningen till pappan. Lite såhär: "jag skriker för att jag vill vara i min trygga hamn och få mat där, ingen hjälper mig dit, ingen lyssnar, jag känne mig inte trygg och kan inte lita på den hamnen jag är i just nu för den möter inte mina behov när jag ber om det", om pappan istället hjälper barnet till mamman som i ert fall uppenbarligen är trygg hamn nr 1, då blir det såhär: "jag skriker om att få komma till trygg hamn nr 1, du som håller mig lyssnar på mig och tar mig dit direkt, dig kan jag lita på!", så kan pappan hjälpa på anknytningen med barnet tex. Men att inte direkt lyssna till vad barnet förmedlar och bemöta det - det är ologiskt och hjälper ingen! Varför BVC och mååååånga andra i vår kultur försöker påstå något annat, beror inte på attman är påläst om forskning kring hur vi människor fungerar mentalt, man försöker väl tänka logiskt men kommer till kort för att man inte är tillräckligt insatt antar jag.. Alltså: din instinkt stämmer! Fortsätt lyssna till DEN så den blir starkare och inte hämnas av röster runtomkring, för din instinkt passar ihop med ditt barn, ni passar ihop!!:)

Åååååh tack snälla!!!! <3 det du säger låter mer logiskt än ngt annat jag hört lr läst!!

Men måste jag utesluta att prova att ge ersättning tror du? Jag vill amma!! Men vill ju även ge lite tid till min 8-åriga son som är här v.v
  • Eva 763
    liol1973 skrev 2015-03-04 14:26:29 följande:
    Jo det är högre koncentration i ersättningen. Men med tanke på den kraftiga reaktionen på ersättningen är barnet antagligen rätt känsligt för proteinet, och då det inte verkar bli speciellt tydliga reaktioner på proteinet via din mjölk är det antagligen för att du inte släpper igenom speciellt mycket till bröstmjölken. Det finns barn som blir riktigt dåliga bara mamman borstar tänderna med tandkräm som har råmjölk i sig, så känsliga barn reagerar i regel även på proteinet i bröstmjölken. Eftersom du nämnde att barnet hade svårt att komma till ro kan det vara som för min dotter att magontet stör, och när man har ont vill man vara där man är tryggast. Vissa barn misstar också magontet för hunger och äter därför hela tiden.
    Oj då! Ja så kan det ju vara - men jag tror att det är att hon vill ha närhet. Lr så tankar hon för natten. Eller så har hon ont?? Ja hon själv kan ju inte säga vilket som stämmer - tyvärr! Så då får ju en annan gissa bara. Svårt att veta hur man ska göra!
  • Eva 763
    CissiJissi skrev 2015-03-04 12:55:06 följande:
    JAG tror inte du behöver ge ersättning nej, men vad tror du? Amning är enklare och ger både den närhet och mat som ditt barn ber om!:) det sköna med 8 åringar är att de kan förstå att det här bara är för en tid.. Men med ett spädbarn kan man ju lätt umgås med andra samtidigt! Förklara gärna hur du menar det blir svårt!:) så kan man bidra med idéer. Om man spelar spel, tittar på film, äter mat, leker med något, sånt kan man göra och bära bebis i bärsjal eller ha bebis i knät och amma när det behövs, en nöjd bebis är ju tyst och harmonisk så då kan man ju enklare umgås med 8åringen, visst?:)
    Jooo jag har ju en bärsjal. Minns inte hur man knöt den bara hehe. Nu har vi precis börjat m att ha henne i matstol, när vi äter. Det skulle ju funka när vi spelar med..

Det finns säkert andra sätt än etsättning - bara svårt att veta vad och hur man ska göra istället! :)
  • Eva 763
    nozpa skrev 2015-03-04 15:23:18 följande:
    Men pumpa ut din mjölk. Då behöver hon inte få ont av ersättningen, och du vet hur mycket hon får i sig.

Äter hon ofta under natten också?
    Det har inte gått så bra att pumpa ut :( kommer inte mer än 50... Och då har jag hållt på ett tag!

Hon har vaknat rätt ofta de sista nätterna, men har slarvat m miniform och magmassagen - samt ätit ägg till frukost några dagar i rad! Men inatt vaknade hon vid 4 och 6.30. Somnade vid 22.30
  • Eva 763
    nozpa skrev 2015-03-04 15:37:53 följande:
    Jag hyrde en elektrisk från BB. Det går ganska så snabbt. Med min som jag hade köpt på apoteket tog det evigheter och kom inte något alls i princip.

