• manmanne

Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!

manmanne skrev 2015-03-10 14:51:27 följande:
    Med klassisk socialdemokrati menar jag typ Tage Erlander / Olof Palme.
    Hemska tider som helt förstörde skolan.... och sedan blev det ännu värre... Flört
    Med tanke på all socialdemokrati vi har haft skulle man kanske kunna kalla SD för konservativa i bevarnde mening, men det blir ju lite ironi över det hela.
  • manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-10 15:27:41 följande:

manmanne@

Du ger SD-tragiken ett ansikte.

TS, ursäkta ot.

Förstår inte vad du menar nu, men så länge du eller någon annan inte kan komma med något matnyttigt är topic dött. Använd gärna all din kunskapsteoretiska historia för att motiva ett uns av tvivel, men klarar du det inte kan vi väl enas om att...

TS har rätt! (?)
  • manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-10 16:50:15 följande:

quote=74988408][quote-nick]manmanne skrev 2015-03-10 15:56:06 följande:[/quote-nick]Förstår inte vad du menar nu, men så länge du eller någon annan inte kan komma med något matnyttigt är topic dött. Använd gärna all din kunskapsteoretiska historia för att motiva ett uns av tvivel, men klarar du det inte kan vi väl enas om att...

TS har rätt! (?)[/quote]

Nej TS har inte rätt. LO har plockat fram underlag på hur det påverkar kvinnors vardag att inte har rätten till heltid.

www.lo.se/start/lo_fakta/sveriges_jamstalldhetsbarometer_2014

Tips. Kolla sid 37 om du är osäker på referenser och underlag.

Kan laddas ner gratis som pdf. Återkom gärna när du läst igenom denna fakta så kan vi ha en riktigt dialog i ämnet.

Visst. Jämför du kvinnor i arbetaryrken mot män i arbetaryrken så visas det ju även här att det är dubbelt så många kvinnor än män som frivilligt vill ha deltidsarbete. I Tjänstemannayrken ungefär lika. Då snckar vi också om Sverige. Ett land där människor ekonomiskt tvingas in i den smala feministiska mallen.

Antar att du visar det här för att bekräfta det jag hävdade, eller är du helt blind?

I fall du sedan långsamt läser topic och första inlägget igen, kanske du inser att det inte finns anledning att tvivla på en enda rad där! Med tanke på att ingen hänsyn alls tas till de kvinnor som faktiskt vill arbeta deltid blir det extra tydligt att TS, hennes vänninor och alla andra kvinnor som faktiskt vill arbeta heltid skulle tjäna på att LO, Karl-Petter och co skulle lägga ner sitt jämställdhets(skit)snack.

Vad skulle fördelen för alla kvinnor som vill arbeta deltid vara med LO och jämställdhetssnacket? På vilket sätt har du bidragit till att de borde ändra uppfattning om LO och jämställdhetsnacket?
  • manmanne
    Anonym (!) skrev 2015-03-10 17:11:56 följande:
    Så du kan alltså inte ta till dig att en del arbetsgivare aldrig erbjuder sina anställda heltid och därför TVINGAS vissa kvinnor (i huvudsak) arbeta deltid.
    En arbetsgivare måste få söka den arbetskraft han vill. Ingen är tvingad att jobba där. Bara till att välja en annan arbetsgivare. Så skall marknadsekonomi fungera.
  • manmanne
    Anonym (alls) skrev 2015-03-10 13:42:59 följande:
    Varför använder du dig av en källa som från ett land där det inte finns utbyggd förskola för barn utan föräldrarna måste anställa barnflickor eller liknande, de har ju inte ens obligatorisk skollunch i Schweiz så någon måste finnas i hemmet under lunchrasten som är 2 timmar.
    Du vet ju inte vad du talar om. Finns visst. Man måste betala för förskola, precis som man måste betala för mat och annat som man behöver här i livet.
    Det sjuka är snarare iden i sverige om att förskola inte skulle kosta något. Självklart kostar det pengar att driva en förskola. Någon måste betala det.
  • manmanne
    Dorian Ertymexx skrev 2015-03-11 10:15:34 följande:
    Struntprat. Om man inte tar sådana jobb så blir man hårdpushad av AF och Alliansen. Folk sitter ju här och har värsta hatkampanjerna mot arbetslösa!
    Jag är ingen fanatiker. Det kan vara svårt att hitta bättre jobb. Förstår ditt argument. Skulle tippa att min lösningen dock ser annorlunda ut än din.

