Inlägg från: Anonym (varför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför)

Migrationssverket

Honeygirl skrev 2015-03-04 23:45:00 följande:

Hej Alla!

Hoppas någon vet eller varit med om detta så jag kan få svar på min fråga.

Jag har precis skickat webbansökan till migrationssverket angående uppehålltillstånd men jag glömde spara ansökan.

Tror ni att om jag begär en kopia av det kommer migrationssverket skicka den till mig?

Men webbansökan måste du ju skriva ut och skriva under innan du skickar ut den? Åh varför vill du ha en kopia själv?
  • Anonym (varför)

Vad är det för ansökan du har skickat in?
    Har dock aldrig hört att man ska ha en kopia på ansökan med sig. Den har dom ju redan. Du ska däremot ha med dig original dokument av sånt som du skickat in. Tex pass, hyres avtal, anställningsbevis, chattkonversationer, telefonräkningar m.m.

• Anonym (varför)

"Ta med dig ditt pass och originalen på dokumenten som du skickade in med din ansökan."
    Det är allt som står att du (din kille) ska ha med sig till intervjun. Varför har du fått för dig att du måste ha en kopia av själva ansökan?

• Anonym (varför)

Men blanketterna ska ju skriva under innan man skickar in dom. När man fyllt i den så skriver man ut den, skriver under och skickar in den tillsammans med kopior på pass m.m (om man inte scannat in dom).

Detta står på migrationsverkets hemsida;

"Blanketterna är pdf-filer och öppnas i ett nytt fönster. Du kan fylla i blanketterna i din dator och sedan skriva ut dem för underskrift. Har du inte tillgång till skrivare finns det ofta möjlighet att skriva ut blanketterna på ett bibliotek eller medborgarkontor. Glöm inte att skriva under med din namnteckning innan du lämnar in den."

• Anonym (varför)
    Honeygirl skrev 2015-03-05 01:24:21 följande:

För innan jag skulle skicka in ansökan så stod den skriv ut den och ta med den på intervju. Och jag har hört flera som säger att man ska ta med sig den.

På migrationsverkets hemsida så står det enbart "Ta med dig ditt pass och originalen på dokumenten som du skickade in med din ansökan." Åh vi hade då ingen kopia på ansökan, som sagt ansökan har dom ju redan.
  • Anonym (varför)
    Honeygirl skrev 2015-03-05 01:29:10 följande:

Jag har skickat en webbansökan, för att skicka webbansökan så ska man registrera sig. Då får man ett användernamn och lösenord man loggar in och så besvarar man på frågerna som finns där. Vi har bifogat våra dokument asså vi har scannat dem

Ja. Men man ska ända skriva ut den och skriva under den, sen skicka in den påskrivna papperskopian till migrationsverket.
  • Anonym (varför)
    Honeygirl skrev 2015-03-05 01:32:46 följande:

Ska jag be dem skicka en kopia på min ansökan då så skriver jag under o skickar den till dem.

Jag vet inte hur det funkar, om dom gör det. Ring dom så fort som möjligt och fråga hur du ska göra.
  • Anonym (varför)
    Honeygirl skrev 2015-03-05 01:40:39 följande:

Så du menar att man skickar en webbansökan skriver ut papperkopian undertecknar och skickar den per post?

Du skickar självklart in webbansökan online. Men när du har gjort färdigt den så skriver du ut en kopia och skriver på den och skickar in med post.
  • Anonym (varför)
    Honeygirl skrev 2015-03-05 01:55:19 följande:

Jahaa okej. Jag var inte medveten om det då. Jag ska kontakta migrationssverket imorgon så ska jag be de skicka kopian eller orginalen på ansökan så jag får skriva under den.

Görs så. Det löser sig säkert. Då kan du ju även fråga om kopia vid intervjun. Men som sagt det har aldrig vi behövt. Åh vi har ansökt om UP, PUT, åh nu Svenskt medborgarskap.
  • Anonym (varför)
    05em06 skrev 2015-03-05 18:49:12 följande:

Du behöver inte ha med dig kopian på ansökan. Den har Migrationsverket redan. Du behöver inte skriva ut ansökan och skriva under den och skicka den via post sedan. Webansökan ska vara smidigt och så att Migrationsverket slipper en massa papper. Eller? Har jag aldrig behövt göra i alla fall!

Det måste man visst. Det står klart och tydligt på deras hemsida. Och vi har behövt göra det på alla våra ansökningar. Uppehållstillstånd, förlängt uppehållstillstånd, permanent uppehållstillstånd och svensk medborgare.

webb ansökan gör att det går fortare och smidigare men vem som helst kan skicka in den, dom måste ha en riktigt underskrift.
Svar på tråden Migrationssverket