• Anonym (Vikarien)

omförhandla lön vikariat?

Jag skulle behöva tips och pepp inför möte med min chef.
    Jag går på ett vik på 6 månader och har en lön som var för årets löneförhandlingar. Nu är det snart dags för förlängning (jag har hört att de vill ha mig kvar, brist på personal)
    Jag skulle gärna vilja vara tuff och säga att jag vill vara kvar men ha högre lön. Kan man med det? De skulle väl inte låta bli att ha mig kvar för att jag önskar högre lön? Det värsta som kan hända är väl att de bara säger att de inte kan höja mig?
    Brukar man kunna omförhandla lön vid förlängning av vikariat? Jag menar, är man fastanställd så är det väl en gång/år som gäller?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden omförhandla lön vikariat?
  • Anonym (Chef)

Jag förhandlar aldrig lön med arbetstagare, dock har jag lönesamtal årligen där jag satt lönenivå för året som varit. Vikariat brukar sällan löneförhandlas vid förlängning. Är chef inom äldreomsorg.

• Anonym (Vikarien)
    Anonym (Chef) skrev 2015-03-07 20:30:07 följande:

Jag förhandlar aldrig lön med arbetstagare, dock har jag lönesamtal årligen där jag satt lönenivå för året som varit. Vikariat brukar sällan löneförhandlas vid förlängning. Är chef inom äldreomsorg.

Då kanske jag inte borde :/ vad hade du gjort/tänkt om du hade en omtyckt långtidsvikarie som bett om högre lön som som alternativ för förlängning av vikariat då?
  • Anonym (Chef)

Hade personen gått in med rätt ingångslön hade jag inte ändrat. Dvs rätt nivå för usk. I vår kommun ca 20 000 per heltid. Kan inte höja bara för att medarbetare önskar det inom kommunal verksamhet.

• Anonym (Chef)

Kan tillägga att om en undersköterska redan är lönesatt på tjänsten som undersköterska så brukar det aldrig förhandlas om lön, iallafall inte i de tre olika kommuner där jag arbetat som chef. Lönen följer med oavsett om det är vik eller fast rad (tillsvidare).

Enda gången jag höjt lönen är snedsitsar, dvs om en person gått in för lågt och halkat efter pga det i sin löneutveckling.

• Sweet Sofia
    Anonym (Chef) skrev 2015-03-07 20:30:07 följande:

Glad jag inte har dig som chef!

Självklart ts ska du ge ett bud på vad du kan tänka dig i lön vid en förlängning av vikariat. Du har rätt att önska högre lön. Sedan är det upp till din arbetsgivare att ge dig högre lön eller inge göra det.

Skriva upp punkter på vad du gjort, ev ansvarstagande och hur du själv har utvecklats och varför just du är värd högre lön.
  • Anonym (Vikarien)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-08 08:15:22 följande:
    Glad jag inte har dig som chef!

Självklart ts ska du ge ett bud på vad du kan tänka dig i lön vid en förlängning av vikariat. Du har rätt att önska högre lön. Sedan är det upp till din arbetsgivare att ge dig högre lön eller inge göra det.

Skriva upp punkter på vad du gjort, ev ansvarstagande och hur du själv har utvecklats och varför just du är värd högre lön.
    Det som du skriver hittade jag när jag googlade igår kväll. Samtliga sidor jag hittade skrev att förlängning av vikariat är en ny anställning och att man därmed bör diskutera sin lön. Jag tänkte även framhäva att jag fått mer erfarenhet och tagit tyngre arbetsuppgifter än vad som var sagt från början.

Inte för att jag kommit in på en snedsits som (chef) skrev men jag ligger ca 15% längre än den kollega som tjänar minst efter mig och ca 25% lägre än den kollega som tjänar mest. Jag har mycket mindre erfarenhet än kollegorna, flera år mindre, men arbetsuppgifterna är ungefär samma. Vad är rimligt i en sådan situation?
  • Anonym (Chef)

Be chefen om ett samtal där du lägger fram konkret vad mer du kan nu, undvik att jämföra dig med andra då löner är individuella och det ofta handlar om flera olika orsaker till att löner skiljer sig åt. De usk jag ansvarar över har mellan 20-24 i grundlön beroende på erfarenhet/ålder/ansvar/individuell löneutveckling mm.

Nej, jag löneförhandlar inte vid förlängning av vik, däremot förekommer det ofta att vikarie vill ha mer i lön men den möjligheten finns extremt sällan att ge.

• Liten till

Jag jobbar kommunalt i en skola, är barnskötare. Jag gick på olika längre vik innan jag blev inlasad, och löneförhandlade alltid vid varje ny period! Ibland fick jag någon hundralapp, ibland en tusenlapp.

Det enda jag frågade när vi skulle skriva Papprena var hur det blev med lönen. Då svarade de oftast att vi kunde höja med si eller så mycket. Man förlorar inget på att fråga!!

• Sweet Sofia
    Anonym (Chef) skrev 2015-03-08 10:37:04 följande:

Be chefen om ett samtal där du lägger fram konkret vad mer du kan nu, undvik att jämföra dig med andra då löner är individuella och det ofta handlar om flera olika orsaker till att löner skiljer sig åt. De usk jag ansvarar över har mellan 20-24 i grundlön beroende på erfarenhet/ålder/ansvar/individuell löneutveckling mm.

Nej, jag löneförhandlar inte vid förlängning av vik, däremot förekommer det ofta att vikarie vill ha mer i lön men den möjligheten finns extremt sällan att ge.

En nyförlägning är en ny anställning och vid ny anställning kommer löneförhandling. Är du verkligen chef?
  • Anonym (Chef)

Svar ja, sedan åtta år tillbaka. Nej, det kan säkert vara olika mellan kommunal och privat verksamhet men jag och kollegor brukar inte förhandla vid förlängning av befintligt vik med samma yrkestitel, ansvar och befogenheter (gäller usk och vårdbiträden). Jag har höjt upp tre personer under de åren jag jobbat som chef, rena förhandlingar då vederbörande legat under snittet.

Svar på tråden omförhandla lön vikariat?