Som jag ser det behövs det ibland betydligt fler konkurrerande lönsamma företag. Då är det lättare för arbetstagaren att ställa krav alternativt hitta bättre passande jobb. För att komma dit måste man sätta sig in i hur det är att driva en lönsam firma, och jag kan lova dig att det är betydligt lättare utan ett LO som fullständigt struntar i din lönsamhet, men ändå känner rätten av att kunna styra och ställa på helt orimliga nivåer.
  • manmanne
    Anonym (alls) skrev 2015-03-10 13:42:59 följande:
    Varför använder du dig av en källa som från ett land där det inte finns utbyggd förskola för barn utan föräldrarna måste anställa barnflickor eller liknande, de har ju inte ens obligatorisk skollunch i Schweiz så någon måste finnas i hemmet under lunchrasten som är 2 timmar.
    Ditt inlägg är väldigt bra och förtjänar mer eftertanke. Vad man effektivt har gjort i Sverige i och med att man onaturligt ger ut gratis förskola på bekostnad av befolkningen är i princip att man vardesätter hemmafruns arbete till NOLL.
    Hennes status sjuker därmed dramatiskt också. Man tvingar in kvinnor i den feministiska mallen.

Det här är en helt konstlad och politisk konstruktion. Att ta hand om barn har absolut inte värdet noll. Det borde alla inse. Barn är det viktigaste vi har kan man tycka. I schweiz värdesätter man det arbetet helt naturlgt. Du skulle kunna mäta det i kronor om du vill.
  • manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-11 11:19:46 följande:
    Vae hittar du frivilligheten? Tvärtom visar rapporten på alla se negativa effekter som deltidsarbete skapar. Du hittar referenserna på sid 37-38 vilket gör detta betydligt mer relevant och vederhäftigt jämfört med dina fria funderingar.

Kan du inte läsa innantill så backa och tänk efter vad som egentligen är skälet till dina dåligt underbyggda argument.

Du efterfrågar matnyttig fakta men struntar i den när du dår den. Det är dessvärre klassiska tecken på normal SD-ignorans och brist på insikt.

Så har du ingen egen FAKTA så får du nog tänka om.
    De har ju publicerat antalet frivilliga deltidsarbetare på just de sidorna. Flest kvinnor som jag skrev. Lär dig läsa. Du är inte seriös för fem öre. TS vill jobba deltid om du inte insett det ännu. Det är liksom det som är topic. Att du inte inser
    att TS med flera existerar, gör knappast att de känner sig välkomna till din feminism, men fortsätt gärna att blunda.
  • manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-11 12:15:43 följande:
    Där står ju inget om frivilligt deltidsarbete.
    Hur orkar du. Alla som följer din länk ser ju att du ljuger. Dessutom skulle det ju vara ännu värre om du kom med en länk helt utan relevans. Varför postar du den?

• manmanne
    ErnstHugo skrev 2015-03-11 13:50:39 följande:
    Du glömde att svara på min fråga

Var i består min lögn? Tänk nu efter noga innan du postar svaret!
    Att de inte tar upp frivilligt deltidsarbete. Se s 18. Man kan ju verkligen ifrågasätta hur de definerar fri vilja, men det väsentliga för ämnet blir att även med LO-propagandan är det betydligt fler kvinnor.

Varför svarar du inte på mina frågor?
    Tar de upp det? Ja eller nej?
    Är det fler kvinnor? Ja eller nej?

Kan göra uträkningen om du vill för arbetsyrken:
    ca 15% män arbetar deltid jämfört med ca 55% kvinnor (s 6). Det skulle ge nästan fyra gånger fler kvinnor i fall vi antar totalt lika många kvinnor som män.

Justerar vi för att alla inte gör det frivilligt och tittar på procenten av de deltidsanställda som enligt dokumentet skulle göra det frivilligt, ser vi även att den procenten är dubbelt så stor för kvinnor (s 18).

Då blir det nästan 8 gånger fler kvinnor än män som faktiskt arbetar deltid frivillig i absoluta tal inom arbetsyrken!
Svar på tråden Så förbannat trött på allt jämställdhetssnack!