• glutten

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

manmanne skrev 2015-03-04 15:17:55 följande:

Jag tror på valfrihet istället för jämställdhet. För att varje familj skall kunna välja fritt, krävs att man slopar de ekonomiska tvång som finns. En dagisplats kostar samhället pengar. Lika mycket borde den som väljar att ta hand om sina barn själv få i handen. Dessutom borde familjer sam-skattas. Först då kan familjer göra rättvisa val utan ekonomisk manipulation av samhället.

Enlig mig är det helt fel att staten skall manipulera folket.

Fast den som stannar hemma och tar hand om sitt barn själv istället för att jobba betalar ju ingen skatt. Var ska alla pengar komma ifrån?

Att betala folk för att ta hand om sina barn vore väl för övrigt exakt lika manipulativt som att inte göra det. Staten "lägger sig i" lika mycket i båda fallen.
  • glutten
    manmanne skrev 2015-03-04 15:45:14 följande:
    Här kan man naturlligtvis ha olika åsikter, men enligt mig är det rättvist och naturligt att man betalar för vad man använder. Varför skall någon annan betala för vad du använder?
    Ja, nä, där är vi inte alls överens. Att bara betala för det man själv använder vore fullständigt ohållbart, enligt min åsikt.

Men av nyfikenhet: Hur rimmar denna din åsikt med att folk som stannar hemma med sina barn ska få pengar av staten för det? Eller menar du att vi ANTINGEN finansierar såväl dagisplatser som hemmaföräldrar ELLER slutar finansiera dagisplatser?
  • glutten
    manmanne skrev 2015-03-04 15:51:54 följande:
    Finns det människor som inte får arbeta 100% om de vill?
    Det finns många, tyvärr.
  • glutten
    manmanne skrev 2015-03-04 15:45:14 följande:
    Här kan man naturlligtvis ha olika åsikter, men enligt mig är det rättvist och naturligt att man betalar för vad man använder. Varför skall någon annan betala för vad du använder?
    PS: Bara för att tydliggöra - jag har själv inga egna barn och har därmed inte kostat pengar i form av krav på barnomsorg osv. Har dock inget som helst emot att bidra till finansieringen av barnomsorg, till gagn för andra som väljer annorlunda i livet. Bara så du inte tror att jag (enbart) talar i egen sak :)
  • glutten
    manmanne skrev 2015-03-04 16:20:27 följande:
    Ja precis så. Skall man finansiera barnfamiljer (vilket i sig är vanisinnigt i en överbefolkad värld) så skall man inte bara finansiera de som lever enligt den feministiska mallen. Det är manipulation.
    Ok! Vi har väldigt olika syn på vad som krävs för att samhället ska fungera bra för så många som möjligt :)
  • glutten
    Anonym (också trött) skrev 2015-03-05 13:03:45 följande:

Jag kan bara hoppas på att vi blir fler och fler som tröttnar på jämställdhetshetsen och allt tvång den medför. Varför måste allt vara 50/50 överallt, räcker det inte att alla har möjlighet att göra vad de vill?

Fast folk har ju bevisligen inte möjlighet att göra som de vill. Det är där skon klämmer. Sedan kan vi vara oense om hur man på bästa sätt åtgärdar det problemet, men att låtsas som att alla kan välja helt fritt är ju jättekorkat.
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!