• Rikard

Ni som är kritiska till Islam.

Anonym (Religionsfrihet) skrev 2015-03-06 10:18:32 följande:

Är det inte egentligen extremism av alla slag man borde bekämpa? Och inte religionen Islam som sådan.

Är det inte lite förenklat att sopa med en hel religion i en kritik som borde riktas mot dess extrema avart? Och alla fundamentalistiska religiösa, för den delen.

Kastar mig in i tråden innan jag har läst alla inlägg.

Det stora problemet med islam är naturligtvis det stora antal extremister som tolkar religionen på ett bokstavligt talat livsfarligt sätt. Dessa människor är en fara för ALLA, både muslimer och icke-muslimer.

Men, det finns enligt mig, även anledning till att vara kritisk till religion i allmänhet Idén att man kan få den slutgiltiga sanningen genom att läsa gamla texter som påstås ha gudomligt ursprung är potentiellt farligt, eftersom det underkänner det egna kritiska tänkandet, vetenskap och mänsklig moral.
  • Rikard
    gavlemamma skrev 2015-03-07 17:35:12 följande:
    Vilken typ av islam pratar du om?
    Vilken märklig fråga. Har du missat att det finns muslimer som tolkar islam "på ett bokstavligt talat livsfarlig sätt" (för att citera mig själv).  Har du undgått alla nyheter om talibaner, Boko Haram, Al Qaida, Islamiska staten och terrordåd i USA, Glasgow, Paris, Madrid, Köpenhamn m.fl?
  • Rikard
    Anonym (Religionsfrihet) skrev 2015-03-07 19:44:42 följande:
    Sa jag inte. Men om du vill förbjuda eller bekämpa islam är du inte för religionsfrihet.
    Man kan visst kämpa mot religioner och ändå vara för religionsfrihet.
    Det är inte konstigare än att man kan vara för demokrati och ändå kämpar mot en vänster- (eller höger-) regering. 
    Så länge vi talar om en kamp med ord och argument och inte en kamp där man tillgriper våld.
  • Rikard
    gavlemamma skrev 2015-03-08 12:07:47 följande:
    Varför är den frågan märklig?Vi drar inte all kristendom under samma kam utan vi är medvetna på skillnaden mellan katoliker och protestanter. Men när det kommer till muslimer så verkar ingen bry sig om att göra den ansträngningen.
    Alla dom grupper du räknar upp följer samma extrema ideologi, en ideologi som har haft starkt fäste i Sverige i flera år. Varför ignoreras det?
    Läser du vad jag skriver, eller läser du vad du tror att jag skriver?

Jag använde uttrycket vissa och du pratar om att dra alla "under samma kam". 

Hur får du ihop det?
  • Rikard
    Donum skrev 2015-03-08 13:03:48 följande:
    Jag har aldrig förstått den där kopplingen mellan medlemskap och värde. Om jag vill gå med i Frölunda hockey, men inte får spela fotboll i klubbens rink, är jag mindre värd då...?
    De som fortfarande på fullt allvar tror att det finns gudar brukar anse att gudarnas regler och domar gäller alla människor utan undantag, oavsett om du är med i klubben eller inte. De som inte är med i gudarnas förening bestraffas i evinnerlighet efter det jordiska livet.

Inom många religioner är du inte accepterad som människa om du är praktiserande homosexuell. 

Inte ens Frölunda hockeys mest hängivna fan inbillar sig att något liknande gäller för dem som inte är medlemmar i klubben.
  • Rikard
    Anonym (Religionsfrihet) skrev 2015-03-08 11:24:34 följande:
    Fast religionsfrihet innebär per definition att man släpper fram olika religioner, däremot kan man kritisera desamma. Men inte bekämpa, då tror man inte alls på religion överhuvudtaget.
    Tom Araya skrev 2015-03-08 16:54:38 följande:
    En religion eller en inriktning av en religion är inget för homosexuella om den vänder sig mot homosexuella, det borde vara ganska uppenbart. Man kan tycka att det är fel, man kan då fråga sig vad med religion som är rätt.
    Religion är sällan särskilt demokratisk och tolerant mot "avvikande", vilket man nog får acceptera om religion ska finnas.

Fel!

Man kan visst vara för religionsfrihet och "släppa fram" olika religioner" men samtidigt bekämpa religioner (om vi talar om en kamp med ord och argument och inte våld och lagar). 
    Att acceptera att religion finns betyder inte heller att man inte kan argumentera mot religioner.

Varken religionsfrihet, politisk frihet eller yttrandefrihet innebär någon rätt att slippa bli motsagd eller ifrågasatt.
  • Rikard
    Donum skrev 2015-03-09 09:09:27 följande:
    Om det är så, varför vill man då alls vara medlem i en sådan förening?
    För den som på fullt allvar tror att det finns gudar handlar det inte om frivillighet.
    Om man är övertygad om att det finns en allsmäktig homofob med obegränsade övervakningsmöjligheter som utmäter groteskt grymma straff för dem som inte lyder, är det inte på något sätt jämförbart med medlemskap i Frölunda hockey.

Hockeyklubben kan man välja bort, oavsett om man tror att den finns eller inte.
    Gudarna kan man inte välja bort om man tror att de finns.
  • Rikard
    Donum skrev 2015-03-09 13:02:35 följande:
    Jag syftade på de som vill vara med där de inte är välkomna. Om jag känner till en förening som inte alls vill ha mig som medlem och jag dessutom tycker att de är vansinniga i den föreningen, varför skulle jag vilja vara med i den då?

Det hela påminner om diskussionen härförleden där en skribent förfasades över att svenska kyrkan krävde att barnets faddrar är döpta för att få bli fadder till deras barn. Så taskigt, liksom. Att de ställer krav och inte låter vem som helst få vara fadder. Trots att de själva önskade att barnet döptes in i kyrkan.
    Förstår du verkligen inte skillnaden på en religion och en ishockeyförening, så är det förmodligen omöjligt att få dig att förstå skillnaden i att bli ratad av en gud och att bli ratad av en idrottsklubb.
  • Rikard
    Donum skrev 2015-03-09 16:16:47 följande:
    Av en gud man inte tror på, mind you. Nej, jag förstår inte varför man vill vara medlem i ett trossamfund vars tro man inte delar.
    Nu för du in en ny dimension i debatten: "en gud som man inte tror på".
    Det var inte detta som diskuterades.
    Eller menar du att man automatiskt är ateist om man är homosexuell?

• Rikard
    Donum skrev 2015-03-09 17:11:20 följande:
    Nej, det var ju du som införde kriteriet att Gud inte finns. Men, nåväl, varför vill man vara med i ett trossamfund vars tro man inte delar?
    Du fattar verkligen inte problemet?
    Tror du verkligen att det är så enkelt att människor som är uppfostrade och itutade en tro överger den när de inser att de är homosexuella?
    Tror du på fullt allvar att alla homosexuella som växer upp i starkt muslimska eller kristna miljöer, automatiskt "inte delar" tron?

Så vitt jag känner till så gör religionerna också anspråk på att gälla alla, att deras regler gäller oavsett om man är med i klubben eller inte. Gudarna straffar alltså även den som inte är med i klubben. Dessutom straffas de som inte vill vara med i klubben extra mycket.

Jag ser inga som helst likheter mellan religioner och Frölunda hockey.
Svar på tråden Ni som är kritiska till Islam.