• nozpa

Ersättning pulver

Du kan koka och förvara i kylen. Värm i micron till lagom temp och sedan i med pulvret. Dumt att blanda i pulver innan om det blir för varmt..
    Pulver sist när temperaturen är bra.

Vi kokade inte vattnet innan, direkt från kran till flaska och in i micron. Tetrona har vi aldrig värmt.

• nozpa
    johanniiis skrev 2015-03-06 17:29:45 följande:

Tack för era tips! :) Då skall vi testa med lite pulverersättning inatt och hoppas  Hugo uppskattar det lika mycket som tetrapacken.

Vi kör på nan 1 pro. Så om det är någon som haft samma så är det kul och veta att det funkar på just den sorten

Har haft den till alla mina 3.
  • nozpa
    johanniiis skrev 2015-03-06 20:50:13 följande:
    Kanon. Det står på paketet att när de är 2-4 veckor skall de ha 60ml per mål, men vi har ju gett mkt mer med tetrapaken. Är det skillnad mellan dem, eller vad skall man gå på?

För på BB och BVC har de sagt vi skall öka med 10ml per dag. Men det gäller kanske inte pulver ersättning? Försökte få tag på bvc innan idag utan resultat.
    Det som står på kartongen är lite riktlinjer. Vissa äter mer, vissa mindre. Jo man ska öka med 10 ml/dag ca första veckan.
    Men min 3:e t ex, han åt 20 ml första dygnet. Var knappt att dom ville ge så mycket på BB. :)
    Vid 3 månader åt han 210 ml/gång. Min andra åt ca 120 ml vid 3 månader. Så det kan vara en enorm skillnad! :)

Hur gammalt är barnet?
  • nozpa
    johanniiis skrev 2015-03-06 21:08:07 följande:

Ja, har funderat på ringa BB och rådfråga, men känner mig besvärlig.

Han är 12dagar gammal :) Snart 13 :)

Vi har sagt vi skall göra 90ml till honom. För det känns mer i vad han skall äta och orkar på natten när vi är sömniga.

Vi har kokat upp vatten nu iaf, det svalnar i nappflaksorna i detta nu, sedan sätter vi in dem i kylen och värmer upp vattnet i micron, och sedan tillsätter pulvret :)

Frågan är om vatten värms upp snabbare än den i tetran.....

Ja jag hade också gjort 90. Han äter ju inte mer än han orkar. Skönare att ha lite över än att han nästan är mätt och man får göra om det igen.

Går ganska snabbt med vattnet. Testa typ 15 sek först.

Låter som att ni har en bra plan. :) Min första mådde bättre av pulvret än av tetran. Vet inte varför. Dom andra 2 har det funkat lika bra med vilket som.

Ett övrigt tips angående "ersättningsbarn" är att om magen börjar strula, köp semper magdroppar. Tar ca 1 vecka innan effekt märks. Men dom är guld! Minifomen (som brukar tipsas om av bvc) är inte lika effektiv. Blir oftast mer kräk då.
    Bara ett tips om han får ont i magen. Det är inte alla som får. :)
Svar på tråden Ersättning pulver