• Anonym (Fostex)

Lider min sambo av någon personlig störning?

Hej,

Jag har under några år nu funderat en hel del över min sambos beteende, då jag upplever det som att de gånger vi ryker ihop så kommer vi aldrig framåt i vår relation utan snarare två steg bakåt - vi och vår relation utvecklas inte utan invecklas snarare.

Jag undrar helt enkelt om någon av er känner igen de egenskaper min sambo uppvisar och kan sätta någon typ av etikett (ja det är svårt) på dem så jag kan läsa på och lära mig förstå sambon bättre för att stärka relationen - eller avsluta den rent av.

Här är de egenskaper sambon uppvisar när vi grälar och i övrigt som jag har mycket svårt att förhålla mig till numera:

- Tål inte kritik över huvudtaget, inte ens om man framför den med stor hänsyn & empati.

- Exploderar i total vrede så fort man säger något som faktiskt är kritik värd att framföra

- Under vredesutbrottet får jag inte ens syl i vädret utan "måste" lyssna på sambon hela tiden som levererar det ena personliga angreppet efter det andra.

- När sambon är klar med sin vredesattacken går sambon alltid iväg och jag får inte ens en chans att försöka bemöta alla angrepp som levererats mot mig och därefter straffas sambon mig med "silent treatment" och pratar inte med mig på flera dagar, låser till och med in sig och sover i gästrummet under dessa dagar.

- När något är fel, t.ex att jag inte städat på exakt rätt städdag som vi kommit överrens om (jag jobbar sent ibland och städar då i stället dagen efter) så får jag alltid höra att jag är helt värdelös och "inte gör ett skit hemma" fast jag gör en massa annat och städar en annan dag.

- Vill gärna stå i centrum när vi är bortbjudna och berättar alltid intressanta saker om sitt eget jobb.

- Är väldigt charmig under vissa stunder mot mig, eller totalt bestraffande mot mig om jag inte gör som sambon vill.

- Ska alltid diktera hur vi ska bygga om, vilken färg som är bäst, hur man bäst lagar mat och vet alltid bäst i alla sammanhang oavsett ämnesområden.

- Är otroligt långsint.

- Har under flera år ALDRIG bett om förlåt en endaste gång fast sambon sagt otroligt elaka saker till mig som t.ex att jag är psyksjuk, helt värdelös och patetisk som inte uppnått något här i livet.

- Förväntar sig alltid att jag ska vara den som kommer krypande efter varje bråk.

- Är väldigt antisocial och bor typ i mobilens CandyCrush-spel hemma privat men är otroligt utåtriktad när vi går på fester.

- Skryter ofta hur bra det går på jobbet och berättar alltid hur fint beröm sambon får av chefer & kollegor.

- Tar aldrig initiativ till samliv, men skäller på mig när det blir för lite sex.

- Om jag anser att jag gjort fel ber jag om ursäkt, men även då slutar inte ens sambon att bestraffa mig med tystnad förrän efter flera dagar så jag blir dubbelbestraffad först med galen ilska och sedan med tystnad.

- Ska alltid ha sista ordet och vet alltid bäst oavsett ämne som avhandlas, även när jag ibland kan ge annan fakta som överbevisar sambons påstådda sanningar visas ingen empati eller vilja att acceptera att sambons sanning inte stämde med verkligheten.

- När vi bråkar häver sambon ur sig så mycket anklagelser och personliga påhopp, så när jag ifrågasätter varför sambon sa si eller så om mig - får jag alltid svaret att "så har jag aldrig sagt" så startar ett nytt bråk om detta i stället och vi tappar tråden till det ursprungliga bråket...två steg bakåt alltså.

Det finns självklart flera bra saker med sambon, men det är inte dem jag funderar över utan dom andra egenskaperna jag just listat ovan.

Så vad säger ni, vad är det för typ av störning som sambon kan ha i sin personlighet och hur kan jag medverka till att vår kommunikation blir bättre?

• Svar på tråden Lider min sambo av någon personlig störning?
  • sdsdsad

Sambon låter som en psykopat som utövar psykisk misshandel mot dig. Mitt ex var sådan, och det bästa jag har gjort i hela mitt liv var att dumpa hen och flytta ut. Nu, nästan 3 år senare, får jag fortfarande mardrömmar då jag drömmer att jag är tillsammans med hen igen. Ta dig ut så fort du kan, för att bespara dig själv.

• Anonym (Been there...)

...done that

Jodå, jag har haft förhållanden med personer som varit som din sambo.
    Och jag gör det aldrig igen.

Jag vill ställa dig en fråga. Och den är menad på det allra ödmjukaste och omtänksammaste sätt (även om det inte verkar så):
    Vad har DU för personlig störning som gör att du står ut med någon som beter sig så mot dig?

Jag kan beskriva vad jag själv "led" av när jag fortfarande lär mig bli illa behandlad i förhållanden.
    Jag hade dåligt självförtroende. Jag hade en uppväxt där en förälder varit totalt dominant och det fick mig att tro att det var normalt. Jag förminskade hela tiden min egen betydelse och mina egna känslor. Jag hade folk omkring mig som, när jag i sällsynta fall berättade om det, sade att "jamen sååå illa kan det ju inte vara, inte ska du ge upp, försök du lite till, du kan bara ändra på dig själv". Jag hade en förälder (och har) som hela tiden körde med "silent treatment" vilket gjorde att jag trodde det var normalt.
    Jovisst, man kan bara ändra på sig själv. Men blir man illa behandlad gör man bäst i att ändra sin förhållandestatus istället för sitt beteende i förhållandet.

