• Anonym (Vikarien)

omförhandla lön vikariat?

Jag skulle behöva tips och pepp inför möte med min chef.
    Jag går på ett vik på 6 månader och har en lön som var för årets löneförhandlingar. Nu är det snart dags för förlängning (jag har hört att de vill ha mig kvar, brist på personal)
    Jag skulle gärna vilja vara tuff och säga att jag vill vara kvar men ha högre lön. Kan man med det? De skulle väl inte låta bli att ha mig kvar för att jag önskar högre lön? Det värsta som kan hända är väl att de bara säger att de inte kan höja mig?
    Brukar man kunna omförhandla lön vid förlängning av vikariat? Jag menar, är man fastanställd så är det väl en gång/år som gäller?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden omförhandla lön vikariat?
  • Anonym (Chef)

Kan tillägga att vikariat vanligen erbjuds (iallafall i den kommunen jag jobbar) med ett löneförslag, det finns således inte direkt utrymme att förhandla utan är man redan lönesatt så är det vad som följer såtillvida man inte byter titel/arbetsuppgifter eller arbetsgivare. Vissa gånger har hela arbetsgrupper höjts upp men då handlar det om strukturlönehöjningar centralt eller lokalt.

• Sweet Sofia
    Anonym (Chef) skrev 2015-03-08 12:00:39 följande:

Svar ja, sedan åtta år tillbaka. Nej, det kan säkert vara olika mellan kommunal och privat verksamhet men jag och kollegor brukar inte förhandla vid förlängning av befintligt vik med samma yrkestitel, ansvar och befogenheter (gäller usk och vårdbiträden). Jag har höjt upp tre personer under de åren jag jobbat som chef, rena förhandlingar då vederbörande legat under snittet.

Och din anställda accepterar det?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Chef) skrev 2015-03-08 12:07:15 följande:

Kan tillägga att vikariat vanligen erbjuds (iallafall i den kommunen jag jobbar) med ett löneförslag, det finns således inte direkt utrymme att förhandla utan är man redan lönesatt så är det vad som följer såtillvida man inte byter titel/arbetsuppgifter eller arbetsgivare. Vissa gånger har hela arbetsgrupper höjts upp men då handlar det om strukturlönehöjningar centralt eller lokalt.

Många vikariat/anställningar erbjuds med ett löneförslag. Men det är just ett förslag på lön, ingen definitiv lön. Så det ska alltid finnas utrymme för löneförhandling. Sedan att arbetsgivaren inte går med på budet från arbetstagaren är en annan sak. Men ett löneförslag är inget fast satt lön utan just ett förslag. Och oavsett så kan arbetstagaren ALLTID komma med motbud på lön.

Är ju pinsamt att du som chef sedan 8 år tillbaka inte förstår det.
  • Anonym (Chef)

Ja, det finns inget utrymme att förhandla så erbjuden lön är vad som gäller. Inte alltid populärt då framförallt vårdbiträden och undersköterskor tenderar att vara låglöneyrken med mycket deltider tyvärr.

Som chef vill jag ofta lägga på men utrymme finns helt enkelt inte utan detta sker årligen via lönesamtal där vi konkret går igenom året som varit- prestation och måluppfyllelse.

Accepterar det gör personalen även om man ibland kan vilja ha mer än vad som finns att ge från mitt håll.

Ofta blir det kortare vikariat pga sjukskrivningar mm och då kan de förlängas med en månad i taget, omöjligt att förhandla vid varje tillfälle när jag har ca 35-40 personal beroende på antalet vikarier inne (äldreboende).

• Anonym (Chef)

Ja, självklart är jag fullt medveten om att varje personal alltid kan komma med ett motbud, men då det oftast inte finns något att göra så sker det sällan då det är svårt att hitta arbete idag.

• Anonym (Chef)

Varje process med anställning är unik, tror säkert att bristen på utbildade usk:or kan medföra att aktiv löneförhandling oftare kommer ske framgent, i nuläget är det oftast så att den jag anställer frågar om lönen och hur det går till när man väl blir konverterad eller tillsvidare, oftast brukar vi där lägga på om möjligt men inte heller detta sker ofta.

Tror säkert även detta kan variera, jag jobbar i Västsverige i en mellanstor kommun.

• Anonym (Chef)

Kan tillägga att det sällan finns mycket utrymme även vid anställning av chefer och att även vi har svårt att få upp våra löner inom kommunala sektorn, jag hade lätt tjänat bra mycket mer om jag jobbat privat vilket känns surt men då jag trivs med kollegor och det jag gör väljer jag att vara där jag är .

• Sweet Sofia
    Anonym (Chef) skrev 2015-03-08 12:21:48 följande:

Varje process med anställning är unik, tror säkert att bristen på utbildade usk:or kan medföra att aktiv löneförhandling oftare kommer ske framgent, i nuläget är det oftast så att den jag anställer frågar om lönen och hur det går till när man väl blir konverterad eller tillsvidare, oftast brukar vi där lägga på om möjligt men inte heller detta sker ofta.

Tror säkert även detta kan variera, jag jobbar i Västsverige i en mellanstor kommun.

Utbildade uskor? Och du var chef sa du?
  • Anonym (Chef)

Jag vet tyvärr att det ibland förekommit att personer blivit anställda som usk utan att ha gått omvårdnadsprogrammet eller motsvarande vilket är vad jag syftar på när jag talar om utbildning här.

• Sweet Sofia
    Anonym (Chef) skrev 2015-03-08 13:37:09 följande:

Jag vet tyvärr att det ibland förekommit att personer blivit anställda som usk utan att ha gått omvårdnadsprogrammet eller motsvarande vilket är vad jag syftar på när jag talar om utbildning här.

Och det är ju för att usk inte är en utbildning utan en anställnigsform/anställningstitel.
  • Anonym (Chef)

I know, men även här vet jag att det tyvärr hänt att personer anställts som usk utan att kunna uppvisa betyg och intyg på fullgjorda kurser, hände i en grannkommun så hos oss hade personen gått som vårdbiträde och inte usk som anställningstitel.

Vet även att man ser lite olika på hur man värderar ssk programmet, fyra fullgjorda terminer medför där jag jobbar att man kan anställas som usk, något som är oerhört värdefullt inte minst på sommaren med delegationer och annat som kan vara krångel att få löst med vikarier.

Svar på tråden omförhandla lön vikariat?