• lillalinn

Fonder till Begravningskostnader

Som rubriken lyder...
    Var kan man söka fonder när en ung människa dör i en tragisk olycka?
    Inga försäkringar fanns... Vi vill ha en fin gravsten till det finaste som finns.

• Svar på tråden Fonder till Begravningskostnader
  • Alexi

Kommunen är skyldiga att ge hjälp till det om inte pengar finns i dödsboet.

• Mendudå

Har tyvärr ingen aning men är någon av er med i facket? Har ni kollat om ni har någon försäkring? Vi höll själva på att missa det vid en skada på vårt barn.
    Beklagar sorgen!

• E2012smamma

Beklagar sorgen

Vi håller på att planera min pappas begravning som gick bort för en vecka sedan.

Man kan ansöka ( i Sthlm ) om 11.100:- för begravning , 6.000:- för sten och 2200:- för mottagning

sen lägger man till resten själv.

• lillalinn

Tack.. Ja kommunen står för kostnader upp till 22. 000 kr.
    Vilket passerat för länge sedan.

Jag tror vi är uppe i ca 45.000 kr och  då  är inte en gravsten inräknad.

Därför tänkte jag att det kanske kan finnas fonder? Kanke någon fond för människor som förlorat någon alldeles för tidigt?
    När en ung människa dör och precis flyttat till eget och inte hittat jobb så finns varken försäkringar via fack el. dylikt.

Sorg går inte att beskriva med ord men TACK för att ni beklagar den.

• Alexi
    lillalinn skrev 2015-03-08 22:35:43 följande:

Därför tänkte jag att det kanske kan finnas fonder? Kanke någon fond för människor som förlorat någon alldeles för tidigt?
    När en ung människa dör och precis flyttat till eget och inte hittat jobb så finns varken försäkringar via fack el. dylikt.

Fast hur blir sorgen mindre av att ni lägger en halv förmögenhet (för er eftersom ni uppenbarligen inte har pengarna) på en begravning? Jag frågar helt uppriktigt utan ironi, men det kanske faktiskt inte är rimligt att lägga så mycket pengar. 
  • lillalinn

Det är vad en begravning som inte är påkostad kostar i Sverige. Om man sedan vill att de efterlevande har en sten att gå till så är en sten dyr.

Nej det tröstar inte i sorgen men då det är små barn bland de sörjande så kan det vara bra för dem att ha en plats att gå till.

• gavlemamma
    lillalinn skrev 2015-03-09 08:19:16 följande:

Det är vad en begravning som inte är påkostad kostar i Sverige. Om man sedan vill att de efterlevande har en sten att gå till så är en sten dyr.

Nej det tröstar inte i sorgen men då det är små barn bland de sörjande så kan det vara bra för dem att ha en plats att gå till.

Nja så mycket behöver det faktiskt inte kosta.
  • Alexi
    lillalinn skrev 2015-03-09 08:19:16 följande:

Ja en plats att gå till, absolut! Men 45 000 kr behöver det inte kosta för det.
  • Mendudå
    lillalinn skrev 2015-03-08 22:35:43 följande:

Jag menade föräldrarnas eventuella försäkringar via facket. I makens fackförsäkring så ingår barnen tills de är 25 år fyllda även om de har hunnit flytta ut.Om det inte redan är kollat så kolla i alla fall. Kan ju inte bli mer än ett nej.
Svar på tråden Fonder till Begravningskostnader