Ni ger minifom? Det är väldigt vanligt att kräkas i samband med den. Har hon ont i magen så är sempermagdroppar ett bra tips! Kostar lite mer, men ganska dryg flaska. :)

Många hävdar även att minifom bara är placebo. Finns dom som säger samma om magdropparna också. Men magdropparna har fungerat på 3 av 3 barn här hemma.
    Nja, fast jag har faktiskt märkt skillnad när vi inte gett miniform och även då slarvat m magmassagen. När hon får miniformen så pruttar hon mer - dvs gaserna kommer ut. Så jag tror att miniform funkar faktiskt :)

Vi ger Sempers magdroppar med D-vitamin i, då jag hört att oljebaserade D-vitaminerna fröån BVC kan ge knip!

Hmmm ja min pump funkar ju inte alls bra för mig :( kanske är det fel tratt? Men inte lätt o veta varför det inte funkar.
  • Eva 763

Jag vågar inte ge ersättning :( får köra på m amningen och ge ersättning om vi måste, om jag ska iväg t ex.

• Eva 763
    Agentkia skrev 2015-03-05 07:07:42 följande:
    Såg nu att du gav dom. Ger du dom så sluta med miniform
    Kan man inte ge båda menar du?
  • Eva 763
    Amanda84 skrev 2015-03-05 23:56:47 följande:

Jag har inte läst riktigt hela tråden men vad jag förstår så vill du egentligen amma men vill ge ersättning på grund av att du, om du ammar, inte kan umgås med din 8-åring?

Är det verkligen en 8-åring det gäller eller har jag missförstått någonting? En åttaåring är väl helt på det klara med att du behöver sitta och amma. Ni kan väl sitta och prata, läsa en bok, titta på film, diskutera saker, spela spel, göra läxor, leka med lego, rita eller vad ni nu brukar göra, under de stunder du behöver amma? Eller kräver han att du samtidigt skall klättra i träd med honom? Om du inte kan stå emot den timmen det tar att amma så får du väl amma i bärsjal samtidigt som du klättrar...

Jag vill inte vara otrevlig men jag förstår faktiskt inte riktigt problemet. Eller är det en 8-månaders bebis du har som inte klarar av att vänta medan du ammar? Om det är så, så ber jag om ursäkt för att jag har missförstått. Dessutom, om du behöver åka iväg en liten stund ibland så kan du väl pumpa ut bröstmjölk?

Amma i 1 timme??? Hahaha - nej då har du inte läst tråden förstår jag! jag ammar hela kvällarna! Och helst i sovrummet, då hon vill ha lugn och ro - försökte amma igår vid tv:n. Hade släckt ned och sänkt volymen lite. Men hon bökade och var irriterad och släppte bröstet hela tiden. När vi till slut la oss i sängen tog hon bröstet direkt!

Hon har ett närhetsbehov, som jag gärna ger henne. Men hade önskat att hon la sig tidigare än 23-00 (ammar fram tills dess) så jag kunde vara m min son och resten av familjen. Min man har 3 barn v.v också
  • Eva 763

Pumpa funkar inte - är många som har problem/svårt att få till det har jag förstått. Annars hade många problem varit lösta här hemma!

• Eva 763
    Agentkia skrev 2015-03-06 10:07:25 följande:
    Men hur vill du lösa det då? Du vågar inte testa ersättning. Du vill inte amma hela kvällen och du kan inte pumpa. Jag har inte läst alla inlägg. Men som jag ser det finns det två alternativ. Mjölk el ersättning. Mjölk antigen genom amning eller om du pumpat också. Ersättning har du fått tips om testa att ge mindre, andra märken och andra nappar.

Amma har du fått råd om att hon kanske inte vill amma hela tiden utan kanske lika gärna behöver närhet. Där får du råd om bärsjal/sele tex. Du har fått råd om att det kan vara magen som spökar, många barn tror att amning löser alla problem då det är det enda dom känner till. Vad gäller mage har du fått tips om att ge olika droppar och massage.

Men jag tycker mig inte de någonstans att du tar till dig råden och tänker att det låter vettigt det provar vi på. Det känns mest som att du knuffar undan allt och förklarar att det inte går eller så.

