Inlägg från: Anonym (***) |Visa alla inlägg
  • Anonym (***)

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

Vad gäller vård och heltid så är det de facto att kasta pengar i sjön att ha en massa heltidsanställda - åtminstone om de ska ha anständiga scheman.

Delade turer är inget att sträva efter då är deltid bättre.
    Att jobba 7-11.30 och 16-21 är det bra? Det tycker jag är skandal men det är priset heltider inom vården kostar.

Vården är en tärande sektor, industrin är en närande det är skillnaden. I industrin kan personalen producera 8 timmar i sträck medan inom vården så krävs mer arbetskraft morgon och kväll. Den tärande sektorn är enbart en utgift för samhället medan den närande ger intäkter.

• Anonym (***)
    Anonym (alls) skrev 2015-03-06 16:40:39 följande:
    Det är väl inte direkt så att kvinnor väljer vård och handel medans män väljer industri och bygg detta "väljs" redan när de väljer praktiska utbildningar på gymnasiet främst för att de inte klarar av de högskoleförberedande utbildningarna och inte direkt känner för att gå i klasser där majoriteten är av motsatt kön.
    Men då har man ju valt.
  • Anonym (***)
    Anonym (alls) skrev 2015-03-06 20:28:47 följande:
    När man är 16 år och är tvingade att välja något och då väljer många skoltrötta eller de som har dåliga betyg de program som är lättast och där de kommer in. En 16-åring tänker inte på att deras val kommer att innebära deltid och låg lön.
    Japp! Jag valde så, gick vårdlinjen, fick jobb och lön vilket ledde till att jag kunde flytta hemifrån snabbt.

Men som sagt jag valde det alldeles själv. En sextonåring vet visst vad vårdyrket innebär, det tuggas om det dagarna i ände så det kan man inte skylla på.

Efter jag hade jobbat några år, typ 10, så satte jag mig i skolbänken igen och idag gör jag något helt annat.

• Anonym (***)

Många ensamstående mammor tycker det är skönt att gå 75% de säger att de vill ha heltid för att det är pk. Ekonomiskt gör det ingen skillnad eftersom de får bostadsbidrag och barnomsorgsavgiften är lägre då de jobbar deltid.

Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!