Lider min sambo av någon personlig störning?
Hej,
Jag har under några år nu funderat en hel del över min sambos beteende, då jag upplever det som att de gånger vi ryker ihop så kommer vi aldrig framåt i vår relation utan snarare två steg bakåt - vi och vår relation utvecklas inte utan invecklas snarare.
Jag undrar helt enkelt om någon av er känner igen de egenskaper min sambo uppvisar och kan sätta någon typ av etikett (ja det är svårt) på dem så jag kan läsa på och lära mig förstå sambon bättre för att stärka relationen - eller avsluta den rent av.
Här är de egenskaper sambon uppvisar när vi grälar och i övrigt som jag har mycket svårt att förhålla mig till numera:
- Tål inte kritik över huvudtaget, inte ens om man framför den med stor hänsyn & empati.
- Exploderar i total vrede så fort man säger något som faktiskt är kritik värd att framföra
- Under vredesutbrottet får jag inte ens syl i vädret utan "måste" lyssna på sambon hela tiden som levererar det ena personliga angreppet efter det andra.
- När sambon är klar med sin vredesattacken går sambon alltid iväg och jag får inte ens en chans att försöka bemöta alla angrepp som levererats mot mig och därefter straffas sambon mig med "silent treatment" och pratar inte med mig på flera dagar, låser till och med in sig och sover i gästrummet under dessa dagar.
- När något är fel, t.ex att jag inte städat på exakt rätt städdag som vi kommit överrens om (jag jobbar sent ibland och städar då i stället dagen efter) så får jag alltid höra att jag är helt värdelös och "inte gör ett skit hemma" fast jag gör en massa annat och städar en annan dag.
- Vill gärna stå i centrum när vi är bortbjudna och berättar alltid intressanta saker om sitt eget jobb.
- Är väldigt charmig under vissa stunder mot mig, eller totalt bestraffande mot mig om jag inte gör som sambon vill.
- Ska alltid diktera hur vi ska bygga om, vilken färg som är bäst, hur man bäst lagar mat och vet alltid bäst i alla sammanhang oavsett ämnesområden.
- Är otroligt långsint.
- Har under flera år ALDRIG bett om förlåt en endaste gång fast sambon sagt otroligt elaka saker till mig som t.ex att jag är psyksjuk, helt värdelös och patetisk som inte uppnått något här i livet.
- Förväntar sig alltid att jag ska vara den som kommer krypande efter varje bråk.
- Är väldigt antisocial och bor typ i mobilens CandyCrush-spel hemma privat men är otroligt utåtriktad när vi går på fester.
- Skryter ofta hur bra det går på jobbet och berättar alltid hur fint beröm sambon får av chefer & kollegor.
- Tar aldrig initiativ till samliv, men skäller på mig när det blir för lite sex.
- Om jag anser att jag gjort fel ber jag om ursäkt, men även då slutar inte ens sambon att bestraffa mig med tystnad förrän efter flera dagar så jag blir dubbelbestraffad först med galen ilska och sedan med tystnad.
- Ska alltid ha sista ordet och vet alltid bäst oavsett ämne som avhandlas, även när jag ibland kan ge annan fakta som överbevisar sambons påstådda sanningar visas ingen empati eller vilja att acceptera att sambons sanning inte stämde med verkligheten.
- När vi bråkar häver sambon ur sig så mycket anklagelser och personliga påhopp, så när jag ifrågasätter varför sambon sa si eller så om mig - får jag alltid svaret att "så har jag aldrig sagt" så startar ett nytt bråk om detta i stället och vi tappar tråden till det ursprungliga bråket...två steg bakåt alltså.
Det finns självklart flera bra saker med sambon, men det är inte dem jag funderar över utan dom andra egenskaperna jag just listat ovan.
Så vad säger ni, vad är det för typ av störning som sambon kan ha i sin personlighet och hur kan jag medverka till att vår kommunikation blir bättre?