• Anonym (Regler)

Sjukskrivning och uppsägning?

Får man som sjukskriven säga upp sig själv och ändå få sjukpenning under uppsägningsmånaden?

• Svar på tråden Sjukskrivning och uppsägning?
  • Sweet Sofia

Ja, så länge man får sjukskrivningen godkänd av fk.

• Anonym (Trådstartaren)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-06 22:27:37 följande:

Ja, så länge man får sjukskrivningen godkänd av fk.

Tack för svar. Har fler frågor så jag lär väl ringa facket på måndag och höra.
  • Anonym (oo)

Men det är ingen bra idé om du inte har annat jobb på G. Om du fortsätter vara sjukskriven kommer sjukpenningen då grunda sig på din a-kasseersättning och inte din lön.

• Anonym (A)

Har du varit sjukskriven länge? Isf kan ditt jobbsöker klassas som att duvor arbetsför i annat yrke än ditt nuvarande och din sjukpenning minskas i omfattning alternativt dras in helt.

• Anonym (Regler)

Har gått hemma i cirka 2 månader men har sjukskrivning fram till maj. Vill inte återgå till min arbetsplats då den ökar på mitt psykiska mående. Mobbning osv. Däremot har jag nu kanske en chans att få komma tillbaka till min förra arbetsplats. Dom kan inte erbjuda heltid just nu men att jag kan börja ett par timmar.

Skulle avbryta sjukskrivningen om jag skulle få börja där igen. Men samtidigt överlever jag inte på ett jobb som innebär några timmar. Undrar därför också om jag kan få stämpla upp till heltid? Jag har inte en aning om sånt här?

• Anonym (A)
    Anonym (Regler) skrev 2015-03-06 23:50:07 följande:

Har gått hemma i cirka 2 månader men har sjukskrivning fram till maj. Vill inte återgå till min arbetsplats då den ökar på mitt psykiska mående. Mobbning osv. Däremot har jag nu kanske en chans att få komma tillbaka till min förra arbetsplats. Dom kan inte erbjuda heltid just nu men att jag kan börja ett par timmar.

Skulle avbryta sjukskrivningen om jag skulle få börja där igen. Men samtidigt överlever jag inte på ett jobb som innebär några timmar. Undrar därför också om jag kan få stämpla upp till heltid? Jag har inte en aning om sånt här?

Skulle du klara att arbeta heltid, om det var på en annan arbetsplats än din nuvarande?
  • Anonym (xx)

om du är sjukskriven utan jobb får du sjukpenning som arbetslös- om du har en SGI 
    Din SGI ger dig rätten till sjukpenning men beloppet du får grundas på sysselsättning, inte på din SGI

Om du INTE skulle ha jobbat om du vore frisk får du alltså sjukpenning utefter vad du hade gjort t ex vart arbetslös

• Anonym (Regler)
    Anonym (A) skrev 2015-03-07 19:08:55 följande:
    Skulle du klara att arbeta heltid, om det var på en annan arbetsplats än din nuvarande?
    Ja, det skulle jag. Att jobba är det enda som får en att må bra. Jobbet är en fristad och man slipper tänka/känna.
  • Alexi

Om du har arbetsförmåga i andra jobb än ditt nuvarande och blir arbetslös kommer du inte ha rätt till sjukpenning. Rätten till sjukpenning utgår från din aktuella sysselsättning.

Och en SGI kan aldrig grundas på akassa utan endast på inkomst av arbete. Och det är viktigt att skydda sin SGI om man skutar arbeta.

• Missmolly

Hej!

Hoppar in i tråden.

Är sjukskriven på heltid till o med fredag, träffar då min läkare som ska bedöma hur mkt jag kan börja jobba.

Känner mig ej riktigt välkommen tillbaka till min arbetsplats. Om jag kan få dem att säga upp mig från fredag när sjukskrivningen löper ut, kan jag då få lön under uppsägningstiden eller kan de på nåt sätt dra bort det från min sjukskrivningstid?

Om jag säger upp mig själv, är det kortare uppsägningstid då? O va gäller med lönen?

Tacksam för hjälp...

• Anonym (")
    Missmolly skrev 2015-05-05 12:52:28 följande:

Hej!

Hoppar in i tråden.

Är sjukskriven på heltid till o med fredag, träffar då min läkare som ska bedöma hur mkt jag kan börja jobba.

Känner mig ej riktigt välkommen tillbaka till min arbetsplats. Om jag kan få dem att säga upp mig från fredag när sjukskrivningen löper ut, kan jag då få lön under uppsägningstiden eller kan de på nåt sätt dra bort det från min sjukskrivningstid?

Om jag säger upp mig själv, är det kortare uppsägningstid då? O va gäller med lönen?

Tacksam för hjälp...

Om du återgår i arbete får du lön under din uppsägningstid. Om du är fortsatt sjukskriven får du (om det godkänns) sjukpenning baserat på din lön under uppsägningstiden eller tills att du kan börja arbeta inom uppsägningstiden.
  • Alexi

Vem som säger upp sig kan påverka din akassa så kolla det noga.

Sen måste jag fråga, du skriver att du ska till läkaren som ska bedöma om du kan jobba. Känner du inte det själv? Om du känner att du kan jobba är det ju bara göra det...

• Missmolly

Men kan arbetsgivaren på nåt sätt "förhandla bort" min uppsägningstid så att den på nåt sett varit under sjukskrivningstiden?

Visst känner jag om jag kan jobba eller ej. Läs bara att jag ska träffa läkare. Så blunda för det andra.

Jag vill försöka få arbetsgivaren att säga upp mig men vill först veta vad de har rätt att göra...

• Anonym (ag)
    Missmolly skrev 2015-05-05 18:28:58 följande:

Men kan arbetsgivaren på nåt sätt "förhandla bort" min uppsägningstid så att den på nåt sett varit under sjukskrivningstiden?

Visst känner jag om jag kan jobba eller ej. Läs bara att jag ska träffa läkare. Så blunda för det andra.

Jag vill försöka få arbetsgivaren att säga upp mig men vill först veta vad de har rätt att göra...

Nej. Arbetsgivaren kan inte bestämma att uppsägningstiden ska börja räknas innan uppsägningen sker. Vare sig man varit sjukskriven eller arbetat fram tills dess.
  • Anonym (Regler)
    Anonym (Regler) skrev 2015-03-07 19:54:17 följande:
    Ja, det skulle jag. Att jobba är det enda som får en att må bra. Jobbet är en fristad och man slipper tänka/känna.
    Jag sköt mig själv i foten! Jag skulle bara ha fortsatt vara sjukskriven och utnyttjat systemet som många sjukskrivna får höra att dom gör. Fuck it! Allt detta för att arbetsplatsen jag befann mig på sög ETT FULT ORD!

Avbröt min sjukskrivning då jag fick ett ett annat jobb som då inte var heltid men det lovades "det kommer bli så mycket mer". Jaså jaha! Här sitter man och är snuvad. Hade haft ekonomin tryggad om jag fortsatt med sjukskrivning men näe, jag tar alltid fel och dåliga beslut. Kommer inte överleva på det lilla jag får jobba! Så typiskt mig! Du mår dåligt psykiskt ja men se här vi lägger på lite till!
Svar på tråden Sjukskrivning och uppsägning?