Kan du berätta vad han har för bra sidor som kan väga upp det du beskriver i trådstarten?

Och slutligen, är det verkligen intressant att spekulera i vad din sambo kan lida av? Han behandlar dig inte bra. Räcker inte det?

• Anonym (lol)

Finns människor som inte kan känna mer mänskligheten. Men förstår inte varför du ens stannar i detta förhållande?

• Anonym (Fostex)
    Anonym (Been there...) skrev 2015-03-06 16:37:21 följande:

.Jag vill ställa dig en fråga. Och den är menad på det allra ödmjukaste och omtänksammaste sätt (även om det inte verkar så):
    Vad har DU för personlig störning som gör att du står ut med någon som beter sig så mot dig?

Kan du berätta vad han har för bra sidor som kan väga upp det du beskriver i trådstarten?

Och slutligen, är det verkligen intressant att spekulera i vad din sambo kan lida av? Han behandlar dig inte bra. Räcker inte det?

Intressanta frågor från dig faktiskt!

Jag vet inte om eller vad jag skulle ha för störning ärligt talat.

Hon, för jag är mannen, hon har helt underbara sidor...så länge hon får som hon vill - vilket jag kanske inte vill ställa upp på längre då det kostar mig för mycket energi & självutplåning. Hennes egen vuxna son klarar inte ens av att umgås med henne för länge så han flyttade hemifrån redan vid 17 års ålder och han är 21 år idag samt från hennes tidigare relation innan mig.

Jag spekulerar inte, jag vill förstå min sambo (och mig själv) för att kunna stärka vår relation - innan jag e.v överväger att lämna henne som sista alternativ.
  • Anonym (neråt)
    Anonym (lol) skrev 2015-03-06 16:43:10 följande:

Finns människor som inte kan känna mer mänskligheten. Men förstår inte varför du ens stannar i detta förhållande?

Troligen är TS för nertryckt för att göra nåt åt det.
  • Anonym (Been there...)
    Anonym (Fostex) skrev 2015-03-06 16:45:14 följande:

Intressanta frågor från dig faktiskt!

Jag vet inte om eller vad jag skulle ha för störning ärligt talat.

Hon, för jag är mannen, hon har helt underbara sidor...så länge hon får som hon vill - vilket jag kanske inte vill ställa upp på längre då det kostar mig för mycket energi & självutplåning. Hennes egen vuxna son klarar inte ens av att umgås med henne för länge så han flyttade hemifrån redan vid 17 års ålder och han är 21 år idag samt från hennes tidigare relation innan mig.

Jag spekulerar inte, jag vill förstå min sambo (och mig själv) för att kunna stärka vår relation - innan jag e.v överväger att lämna henne som sista alternativ.
    Jag menar, som jag skrev, absolut inget illa. Men det brukar ju finnas anledningar till att man accepterar att bli behandlad illa. Det fanns det för mig. Och det tog mig flera riktigt dåliga förhållanden och terapi efteråt för att fatta det.

Att jag skrev "han" var bara för att jag relaterar till min egen sits (jag är kvinna).

Vad har din sambo för bra sidor?
    Vad är det som får dig att stanna?
    Hur ofta mår du bra?

Jag har ett syskon som är som din sambo. Denne tar alltid i slutänden till barnen i gräl med sin mak. Har din sambo någon hållhake på dig?

• Anonym (Seg_deg)

Jag säger som Dr Phil, hon är en "right-fighter".
    Sen vart hon också extremt bortskämd som liten och har inte lämnat det stadiet. Så hennes diagnos är, barnslig, helt enkelt.

• Pila

- Är väldigt antisocial och bor typ i mobilens CandyCrush-spel hemma privat men är otroligt utåtriktad när vi går på fester.

Just det där lät obehagligt. Det är generellt väldigt osympatiskt att vara trevlig utåt men taskig mot sina närmaste. Psykopatdrag.

• Anonym (-)

det känns inte helt normalt att man sitter och listar så här många saker och frågar efter vilken störning sambon har tycker mer det låter som ts är en man som inte gör sin del i hushållet och är gnällig och därfeter startar emn tråd på ts för att få medhåll och vissa sin 'störda' partner att det minsann är han som är offret här

jaja oavsett så hade det varit roligt att se sambons reaktion och version av det hela, men det är klart ts sitter och listar upp i hans mening alla störningar för att stärka deras relation..

nä, om ts hade velat stärka relationen hade det väl varit på tapeten att gå till familjeterapeut eller liknande för hur kan det bli stärkt av att ts skriver på FL och får rd? ska han sen lägga fram det til sin sa,mbo i mästrande ton att så här är det förstpr du.. du lider av störningar..

nej

• Anonym (Narcississt?)

Jag tycker att det låter som att hon är narcissist.

Läs på om den personlighetsstörningen så ska du se att mycket stämmer.

Svar på tråden Lider min sambo av någon personlig störning?