Autism - IBT/TBA, era erfarenheter?
Vårt barn är snart 3 och har nyss fått autismdiagnos. Jag vet att vi kommer få all information såsmåningom från HAB och utredningsenheten, men jag undrar ändå om era erfarenheter av IBT/TBA och hur det rent praktiskt genomförs träning på förskolor?
Vårt barns svårigheter märks främst i förskolemiljön, det är då hen "försvinner", hemma är det inte riktigt så utan här finns gott om samspel, joint attention, imitation och kommunikation. Vi upplever hens språkförståelse som relativt god, förstår längre instruktioner i flera led och kan svara på frågor.
Instinktivt blir jag väldigt kluven när jag läser på om IBT/TBA, bl.a. eftersom många vuxna med autism uttrycker att det var något mycket obehagligt som inte heller hjälpte dem i längden, samt att det känns väldigt inriktad på beteenden och autismen som något frikopplat från individen?
Vad har ni för erfarenheter, positiva som negativa? Någon som har arbetat med alternativa förhållningssätt parallellt med IBT?