• Sweet Sofia

Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?

Anonym (-) skrev 2015-03-06 17:23:01 följande:

Fritids kommer att ringa dig, du meddelar att du är på sjukhus, fritids kontaktar då pappan och säger "hämta!".

Och pappan har ingen skyldighet att hämta om det inte är överenskommet eller hans vecka...
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 08:33:59 följande:

Men hur många normalfungerade föräldrar svarar fritidspersonalen: "nej, jag kommer inte, det är inte min vecka!"!?

Öh, nä, men det är ditt barn - dygnet runt, varenda jävla dag i veckan, hela långa året om! Hämta sitt barn, ffs!

Många gör det just för att det inte är dennes vecka. Korkat ja, men inget att göra åt.

Har man varannan vecka så har man.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 10:13:35 följande:

Det skulle jag kalla en icke normalfungerade förälder, som inte sätter sitt barns bästa främst.

Socialen brukar vara intresserad av att sätta in åtgärder för föräldrar som inte tycks förstå innebörden av ett föräldraskap.

Man undrar ju om sådana föräldrar öht är kapabla att läsa av det egna barnet?

Man borde tvingas genomgå flertalet tester innan man sätter barn till världen. Vissa människor borde verkligen inte få ha barn!

Fast att man som skilda föräldrar har varannan vecka med barnen är inte att varæ en icke normal fungerande förälder och inte heller något soc bryr sig om.

Soc har viktigare saker att göra.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 10:15:52 följande:

Intressant att höra vad pappan skulle säga, om mamman dog av den akuta åkomman hon var på sjukhus för.

"Nä, du vet, jag är bara pappa på halvtid. Så varannan vecka får barnen bo bredvid mammas gravsten, eller nått. Ja, hur som helst så kommer de inte hit iaf! Jag har aldrig skrivit under på att vara pappa på heltid!"

Om den ena föräldern dör upphör varannan vecka boende och den andre blir förälder på heltid. Om det inte finns saker som gör denne föräldern ekstremt olämplig att ta hand om barnen.

Verkar som att du antingen missförstår och förlöjligar allt med flit eller att du bara provocerar. Eller en kombination.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 13:57:23 följande:

Fast att vägra ta hand om sitt eget barn bara för det inte är "rätt" vecka, känns väldigt...ja, efterblivet.

Jag håller med. Men jag bet att det sker och har man varannan vecka så har man faktiskt inte bpgot ansvar att ordna barnvakt eller ta barnen själv den veckan som inte är ens egen.
  • Sweet Sofia
    Anonym (men herregud) skrev 2015-03-12 14:15:11 följande:

Tror du missuppfattar saker och ting, man är inte förälder enbart varannan vecka bara för att man är umgängesförälder varannan vecka.

Tycker fler borde lära sig vadatt vara förälder innebär innan man skaffar barn

Jag har inte missuppfattat!

Det finns föräldrar som enbart är förälder varannan vecka, som håller hårt på just varannan vecka.

Nu bor jag med mina små barns pappa men hade jag haft varannan vecka hade jag inte betett mig som ts ex.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 17:58:46 följande:

Inte juridiskt, men moraliskt.

Man ÄR ingen bra förälder om man inte är beredd att ställa upp för sitt barn varje dag, dygnet runt, året om.

Som sagt; vissa människor borde aldrig ha fått skaffa barn.

Man kan absolut vara bra förälder även om man bara är varannan vecka förälder!
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 19:03:46 följande:

Inte om man vägrar ta hand om sitt barn - ett barn man är FÖRÄLDER för vaaaaaarje sekund.

Jodå, man kan absolut bara en bra förälder trots att man har barnet varannan vecka eller bara umgänge. Du ska inte döma alla för att de inte är som du.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 19:17:58 följande:

Du verkar ju inte riktigt ha alla hästar hemma.

Eller så är jag inte lika dömande som dig... Allt är inte svart och vitt.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 19:23:27 följande:

Fast du förstår ju inte vad jag skriver. Det är inte bara jag som försökt få dig att fatta.

Exempelvis detta:

Jag förstår vad du skriver. Men har du förstått vad jag skriver och menar?

Allt är inte svart eller vitt. Även om man inte tar hand om sitt barn varje sekund så kan man vara en mycket bra och kompetent förälder.
  • Sweet Sofia
    Pescetarian skrev 2015-03-12 19:24:51 följande:

Äh, andas! Hon driver bara med dig. ;) Provokatörer finns det gott om här.

