Sjukskrivning och uppsägning?
Får man som sjukskriven säga upp sig själv och ändå få sjukpenning under uppsägningsmånaden?
Får man som sjukskriven säga upp sig själv och ändå få sjukpenning under uppsägningsmånaden?
Ja, så länge man får sjukskrivningen godkänd av fk.
Ja, så länge man får sjukskrivningen godkänd av fk.
Men det är ingen bra idé om du inte har annat jobb på G. Om du fortsätter vara sjukskriven kommer sjukpenningen då grunda sig på din a-kasseersättning och inte din lön.
Har du varit sjukskriven länge? Isf kan ditt jobbsöker klassas som att duvor arbetsför i annat yrke än ditt nuvarande och din sjukpenning minskas i omfattning alternativt dras in helt.
Har gått hemma i cirka 2 månader men har sjukskrivning fram till maj. Vill inte återgå till min arbetsplats då den ökar på mitt psykiska mående. Mobbning osv. Däremot har jag nu kanske en chans att få komma tillbaka till min förra arbetsplats. Dom kan inte erbjuda heltid just nu men att jag kan börja ett par timmar.
Skulle avbryta sjukskrivningen om jag skulle få börja där igen. Men samtidigt överlever jag inte på ett jobb som innebär några timmar. Undrar därför också om jag kan få stämpla upp till heltid? Jag har inte en aning om sånt här?
Har gått hemma i cirka 2 månader men har sjukskrivning fram till maj. Vill inte återgå till min arbetsplats då den ökar på mitt psykiska mående. Mobbning osv. Däremot har jag nu kanske en chans att få komma tillbaka till min förra arbetsplats. Dom kan inte erbjuda heltid just nu men att jag kan börja ett par timmar.
Skulle avbryta sjukskrivningen om jag skulle få börja där igen. Men samtidigt överlever jag inte på ett jobb som innebär några timmar. Undrar därför också om jag kan få stämpla upp till heltid? Jag har inte en aning om sånt här?
om du är sjukskriven utan jobb får du sjukpenning som arbetslös- om du har en SGI
Din SGI ger dig rätten till sjukpenning men beloppet du får grundas på sysselsättning, inte på din SGI
Om du INTE skulle ha jobbat om du vore frisk får du alltså sjukpenning utefter vad du hade gjort t ex vart arbetslös
Om du har arbetsförmåga i andra jobb än ditt nuvarande och blir arbetslös kommer du inte ha rätt till sjukpenning. Rätten till sjukpenning utgår från din aktuella sysselsättning.
Och en SGI kan aldrig grundas på akassa utan endast på inkomst av arbete. Och det är viktigt att skydda sin SGI om man skutar arbeta.
Hej!
Hoppar in i tråden.
Är sjukskriven på heltid till o med fredag, träffar då min läkare som ska bedöma hur mkt jag kan börja jobba.
Känner mig ej riktigt välkommen tillbaka till min arbetsplats. Om jag kan få dem att säga upp mig från fredag när sjukskrivningen löper ut, kan jag då få lön under uppsägningstiden eller kan de på nåt sätt dra bort det från min sjukskrivningstid?
Om jag säger upp mig själv, är det kortare uppsägningstid då? O va gäller med lönen?
Tacksam för hjälp...
Hej!
Hoppar in i tråden.
Är sjukskriven på heltid till o med fredag, träffar då min läkare som ska bedöma hur mkt jag kan börja jobba.
Känner mig ej riktigt välkommen tillbaka till min arbetsplats. Om jag kan få dem att säga upp mig från fredag när sjukskrivningen löper ut, kan jag då få lön under uppsägningstiden eller kan de på nåt sätt dra bort det från min sjukskrivningstid?
Om jag säger upp mig själv, är det kortare uppsägningstid då? O va gäller med lönen?
Tacksam för hjälp...
Vem som säger upp sig kan påverka din akassa så kolla det noga.
Sen måste jag fråga, du skriver att du ska till läkaren som ska bedöma om du kan jobba. Känner du inte det själv? Om du känner att du kan jobba är det ju bara göra det...
Men kan arbetsgivaren på nåt sätt "förhandla bort" min uppsägningstid så att den på nåt sett varit under sjukskrivningstiden?
Visst känner jag om jag kan jobba eller ej. Läs bara att jag ska träffa läkare. Så blunda för det andra.
Jag vill försöka få arbetsgivaren att säga upp mig men vill först veta vad de har rätt att göra...
Men kan arbetsgivaren på nåt sätt "förhandla bort" min uppsägningstid så att den på nåt sett varit under sjukskrivningstiden?
Visst känner jag om jag kan jobba eller ej. Läs bara att jag ska träffa läkare. Så blunda för det andra.
Jag vill försöka få arbetsgivaren att säga upp mig men vill först veta vad de har rätt att göra...