• LinaLinnea

    Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!

    Jag är en tvåbarnsmamma som är konstant trött och sliten. Min man är trött han också och jag tror att våra negativa energier drar ned varandras ork. Orkar inte ta tag i de vardagliga bestyren som att städa, tvätta, sköta trädgården etc. Allt blir bara stökigt och jävligt här hemma och mår ännu sämre när allt ser så hemskt ut. Harmonin existerar inte överhuvudtaget eftersom alla saker och måsten blir en enda härva som inte orkas med. Både jag och min man jobbar heltid. Vi hämtar barnen kl 17, sen är det hem och fixa middag, efter det ska ju barnen badas, byta blöjor, leka, plocka undan, borsta tänderna på minstingen som nattas kl 19. Sen är det min äldsta dotter som ska nattas och allt kring det. 

    Barnen är 1,5 och 6 år.

    När barnen somnat hamnar jag och min man som två zombies framför tvn tills den ena eller den andra somnar i soffan och det är dags att gå och lägga sig.

    Det blir med andra ord inget gjort här hemma och helgerna förbrukas på att storstäda allt vi inte hunnit med, och inte ens då hinner vi få det klart innan allt börjar om igen. Därav hinner vi inte hitta på roliga saker i familjen (som alla andra tycks hinna med) på helgerna och det ger mig sjukt dåligt samvete. 

    Har också dåligt samvete för att jag konstant är så orkeslös och detta trots att jag ändå sover mina timmar varje natt.

    Är så trött på att huset och trädgården ser så tråkigt och förfallet ut. Det ser verkligen inte ut som trevligt hem just nu kan jag lova. Vill ju att vi ska trivas här och njuta av att vara hemma. Det gör vi verkligen inte nu.

    Ni som har styr på vardagen och ändå hinner umgås med faniljen. HUR GÖR NI?
    Två barn, hus och en vanlig vardag ska väl inte kännas så tung som jag upplever den?

    Vill kickstarta mig själv med startkablar känns det som, men vet inte hur eller var jag ska börja! :(

  • Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!
  • SandraS23

    Hej. Jag är själv tvåbarnsmamma dock är jag föräldrarledig nu för mina barn är 2 år 10 månader och minstingen är 8 månader, så för tillfället så sköter jag ju hemmet och barnen men känner igen mig i det du skriver om. Jag och min man har diskuterat hur vi ska göra sen när jag ska börja jobba och om man kan och vill och ha råd givetvis så är våran tanke iallafall att jag endast ska jobba 75-80% samtidigt som jag är inne på att börja plugga och då kan man ju styra det själv. Men mitt tips eller tanke är om någon av er har möjlighet att gå ner lite i tid för att man ska känna att man hinner med hem, barn, jobb och aktiviteter och för att "kickstarta" er själva så kanske ni ska göra något tillsammans bara du och mannen bara rå om er själva lite. Hoppas ni hittar en lösning håller tummar och tår för det.

  • Alexi

    Men varför jobbar ni heltid!!?? Både jag och min man jobbar 87 procent så vi hämtar barnrn vid 15.30 och är hemma lite efter 16. Då kan man landa lite innan matlagningen och sen står maten på bordet när den som lämnat på morgon kommer hem runt 17.15-17.30. Då blir det tid efter middagen att vara med barnen, sitta och prata, röja, förbereda morgondagen. Sen har vi vuxentid i soffan efter att barnen somnat. Våra barn är 4 och 6 år.

    Ägnar väldigt sällan helgen åt städning, det gör vi på småstunder hela tiden istället.

  • Alexi

    Vi har en rejäl matplanering också, så vi handlar en gång per vecka och storhandlar var fjärde vecka. På så vis vet vi alltid vad vi ska ha till middag och att det finns hemma.

  • Alexi

    Glömmer hela tiden vad jag ska skriva. Poängen är deltid! Det är ju galet tungt att jobba heltid, då försvinner ju just alla tidsmarginaler och ork.

  • LinaLinnea
    Alexi skrev 2015-03-05 14:48:33 följande:

    Men varför jobbar ni heltid!!?? Både jag och min man jobbar 87 procent så vi hämtar barnrn vid 15.30 och är hemma lite efter 16. Då kan man landa lite innan matlagningen och sen står maten på bordet när den som lämnat på morgon kommer hem runt 17.15-17.30. Då blir det tid efter middagen att vara med barnen, sitta och prata, röja, förbereda morgondagen. Sen har vi vuxentid i soffan efter att barnen somnat. Våra barn är 4 och 6 år.