Har jag förstått dig fel? Jag tycker du har fått strålande råd.

Själv fick vi gå med lillen i säkert 1 timme i bärsele om kvällarna för att han skulle sluta gnälla när magen var som värst vid tre månaders ålder. Kunde varken stå still och gunga eller sitta ner. Vagnen funkade inte heller. Först trodde jag han var hungrig men efter ett tag insåg jag att det var ont i magen. Vi testade allt folk rådde oss till innan vi hittade något som funkade.
    Ja, då har du förstått fel! Droppar ger jag henne! Miniform och Sempers magdroppar med D-vitamin. Jag ger henne kolikmassage. Jag tror inte att det är magen som spökar på henne - nu tänker du nog på hur det är/varit med ditt barn. Jag har köpt en bärsele på nätet som kommer hem nästa vecka - så visst lyssnar jag på råd. Inte alla dock! Stackars barn, skulle jag lyssna på ALLA råd hade vi fått köra olika metoder varje kväll, inte tänkbart såklart. Efter att ha lyssnat på råd här och andra ställen - så tror jag att hon har lr haft en tillväxtperiod. Nu ammar hon/ligger vid bröstet väldigt länge och mkt på kvällen med. Igår tog min man henne när jag var tvungen att pausa för toalettbesök (mammor har med behov ) då gnällde hon, men somnade i hans famn, klockan var lite efter 22 - så det var ju tidigt för att vara henne! Hon sov sen i sin säng till 01.30.

Det jag tycker är svårt, är att veta när och om hon är mätt! Vet man det skulle man kunna försöka somna henne. Hade varit trevligt att ha lite fredagsmys lr kvällsmys m resten av familjen. Sen hur vi ska somna henne - utan bröstet är svårt. Ta in vagnen kanske...
  • Eva 763
    nozpa skrev 2015-03-06 09:53:39 följande:
    Har du testat de elektriska som finns på BB?
    Nej det har jag inte. Kan man hyra dem?
  • Eva 763
    cattus skrev 2015-03-05 22:26:13 följande:

Semperdropparna hjälper till med bakteriebalansen i mage och tarm medan Minifom hjälper till att ta bort luft i mage och tarm som kan göra ont. Så det är två olika saker. Vill du försöka gå över till ersättning så försök bara att ge lite från en sked på dagen för att se om du får någon reaktion om du är orolig att hon  
    är känslig mot något i ersättningen. Det kan ju lugna din rädsla lite om du ser att det fungerar utan reaktioner. Låt det ta lite tid att hitta rätt. Jobbigt när man kanske inte kan ge så mycket bröst medans som man skulle vilja men din oro gör det ju inte bättre. 
    Vår dotter reagerade (tror jag) på "vanlig" välling. Så vi gav välling med havre och tyckte att det fungerade bättre, tyckte det borde vara mildare. Försökte med fullkornsvälling sedan när hon blev ca 1 år men gick tillbaka till havre och nu är hon 18 månader men vi ger fortfarande 8 månaders havrevälling för vi tycker hon får mer magknip av 1-års vällingen som innehåller fullkorn. 

Ja då är det väl inte fel att ge båda?? BVC sa att jag skulle ge båda iaf. Och som du säger så har dem olika verkan..

Det konstiga med ersättningens är att det funkade att ge på dagen?! Då reagerade hon inte. Men när hon fick på kvällen vaknade hon båda gångerna efter 2-3 timmar och kräktes och kräktes och blev jättedålig. Jättekonstigt! Men känner att jag INTE vill prova en tredje gång. Sen vill jag ju amma egentligen.. Vill väl bara att vi ska få lite rutiner, att hon somnar tidigare. Men vet inte hur bara!
  • Eva 763
    liol1973 skrev 2015-03-06 12:11:08 följande:
    Hur lång tid var det mellan gångerna ni försökte? Om det först var dag och sedan var på kvällen ni gav kan det vara en kumulativ effekt. Dvs barnet tål lite när kroppen är allergenfri men efter ett par ggr tål inte kroppen mer av allergenet och då kommer den kraftiga reaktionen.
    Minns inte riktigt.. Vi testade kanske 2 ggr på dagen och sedan den där kvällen och sen en gång till på dagen och 1 vecka efter det hände på kvällen testade vi kvällen igen och samma sak hände menar du att dem kan reagera mer på t ex kvällarna?
Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning