• flourescentladybug

Jobbansökan/Intresseanmälan via mail, hur gör jag?

Hej!
    Detta är mitt första inlägg, jag vet inte riktigt hur detta fungerar än men jag gör ett försök. Jag har tänkt skicka ut en del jobbansökan/intresseanmälningar via mail till olika verksamheter, främst kaféer och butiker. Detta är utan att verksamheten själv har sökt efter folk, så jag kommer egentligen från ingenstans till dem. Min fråga är, borde jag bara skriva en kort introduktion i själva mailet om vem jag är och vad jag söker för jobb, samt snabbt dra igenom tidigare erfarenheter, och sedan bifoga mitt personliga brev och CV, eller borde jag skriva ut hela personliga brevet i själva mailet och bifoga CV? Vad tror ni funkar bäst? Vill inte slänga mig på dem alltför mycket, men vill ju samtidigt väcka uppmärksamhet och intresse såklart, jag kan inte riktigt bestämma mig. 

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Jobbansökan/Intresseanmälan via mail, hur gör jag?
  • Anonym (Grabben brevid)

Du kan inte tänka dig bättre jobb då nu när du ändå ska göra dig besväret med att söka?

• flourescentladybug

Jodå, det hade jag gärna gjort, men jag har begränsad erfarenhet och är endast 19 år, så det finns inte sådär jättemånga möjligheter. Sedan kan jag även bara jobba max 3 månader, så tänk dig ett sommarjobb ungefär. :)

• flourescentladybug
    Anonym (Grabben brevid) skrev 2015-03-06 18:22:54 följande:

Du kan inte tänka dig bättre jobb då nu när du ändå ska göra dig besväret med att söka?

Jodå, det hade jag gärna gjort, men jag har begränsad erfarenhet och är endast 19 år, så det finns inte sådär jättemånga möjligheter. Sedan kan jag även bara jobba max 3 månader, så tänk dig ett sommarjobb ungefär. :)
  • Unis

Skriv ett kortfattat brev där du tar med dina erfarenheter som stolpar med jobb och tiden för jobben.Ta med det som är relevant för jobbet.

Sen skickar du med det i mailet och skriv där att om dom är intresserade kan du maila över hela ditt cv.

A Sky Full of Stars. I think I see you.....
  • flourescentladybug
    Unis skrev 2015-03-06 18:31:02 följande:

Skriv ett kortfattat brev där du tar med dina erfarenheter som stolpar med jobb och tiden för jobben.Ta med det som är relevant för jobbet.

Sen skickar du med det i mailet och skriv där att om dom är intresserade kan du maila över hela ditt cv.

Okej, så du tänker typ ett litet mer kortfattat personligt brev-ish? Tack så mycket för hjälpen!
  • Anonym (sr)

I ett tidigare jobb, fick jag ofta den slags ansökningar på mail.

Skriv ett kort, men intressant mail och bifoga CV.

Du ska få mottagaren till att vilja veta mer, så mycket att den faktiskt öppnar bifogade filer. (Det tar ju tid)

Sen tänker jag att just i den branschen är det kanske bättre att gå runt personligt, och fråga efter chefen.

• flourescentladybug
    Anonym (sr) skrev 2015-03-06 19:05:10 följande:

I ett tidigare jobb, fick jag ofta den slags ansökningar på mail.

Skriv ett kort, men intressant mail och bifoga CV.

Du ska få mottagaren till att vilja veta mer, så mycket att den faktiskt öppnar bifogade filer. (Det tar ju tid)

Sen tänker jag att just i den branschen är det kanske bättre att gå runt personligt, och fråga efter chefen.

Okej, tack så jättemycket! :) Är det konstigt om man mailar först men om man sedan inte får svar går man dit personligen? Det kanske blir jättekonstigt
  • Anonym (sr)
    flourescentladybug skrev 2015-03-06 19:53:18 följande:
    Okej, tack så jättemycket! :) Är det konstigt om man mailar först men om man sedan inte får svar går man dit personligen? Det kanske blir jättekonstigt
    Om man vill jobba på café eller i butik, är det ju viktigt att man verkar trevlig. 
    Du kommer att ha en stor fördel om du går dit personligt, eftersom du visar framåtanda. Men bara om du får prata med någon "chef". 
    Om de säger att du skall skicka en ansökan på mail, refererar du i mailen till att du varit personligt och sökt jobb. Skicka med ett foto, där du ser bra ut - du behöver inte vara stylad eller uppklädd, bara du ser glad och öppen ut. 
    Så: personligt besök först. Sen mail. 
  • flourescentladybug
    Anonym (sr) skrev 2015-03-06 20:03:27 följande:
    Om man vill jobba på café eller i butik, är det ju viktigt att man verkar trevlig. 
    Du kommer att ha en stor fördel om du går dit personligt, eftersom du visar framåtanda. Men bara om du får prata med någon "chef". 
    Om de säger att du skall skicka en ansökan på mail, refererar du i mailen till att du varit personligt och sökt jobb. Skicka med ett foto, där du ser bra ut - du behöver inte vara stylad eller uppklädd, bara du ser glad och öppen ut. 
    Så: personligt besök först. Sen mail. 
    Okej, tack så mycket. Ska man be att få träffa chefen/ansvarig och berätta att man söker jobb, eller hur ska man framföra sig?
  • studentska
    flourescentladybug skrev 2015-03-06 22:04:02 följande:
    Okej, tack så mycket. Ska man be att få träffa chefen/ansvarig och berätta att man söker jobb, eller hur ska man framföra sig?
    Säg att du söker jobb och fråga efter chefen om denna inte är inne eller har möjlighet just då så fråga om du kan återkomma vid något annat lämpligt tillfälle. Säger de att de inte söker någon personal just nu så fråga om du kan lämna ditt CV och återkomma om ett par månader.  Undvik deras rusningstid, t.ex. lunchtid för caféer när de har som mest att göra och butiker tider då många handlar t.ex. efter att folk slutat jobba. Det kan även vara en del folk på caféer efter folk slutat jobba. Bra tider är t.ex. en lugn vardagsförmiddag efter att t.ex. caféer har haft eventuellt frukosterbjudande men innan lunchen börjar.
  • Unis
    flourescentladybug skrev 2015-03-06 18:34:39 följande:
    Okej, så du tänker typ ett litet mer kortfattat personligt brev-ish? Tack så mycket för hjälpen!
    Ja precis.

Tack själv!
    A Sky Full of Stars. I think I see you.....
  • Anonym (sanna)

Nej snälla, kom inte och besök arbetsplatser. Det är så tröttsamt med folk som ska komma och lämna personliga brev och cv och visa upp sig.
    Jag arbetar i en butik och vi får säkert in 10 såna besök i veckan. Du har inte större chans att få jobb så här. Troligtvis sämre eftersom vi tycker att du är lite jobbig och om du lämnar ett fysiskt cv så är risken stor att den försvinner i röran.

Svar på tråden Jobbansökan/Intresseanmälan via mail, hur gör jag?