    Ägnar väldigt sällan helgen åt städning, det gör vi på småstunder hela tiden istället.


    SandraS23 skrev 2015-03-05 14:44:11 följande:

    Hej. Jag är själv tvåbarnsmamma dock är jag föräldrarledig nu för mina barn är 2 år 10 månader och minstingen är 8 månader, så för tillfället så sköter jag ju hemmet och barnen men känner igen mig i det du skriver om. Jag och min man har diskuterat hur vi ska göra sen när jag ska börja jobba och om man kan och vill och ha råd givetvis så är våran tanke iallafall att jag endast ska jobba 75-80% samtidigt som jag är inne på att börja plugga och då kan man ju styra det själv. Men mitt tips eller tanke är om någon av er har möjlighet att gå ner lite i tid för att man ska känna att man hinner med hem, barn, jobb och aktiviteter och för att "kickstarta" er själva så kanske ni ska göra något tillsammans bara du och mannen bara rå om er själva lite. Hoppas ni hittar en lösning håller tummar och tår för det.


    Att gå ned i tid finns tyvärr inte som möjlighet just nu eftersom jag jobbar i Danmark där man har helt andra förutsättningar. Inte så bra som i Sverige på den punkten. Min man har ett krävande jobb där han måste jobba heltid. Han lyckades ändra sina arbetstider så att det passade bättre för hämtning och lämning av barn, men det var på håret. 

    Kommer att sluta jobba på stället där jag är nu efter sommaren och ska då försöka hitta något som kan erbjuda mindre arbetstid. Men fram tills dess är det uteslutet.

    Har ni några andra tips för att få igång "drivet" att få allting att rulla på mer smidigt? 

  • LinaLinnea
    SandraS23 skrev 2015-03-05 14:44:11 följande:

    Hej. Jag är själv tvåbarnsmamma dock är jag föräldrarledig nu för mina barn är 2 år 10 månader och minstingen är 8 månader, så för tillfället så sköter jag ju hemmet och barnen men känner igen mig i det du skriver om. Jag och min man har diskuterat hur vi ska göra sen när jag ska börja jobba och om man kan och vill och ha råd givetvis så är våran tanke iallafall att jag endast ska jobba 75-80% samtidigt som jag är inne på att börja plugga och då kan man ju styra det själv. Men mitt tips eller tanke är om någon av er har möjlighet att gå ner lite i tid för att man ska känna att man hinner med hem, barn, jobb och aktiviteter och för att "kickstarta" er själva så kanske ni ska göra något tillsammans bara du och mannen bara rå om er själva lite. Hoppas ni hittar en lösning håller tummar och tår för det.


    Och lite egentid hade inte varit helt fel. Det är ett bra tips. Vi är så dåliga på att genomföra det bara och så är det karusellen runt om med barnpassning och allt som ska fixas runt det. Men vi borde verkligen göra något tillsammans, bara han och jag.
  • Alexi

    Men köp hjälp då så länge. Köp städning varje eller varannan vecka, köp hemkörning av mat osv. Det underlättar ju vardagen enormt.

  • Lena

    Tvinga er att göra saker när barnen sover, det tjänar ni snart in. Gå och lägg er i tid och sov inte i soffan.

  • Lena

    Planera maten. Gör storkok på helgerna. Laga mat med barnen.

    Vi har samma tider som er men en på 6 och en på 3.

    Låt en kväll i veckan vara egentid och låt de andra ha en uppgift tex måndag tvätt, tisdag handla och onsdag räkningar

  • Halley

    Om det känns som att det är för mycket att ordna med på en gång så kanske du kan dela upp det i mindre projektet? T ex så kan du en kväll städa ett badrum, en annan dammsuga några rum, en tredje vika en korg med tvätt. Jag har bara ett barn, så inte lika stressad i vardagen, men med mitt övriga liv så tänker jag ofta så. Det är lättare att ta tag i saker när det inte känns så stort. Det kan också vara trevligt att skriva upp vad som behöver göras så att man sedan kan bocka av och se att saker blir gjorda.

    Sedan tror jag att det är många som har det som du beskriver, men man tenderar att inte prata om det så mycke. Det är lättare att prata om de gånger när det inte är sådär.

    Och om ni har råd så köp lite tjänster som städning och matkassar. Det låter faktiskt rätt skönt tycker jag.

Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!