• modsey

Är egentid viktigt för er eller ett modernt egoistiskt påfund?

Jag tror vad alla än säger som ser rött när man nämner egentid ( att det skulle vara egoistiskt och något man skulle tänkt på innan man skaffade barn och ett nytt modern fenomen som unga bortskämda föräldrar kommit på)
    Att det visst är något bra, man behöver ladda batterierna i bland. Sen behöver det inte vara två veckor på Maldiverna själva utan i vardagen kan man med lite fantasi och planering hitta små luckor. Som par eller i bland ensam. Bio, ett bad tillsammans när barnen somnat, en kvällspromenad eller bara att få ligga kvar i sängen i bland och läsa en bok medan den andre tar barnen på morgonen. Eller det där badhuset med familjen på fredagskvällen där man kan turas om att få basta själv en halvtimme och bara vara.SoligBehovet ser självklart olika ut, precis som förutsättningarna ser olika ut i olika familjer.
    Men jag har svårt att förstå att man inte anser sig ha något behov alls av lite egentid eller själva som par i bland i alla fall.

Lägger medvetet tråden under njutningsförälder, då jag tror man kan njuta av att vara ( en bra) njutningsförälder och få lite eget utrymme då och då!
  • Svar på tråden Är egentid viktigt för er eller ett modernt egoistiskt påfund?
  • Ful Anka

Ordet "egentid" är modernt men knappast egoistiskt. Knappast är det något nytt heller. Sen finns det väl alltid folk som fnyser och har åsikter om olika saker men är just detta intressant? Överhuvudtaget??

This is my life and I don't care
  • BolmaBlomma

Jag är övertygad om att det är ett modernt påfund som kommit iom alla TV-program som ska följas, bloggar som ska läsas och diskussionstrådar som skall deltas i.

Förr räckte det med de senaste nyheterna i morgontidningen eller på radion tillsammans med frukostkaffet, samt en god bok i samband med läggdags.

Förjävligt att se hur föräldrar försummar sina barn nuförtiden. :(

• modsey
    BolmaBlomma skrev 2015-03-07 11:24:47 följande:

Jag är övertygad om att det är ett modernt påfund som kommit iom alla TV-program som ska följas, bloggar som ska läsas och diskussionstrådar som skall deltas i.

Förr räckte det med de senaste nyheterna i morgontidningen eller på radion tillsammans med frukostkaffet, samt en god bok i samband med läggdags.

när började det då tror du?
    Ful Anka skrev 2015-03-07 11:23:29 följande:

Ordet "egentid" är modernt men knappast egoistiskt. Knappast är det något nytt heller. Sen finns det väl alltid folk som fnyser och har åsikter om olika saker men är just detta intressant? Överhuvudtaget??

som fenomen lika intressant eller ointressant som allt annat...
  • Virriga Vera
    BolmaBlomma skrev 2015-03-07 11:24:47 följande:

Lite märkligt hur du sätter egentid = att försumma sina barn. Då har väl pappor som spelar/tränar valfri sport varit försumliga föräldrar, men märkligt nog så hör man sällan det om männen.
  • Virriga Vera

Ja, det är viktigt både när barnen var små och nu när de är utflugna. Jag njuter av tiden när jag är själv och kan göra vad jag vill när jag vill utan att någon har åsikter om det. När barnen var små skickade jag ofta iväg mannen med dem ett par timmar så jag kunde rå om mig själv. Det kändes som  winwin eftersom de fick kvalitetstid tillsammans och jag fick ett par väldigt efterlängtade ensamma timmar.

• BolmaBlomma
    modsey skrev 2015-03-07 11:26:46 följande:

när började det då tror du?som fenomen lika intressant eller ointressant som allt annat...

När TV började sända mer än nyheter och myrkrig.
    Virriga Vera skrev 2015-03-07 11:30:19 följande:

Lite märkligt hur du sätter egentid = att försumma sina barn. Då har väl pappor som spelar/tränar valfri sport varit försumliga föräldrar, men märkligt nog så hör man sällan det om männen.

Oavsett vem som gör vad, så är det att försumma sitt barn om den egna tiden går ut över barnet.

Jag har egentid på morgnarna. Jag är morgonpigg och vaknar kring sextiden. Mitt barn vaknar kring sjutiden. Där får jag en timma helt för mig själv.

Barnet somnar vid 19:30-tiden om kvällarna, själv går jag och lägger mig kring tiotiden. Där får jag hela 2,5 timmars egen tid.

Nu har jag egentid pga att jag ligger med feber, så mormor ställde upp som barnvakt och åkte till Skansen med barnet.
  • modsey
    BolmaBlomma skrev 2015-03-07 11:36:27 följande:
    När TV började sända mer än nyheter och myrkrig.
    Virriga Vera skrev 2015-03-07 11:30:19 följande:

Oavsett vem som gör vad, så är det att försumma sitt barn om den egna tiden går ut över barnet.

Jag har egentid på morgnarna. Jag är morgonpigg och vaknar kring sextiden. Mitt barn vaknar kring sjutiden. Där får jag en timma helt för mig själv.

Barnet somnar vid 19:30-tiden om kvällarna, själv går jag och lägger mig kring tiotiden. Där får jag hela 2,5 timmars egen tid.

Nu har jag egentid pga att jag ligger med feber, så mormor ställde upp som barnvakt och åkte till Skansen med barnet.
    hm nu tittar jag iofs inte på TV när jag har egentid och jag ser det inte heller som att jag försummar mina barn när jag gör något utan dem.
    Men bra att du har hittat ett system som passar just er och fungerar i er familj!
  • BolmaBlomma
    modsey skrev 2015-03-07 11:39:02 följande:

hm nu tittar jag iofs inte på TV när jag har egentid och jag ser det inte heller som att jag försummar mina barn när jag gör något utan dem.

Men bra att du har hittat ett system som passar just er och fungerar i er familj!

Jag syftar på när man skickar barnet till rummet, sätter ungen med en spelplatta, osv och istället väljer att sitta vid datorn, TV'n, i telefonen, osv.
  • modsey
    BolmaBlomma skrev 2015-03-07 11:46:51 följande:
    Jag syftar på när man skickar barnet till rummet, sätter ungen med en spelplatta, osv och istället väljer att sitta vid datorn, TV'n, i telefonen, osv.
    så att göra saker som jag skrev om i min TS är ok då?

jag vet inte om jag skulle beskriva TV tittande eller surfande när barnen är där liksom egen tid direkt. I alla fall är det inte det för mig.
  • BolmaBlomma
    modsey skrev 2015-03-07 11:48:12 följande:

så att göra saker som jag skrev om i min TS är ok då?

jag vet inte om jag skulle beskriva TV tittande eller surfande när barnen är där liksom egen tid direkt. I alla fall är det inte det för mig.

Vart är era ungar nu? Alla här i tråden? Har ni gott samvete just nu, när ni sitter här?
Svar på tråden Är egentid viktigt för er eller ett modernt egoistiskt påfund?