• Gravid m nr2 hypo

Sköldkörteln - hypotyreos

Hej

Jag har precis i vecka 13 fått reda på att jag har underproduktion av sköldkörteln-hypotyreos. Jag fick behandling med levaxin direkt men är orolig över eventuella skador som fostret kan ha fått de första (kritiska) veckorna. Har läst att det kan bli allvarliga missbildningar/komplikation?

Är det någon som också fått reda på detta en bit in i graviditeten och som kan hjälpa mig få klarhet i detta? Det är alltså inte biverkningar av medicinen som oroar mig, utan det faktum att jag inte var medicinerad den första trimerstern..

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Sköldkörteln - hypotyreos
  • Sunnan

Min hypothyreos upptäcktes i v 10. Men jag hade då bara ett högt TSH, sköldkörtelhormonerna låg fortfarande inom normala nivåer så bebisen blev inte påverkad alls. Vet du hur dina prover såg ut?

• Gravid m nr2 hypo

Jaha, kan det vara så också? :) blev du medicinerad för det?

Nej, tyvärr fick jag inga detaljer av min BM. Hon ringde med provsvaren bara och sa att jag har underproduktion av sköldkörteln och nu är hon på semester i 2 veckor så jag måste nog vänta tills hon är tillbaka innan jag får veta det..

Men jag har ju fått Levaxin utskrivet och det innehåller sköldkörtelhormonet Tyroxin så jag antar att det är det jag har för lite av ;)

• äppelblomma

Ring läkare eller barnmorska på måndag för att få reda på provsvaren. Du ska inte behöva gå runt och oroa dig i 2 veckor. Någon annan får meddela svaren till dig, det behöver inte din egna BM göra =)

Hur hög dos Levaxin har du fått? Jag fick 25 mikrogram Levaxin dagligen utskrivet tidigare i veckan. Hade inte fått provsvaren än, men såg att det var en liten dos Levaxin och då måste alltså proverna inte varit så dåliga. Fick några dagar  senare provsvaren och TSH var 1,55 vilket är ganska ok värde ändå.

Jag har tidigare haft hypertyreos så har tagit prover 1 gång i månaden hela graviditeten. Det var först denna månad som TSH var lätt förhöjt. Gick in i vecka 17 igår =)

• Sunnan

Jag fick börja med 100 mikrogram Levaxin direkt. Du får Levaxin även om "bara" TSH är högt eftersom det innebär att sköldkörteln har börjat svikta.

• Gravid m nr2 hypo

Tack! Jag får ta och ringa imorgon då :)

Jag har fått 50 mikrogram till att börja med och ska lämna nytt blodprov om en månad för att se om dosen behöver justeras.

Ska tillägga att jag har en dotter som fyller 1 år snart och förra graviditeten testades jag aldrig så har ingen aning om jag hade hypotyreos redan då eller om jag fått det efter förlossningen.

Jag har aldrig haft problem med sköldkörteln (vad jag vetat) så allt detta är nytt för mig. Är därför tacksam för all info! :)

Ingen som vet något om eventuella risker?

• Gravid m nr2 hypo

Sunnan, tack då vet jag :)

Jag ska ringa och fråga imorgon, som sagt är allt det här nytt för mig så jag vet inte riktigt hur det här fungerar :)

• äppelblomma
    Gravid m nr2 hypo skrev 2015-03-08 11:16:34 följande:

Tack! Jag får ta och ringa imorgon då :)

Jag har fått 50 mikrogram till att börja med och ska lämna nytt blodprov om en månad för att se om dosen behöver justeras.

Ska tillägga att jag har en dotter som fyller 1 år snart och förra graviditeten testades jag aldrig så har ingen aning om jag hade hypotyreos redan då eller om jag fått det efter förlossningen.

Jag har aldrig haft problem med sköldkörteln (vad jag vetat) så allt detta är nytt för mig. Är därför tacksam för all info! :)

Ingen som vet något om eventuella risker?

Var lite orolig jag också tidigare i veckan och läste runt massa på internet. Men sen när jag fick provsvaret blev jag lugnare =) Har läst runt lite på familjeliv och sett att vissa fått 150 mikrogram som startdos. Så din dos på 50 mikrogram låter inte speciellt hög =)

Har försökt googla lite om detta, men finns inte mycket info. Som jag förstått ska TSH helst vara under 2,0-2,5 när man är gravid.  Det finns risker att vara gravid och ha obehandlad hypotyreos. Men det är om man gått med mycket höga värden under mycket lång tid. 

Tycker att du även ska ringa endokrinologkliniken på sjukhuset och höra med dem om du är orolig. De har bättre koll än vanliga allmänläkare på vårdcentralen när det gäller sköldkörteln.
  • Gravid m nr2 hypo
    äppelblomma skrev 2015-03-08 12:39:12 följande:

Var lite orolig jag också tidigare i veckan och läste runt massa på internet. Men sen när jag fick provsvaret blev jag lugnare =) Har läst runt lite på familjeliv och sett att vissa fått 150 mikrogram som startdos. Så din dos på 50 mikrogram låter inte speciellt hög =)

Har försökt googla lite om detta, men finns inte mycket info. Som jag förstått ska TSH helst vara under 2,0-2,5 när man är gravid.  Det finns risker att vara gravid och ha obehandlad hypotyreos. Men det är om man gått med mycket höga värden under mycket lång tid. 

Tycker att du även ska ringa endokrinologkliniken på sjukhuset och höra med dem om du är orolig. De har bättre koll än vanliga allmänläkare på vårdcentralen när det gäller sköldkörteln.

Åhh tack! Nu känns det genast mycket bättre! :)

Jag får ta och ringa SÖS imorgon då och se vem jag hittar.

Nej, det står ju verkligen inte mycket på nätet, mer än att man bör vänta med att bli gravid tills hormonerna är under kontroll och det är inte direkt lugnande ;P
  • Kattflickan

Jag har hypotyreos, den autoimmuna varianten, Hashimoto.

I min första graviditet var mitt TSH 4.0 i vecka 6. Jag frågade endokrinologen om det kunde ha skadat embryot och hon sa nej, det krävs högre värden för att fostret ska skadas. Kolla upp vilket värde du har och fråga läkaren om riskerna.

Husläkaren ville inte ens ge Levaxin, tyckte värdet var för lågt. Nu finns nya riktlinjer, att TSH ska ligga under 2.5.

Min dotter är idag två år och så vitt jag vet helt frisk.

• Annelie 76

Risken när man har låga sköldkörtelvärden är i början att man har lättare att få missfall. Går man hela graviditeten med för låga värden är det risk att barnet är tillväxthämmat och att hjärnan tagit skada sk kretinism.

Levaxin och motsvarande är eg inte en medicin utan ersättning gör det hormon som saknas. Det kan i sig alltså inte göra nån skada.

Svar på tråden Sköldkörteln - hypotyreos