Nej, jag driver inte med Anonym (-). Försöker bare få dennes att förstå att alla inte är som Hen utan att det finns föräldrar som anser att de bara är förälder varannan vecka eftersom det är då de har barnet/barnen. Och dessa kan också vara utmärka och kompetenta föräldrar.
  • Sweet Sofia
    Pescetarian skrev 2015-03-12 19:37:42 följande:

OM du inte driver, så HAR du missat hens budskap dock. Fast jag tror du driver. ;)

Nej, jag har inte missat hens budskap. Hen har däremot missat mitt budskap och tror att världen är svart eller vit och att alla är lika.
  • Sweet Sofia
    Donum skrev 2015-03-12 19:46:40 följande:

Oavsett färg och olikheter - som vårdnadshavare är du skyldig att tillgodose dina barns behov och det gäller oavsett vecka. Om den andra vårdnadshavaren av någon anledning är oförmögen att göra det så ska du göra det. Det går inte att ignorera barnens behov genom att hänvisa till att det var den andres vecka.

Det finns ibland avtal man har när man har varannan vecka som säger att man inte får blanda sig i den andres vecka. Och då har man ingen skyldighet att ordna barnvakt/ha barnet den veckan som inte är ens egen.
  • Sweet Sofia
    Donum skrev 2015-03-12 19:55:31 följande:

Nej, men man är fortfarande skyldig att tillgodose sina barns behov om den andre inte klarar av det.

Skyldig nej. Borde ja.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 20:24:41 följande:

Men är du helt tappad eller!? Hon citerade just en lagtext!

Att låta andra föräldern lösa det på sin vecka är att tillgodose barnets behov. Och jag vet att du inte anser det. Och ja, det är inte korrekt eller bra men behöver inte innebära att man inte är en ba förälder. Världen är inte svart eller vit.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 21:08:09 följande:

Både lagen och moralen talar emot det du påstår. Du verkar vara ruggigt korkad!

Korakt
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 21:08:09 följande:

Både lagen och moralen talar emot det du påstår. Du verkar vara ruggigt korkad!

Korkad? För att andra gör så?

Jag har aldrig påstått att jag gör så. Men det finns de som faktiskt gör det, vilket varken du eller jag kan hindra. Inte heller soc kan förhindra det.
  • Sweet Sofia
    Donum skrev 2015-03-12 22:13:42 följande:

Du, om socialtjänsten får kännedom om att ett barns förälder ligger på sjukhus, oförmögen att tillgodose barnets behov, och den andra föräldern skiter i att ta hand om sina barn så kan socialtjänsten i allra högsta grad ingripa och ska så göra. Man är vårdnadshavare alla dagar i veckan. Det ansvaret försvinner inte av växelvis boende. Barns behov av skydd går ALLTID före eventuella umgängesavtal.

Självklart kan soc ingripa i ovan exempel. Om det inte löser sig på annat sätt med släktingar, barnvakt etc.

Men soc har andra saker att pyssla med än att utreda föräldrar som har barnen varannan vecka och håller på det.

Nja, en förälder med varannan vecka eller enbart umgänge behöver inte vara vårdnadshavare försorg barn. Hört talas om ensam vårdnad? Det kan man ha trots att man har varannan vecka eller pappan/mamman har umgängesrätt. Så nej, man behöver inte vara vårdnadshavare alls för att man har barn.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-13 07:50:27 följande:

Du pratar ju om äpplen och päron!

Frågar jag dig vad klocka är, så svarar du "ljuslila".

Du är verkligen helt urbota korkad! Skrämmande!

om du skulle fråga vad klockan är så hade du fått svar på vad klockan är.

att det finns folks som ignorerar sin barn den veckan som inte är deras gör inge mig till korkad, snarare de.

Och nej, ingen fruktsallad här inte.
  • Sweet Sofia
    Anonym (-) skrev 2015-03-13 08:39:57 följande:

MEN HUR TRÖG FÅR MAN VARA!?

Du påstår att de, enligt lag, har rätt till att inte ta hand om sina egna barn bara för att det inte är "rätt" vecka. Där har du FEL!!! Fatta!!!

Jag säger att de finns folk som håller hårt på varannan vecka regeln (oftast för att de har ett juridiskt avtal sinsemellan) och då faktiskt inte tar hand eller "bryr" sig om sitt barn den veckan de inte har barn. Må vara korkat med det existerar i allra högsta grad.

Jag gör däremot INTE så! Vilket du verkar att tro.
Svar på tråden Behöver snabbt svar! Växelvis boende, ena föräldern inlagd på sjukhus?