• Johanna H

Havandeskapsförgiftning

Är i v 36+1 idag. Var hos BM igår. 150/100 i blodtryck och 2+ på urinstickan.

Blev skickad till specMVC men där gjorde de inget än att ge mej Max dos på trandate och skickade hem mej.

Jag hade HF med första barnet 2005, i v 32, då blev jag inlagd med en gång, dock va hon 15%mindre än normalt för tiden

Fick det den sista veckan med andra tösen åxå, v 37, men då hade fl börjat lite smått med pinvärkar när jag blev inlagd, men hade inte högre blodtryck än jag har nu.

Jag har haft högt bltrk genom hela grav, då det aldrig gick ner efter första, har legat runt 130-150/85-100 hela tiden, men spec har aldrig brutt sej utan påstår att ett tryck på 145/95 är ok. Förutom om jag får andra symptom då.

ar det någon mer där ite som haft HF och fått varit hemma? Jag känner mej ärligt talad nonchad av läkarna då jag vet att Havandeskapsförgiftning faktiskt inte är att leka med! Varken för mej eller barney.

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning
  • yodi

har dom tagit blodprov ( toxprover ) och kollat flödet i navelsträngen?

• Johanna H

De har inte kollat flödet sen v 33. Då var det normalt, men då hade jag heller inte lika högt bltrk eller äggvita i urinen. De tog några prover när vi var där i onsdags,men visade inget avvikande.

• Anonym (arbetarmeddetta)

Man måste inte måste vara inlagd med havandeskapsförgiftning. Det beror på hur allvarlig den är.
    Tog de blodprover på dig och de var u.a. så skulle jag gissa att de anser att den inte är allvarlig nu. Men den kan ju bli så jag hoppas de har bokat in dig för täta kontroller.

• yodi

jag hade krävt att dom kollat flödet och tillväxten.

• Johanna H

Tillväxten tror jag inte det är något avvikande med. Däremot ska jag på tisdag när jag träffar BM begära att hon ringer specMVC så de får ta å kolla flödet! Jag hade inte en tanke på det när jag var där i onsdags utan kom å tänka på det först igår.

• Anonym (Z)

Jag har haft havandeskapsförgiftning tre av fyra graviditeter. Första var måttlig, började ca v 36. Blev igångsatt v 40. Han vägde 3 kg. Andra började någon vecka tidigare, blev igångsatt v 38+4, han vägde 2,7 kg. Några timmar efter förlossning fick jag HELLP. Tredje graviditeten slutade tyvärr med fosterdöd i v 22. Fjärde gick jag på Trombyl och täta kontroller. Blodtrycket började gå upp i v 37, och jaga blev, efter påtryckningar av oss, igångsatt v 38+ 5. Jag tänkte inte gå och vänta på att det skulle bli allvarligt igen, utan ville ha ut bebisen. Var såklart även orolig med tanke på den förra som dog. Är gravid igen och tänker inte gå hemma och vänta.

Blev långt, men med detta vill jag ha sagt att jag har lärt mig att stå på mig när det är min kropp och mitt barn det gäller. Jag hade inte många symptom, svullen som sören såklart, högt blodtryck och läckte äggvita. Kände också att jag blev lite nonchalerad, blev inte ens sjukskriven. Jag tror att läkarna säkert vet vad de gör, och går du bara på täta kontroller så är det ju bra.

• Johanna H
    Anonym (Z) skrev 2015-03-07 20:54:12 följande:

Jag har haft havandeskapsförgiftning tre av fyra graviditeter. Första var måttlig, började ca v 36. Blev igångsatt v 40. Han vägde 3 kg. Andra började någon vecka tidigare, blev igångsatt v 38+4, han vägde 2,7 kg. Några timmar efter förlossning fick jag HELLP. Tredje graviditeten slutade tyvärr med fosterdöd i v 22. Fjärde gick jag på Trombyl och täta kontroller. Blodtrycket började gå upp i v 37, och jaga blev, efter påtryckningar av oss, igångsatt v 38+ 5. Jag tänkte inte gå och vänta på att det skulle bli allvarligt igen, utan ville ha ut bebisen. Var såklart även orolig med tanke på den förra som dog. Är gravid igen och tänker inte gå hemma och vänta.

Blev långt, men med detta vill jag ha sagt att jag har lärt mig att stå på mig när det är min kropp och mitt barn det gäller. Jag hade inte många symptom, svullen som sören såklart, högt blodtryck och läckte äggvita. Kände också att jag blev lite nonchalerad, blev inte ens sjukskriven. Jag tror att läkarna säkert vet vad de gör, och går du bara på täta kontroller så är det ju bra.

Va? Blev du inte sjukskriven när det var konstaterat hf? jag blev inte sjukskriven låt jagvhar ett blodtryck på 150/100 när jag va hos spec i v 22. Allt som allt tog det 3 min och hon höjde inte ens dosen på bltrksmedicinen. När jag fick kraftiga sammandragningar/förvärkar v 25 gick jag till min vanliga VC för att prata sjukskrivning. Läkaren där idiotförklarade mvcläkaren och sjukskrev mej direkt utan protester, samt höjde dosen på medicinen.

Ibland undrar jag allt om de verkligen vet vad de gör! Man har hört så mycket hemskt det senaste! Dagens sjukvård är i bott!!! ????
  • Johanna H
    Anonym (arbetarmeddetta) skrev 2015-03-06 22:12:30 följande:

Man måste inte måste vara inlagd med havandeskapsförgiftning. Det beror på hur allvarlig den är.

Tog de blodprover på dig och de var u.a. så skulle jag gissa att de anser att den inte är allvarlig nu. Men den kan ju bli så jag hoppas de har bokat in dig för täta kontroller.

Med första barnet visade blodproverna heller inget, men jag hade en kraftig HF iallafall. Så hur de kan gå på just blodprover fattar jag inte! Jag mådde pyton med första barnet, men blodproverna visade inget så de drog ut på det inni det längsta. Tösen vägde 1810gr i v 36 när hon förlöstes med kejsarsnitt. Hon växte 200gram på 4 veckor.
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning