• Donum

Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

Han är vårdnadshavare och som sådan har han "ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och en god fostran blir tillgodosedda" (6 kap. 2 § FB). Vårdnadshavare är han oavsett vecka. Kan du inte tillgodose barnets behov så är han skyldig att göra det.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 19:41:25 följande:

Nej, jag har inte missat hens budskap. Hen har däremot missat mitt budskap och tror att världen är svart eller vit och att alla är lika.

Oavsett färg och olikheter - som vårdnadshavare är du skyldig att tillgodose dina barns behov och det gäller oavsett vecka. Om den andra vårdnadshavaren av någon anledning är oförmögen att göra det så ska du göra det. Det går inte att ignorera barnens behov genom att hänvisa till att det var den andres vecka.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 19:53:46 följande:

Det finns ibland avtal man har när man har varannan vecka som säger att man inte får blanda sig i den andres vecka. Och då har man ingen skyldighet att ordna barnvakt/ha barnet den veckan som inte är ens egen.

Nej, men man är fortfarande skyldig att tillgodose sina barns behov om den andre inte klarar av det.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 20:05:00 följande:

Skyldig nej. Borde ja.

Jo, skyldig. Helt enligt föräldrabalken. Alternativet är att socialtjänsten tvingas omhänderta barnet som inte får sina behov tillgodosedda.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 20:28:15 följande:

Att låta andra föräldern lösa det på sin vecka är att tillgodose barnets behov. Och jag vet att du inte anser det. Och ja, det är inte korrekt eller bra men behöver inte innebära att man inte är en ba förälder. Världen är inte svart eller vit.

Nej, det är det inte om den andra föräldern är oförmögen att tillgodose barnets behov. Om den andra föräldern KAN tillgodose barnets behov så har vi inget problem. Problemet uppstår när den ena föräldern INTE kan - då är den andra skyldig att tillgodose barnets behov i hans/hennes ställe. En förälder som STRUNTAR i att tillgodose barnets behov är inte en "bra förälder". Om en förälder ligger på sjukhus och är oförmögen att tillgodose barnens behov därav och den andra föräldern lämnar barnen i sticket så bedöms den senare brista i föräldraförmåga och utsätta barnet för risk att hans/hennes hälsa och utveckling skadas allvarligt.

Precis så svart och vit är världen. Lagen är glasklar på den punkten. Vårdnadshavare har ansvar för att tillgodose sina barns behov. Du kan skrika dig blå att det är den andres vecka. Ingen förvaltningsrätt håller med dig om det.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 22:05:41 följande:

Korkad? För att andra gör så?

Jag har aldrig påstått att jag gör så. Men det finns de som faktiskt gör det, vilket varken du eller jag kan hindra. Inte heller soc kan förhindra det.

Du, om socialtjänsten får kännedom om att ett barns förälder ligger på sjukhus, oförmögen att tillgodose barnets behov, och den andra föräldern skiter i att ta hand om sina barn så kan socialtjänsten i allra högsta grad ingripa och ska så göra. Man är vårdnadshavare alla dagar i veckan. Det ansvaret försvinner inte av växelvis boende. Barns behov av skydd går ALLTID före eventuella umgängesavtal.
  • Donum
    Sweet Sofia skrev 2015-03-12 22:19:53 följande:

Självklart kan soc ingripa i ovan exempel. Om det inte löser sig på annat sätt med släktingar, barnvakt etc.

Men soc har andra saker att pyssla med än att utreda föräldrar som har barnen varannan vecka och håller på det.

Nja, en förälder med varannan vecka eller enbart umgänge behöver inte vara vårdnadshavare försorg barn. Hört talas om ensam vårdnad? Det kan man ha trots att man har varannan vecka eller pappan/mamman har umgängesrätt. Så nej, man behöver inte vara vårdnadshavare alls för att man har barn.

Sedan när diskuterar vi föräldrar som inte är vårdnadshavare?

Lagen som jag hänvisade till gäller vårdnadshavare vilket jag anser att jag var mycket tydlig med.

Soc har mycket att pyssla med. Inte minst barn som far illa för att deras föräldrar överger dem.
Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?