Gravid m nr2 hypo skrev 2015-03-08 11:16:34 följande:
Tack! Jag får ta och ringa imorgon då :)
Jag har fått 50 mikrogram till att börja med och ska lämna nytt blodprov om en månad för att se om dosen behöver justeras.
Ska tillägga att jag har en dotter som fyller 1 år snart och förra graviditeten testades jag aldrig så har ingen aning om jag hade hypotyreos redan då eller om jag fått det efter förlossningen.
Jag har aldrig haft problem med sköldkörteln (vad jag vetat) så allt detta är nytt för mig. Är därför tacksam för all info! :)
Ingen som vet något om eventuella risker?
Var lite orolig jag också tidigare i veckan och läste runt massa på internet. Men sen när jag fick provsvaret blev jag lugnare =) Har läst runt lite på familjeliv och sett att vissa fått 150 mikrogram som startdos. Så din dos på 50 mikrogram låter inte speciellt hög =)
Har försökt googla lite om detta, men finns inte mycket info. Som jag förstått ska TSH helst vara under 2,0-2,5 när man är gravid.
Det finns risker att vara gravid och ha obehandlad hypotyreos. Men det är om man gått med mycket höga värden under mycket lång tid.
Tycker att du även ska ringa endokrinologkliniken på sjukhuset och höra med dem om du är orolig. De har bättre koll än vanliga allmänläkare på vårdcentralen när det gäller sköldkörteln.