• mambovipi

Frågor om uppehållstillstånd för blivande sambo

Hej! Jag har läst igenom många av de uppehållstillståndstrådarna som finns här och har hittat massa spännande och bra information. Jag har ändå flera hundra frågor kvar och hoppas att ni som har mycket kunskap om detta kan hjälpa mig lite. 

Min pojkvän och jag har bestämt att vi ska söka om uppehållstillstånd för honom för att bli sambo med mig här i Sverige. Han är från ett icke-europeiskt land men har bott i ett korrupt eu-land under snart 7 år där de nästan inte beviljar några dokument eller tillstånd till någon. Han lever där på ett asylansökan-tillstånd och vi har bägge två varit i kontakt med Migrationsverket och Ambassader där jag tycker man får ganska luddiga svar. Dom menar att han kan söka med detta tillståndet (som bara är giltigt 6 månader i taget och sen måste förnyas). Jag tycker dock det låter märkligt i och med att detta står om pass "Om ditt pass är på väg att gå ut bör du förlänga det eftersom du inte kan få tillstånd för längre tid än ditt pass är giltigt". Men det kanske inte spelar någon roll? 

Vår historia, vi träffade i juni förra året då vi jobbade i samma stad fram till oktober. Efter det har jag varit och hälsat på honom i 1 månad. Jag funderar på att åka ner och bo hos honom under sommaren efter vi skickat in ansökan, skulle det vara möjligt med tanke på intervjuer för min del osv? 

Vi pratar ständigt på skype, facebook osv men har inte särskilt mycket bilder på oss tillsammans.. Har det någon inverkan på beslutet och hur kollar dom upp sådant? 

Vad ska man skicka med i webbansökan och vad ska man ta med till intervju eller skicka in som komplettering? Jag tycker det är riktigt dålig information på deras hemsida och när man väl får tag i dom slingrar dom sig och kommer med oklara svar. 

Det sista jag undrar är när man väl får beviljat har jag läst nåt som "om personen behöver ett visum för att resa in i landet"... jag fattar inte?? Vaddå visum? Han har ju just fått ett uppehållstillstånd?? 

Jag behöver MYCKET LJUS kastat över detta så snälla hjälpa mig. Ni får gärna svara på frågor som jag inte ens skrivit, jag behöver bara info info info. Tack tack tack snälla på förhand!!! 

• Svar på tråden Frågor om uppehållstillstånd för blivande sambo
  • Smilla75

Det är svårt att förstå vad du undrar. Han har ett hemlandspass förstås, från det land där han är medborgare - annars kan han inte söka tillstånd.
    Om han har någon sorts tillfälligt tillstånd i annat land så är det inte något som styrker hans identitet. Han måste ha pass, giltigt för minst 2 år, annars ingen idé att söka.

Eftersom ni knappast träffat alls så låter det som en god idé att ni träffas eftersom han bor nära Sverige och det torde vara rätt lätt och viktigt om man påstår sig vara kär, annars blir det avslag.

• MammasOliver

Om personen i fråga har ett pass från ett land som är icke-europeiskt så behövs det oftast visum för att inträda vissa länder, däribland Sverige.
    Har han uppehållstillstånd i landet han befinner sig nu (?) och som jag förstått då kanske han inte behöver visum för att inträda, vissa eu länder behöver dock visum ändå. Det är lite olika. Som jag förstått..

Vad migrationsverket vill ha är ju bevis på att er relation är riktig.
    Dvs. bilder på er, eventuella flygbiljetter, osv osv. 

Min sambo flyttade hit från Frankrike, men är från Nigeria.
    Vi skickade med bilder, flygbiljetter, andra dokument osv.

En vecka efter hans intervju fick vi besked på att vi blivit godkända :)

Svar på tråden Frågor om uppehållstillstånd för blivande sambo