• Anonym (TBA/IBT)

    Autism - IBT/TBA, era erfarenheter?

    Vårt barn är snart 3 och har nyss fått autismdiagnos. Jag vet att vi kommer få all information såsmåningom från HAB och utredningsenheten, men jag undrar ändå om era erfarenheter av IBT/TBA och hur det rent praktiskt genomförs träning på förskolor?

    Vårt barns svårigheter märks främst i förskolemiljön, det är då hen "försvinner", hemma är det inte riktigt så utan här finns gott om samspel, joint attention, imitation och kommunikation. Vi upplever hens språkförståelse som relativt god, förstår längre instruktioner i flera led och kan svara på frågor.

    Instinktivt blir jag väldigt kluven när jag läser på om IBT/TBA, bl.a. eftersom många vuxna med autism uttrycker att det var något mycket obehagligt som inte heller hjälpte dem i längden, samt att det känns väldigt inriktad på beteenden och autismen som något frikopplat från individen?

    Vad har ni för erfarenheter, positiva som negativa? Någon som har arbetat med alternativa förhållningssätt parallellt med IBT?

  • Svar på tråden Autism - IBT/TBA, era erfarenheter?
  • Suhre

    TBA/ABA har precis som du sagt visat sig vara extremt skadligt för barn med autism. Den fokuserar på att få barnet att verka ''normalt'' (läs: neurotypiskt) och involverar att t.ex låsa in små barn i små rum som ''straff'' osv. Autistiska barn i TBA/ABA behandlas inte bra och det är i längden väldigt traumatiserande och skadar barnet något extremt. Jag föreslår att försöka lista ut vad ditt barn behöver hjälp med, och se vad som kan göras i de specifika områdena. Autism.se, ASAN och youtube kanalen ''Neurowonderful'' Har massor av tips på hur man kan hjälpa sitt barn, och vad de behöver. Varje barn med Autism är unikt i sina behov, men ABA/TBA är bara skadligt.

Svar på tråden Autism - IBT/TBA, era erfarenheter?